De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BUSINESS PLAN Deel 5: Financiële luik Business Plan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BUSINESS PLAN Deel 5: Financiële luik Business Plan."— Transcript van de presentatie:

1 BUSINESS PLAN Deel 5: Financiële luik Business Plan

2 Business Model Voorbeeld  MobilStar:  Wie: 1 e US-bedrijf dat WI-FI verzorgt in hotels  Business Model:  Bouwt en ondersteund systeem in hotel  Neemt 10% van de kamerprijs voor in-kamer gebruik van Wi-Fi  RoomLinX  Wie: uitdager  Business Model  Verkoopt systeem aan hotel en factureert hotel maandelijks een vast bedrag voor systeembeheer  Voor de gasten is WI-Fi gratis behalve in conferentieruimtes – daar krijgt RoomLinX 50% van wat de klant betaalt  De markt: “kantelt” naar model RoomLinX

3 Business Model Basics  Een Business Model legt uit hoe je geld wilt maken met je zaak  Een Winst & Verlies Rekening detailleert wat dat “geld maken” precies wilt zeggen  Beide gaan uit van de hypothese dat uw zaak “Kritische massa” bereikt en gelanceerd geraakt.

4 Winst en verlies rekening ook: inkomstenstaat, P&L, income statement  Inkomsten = omzet na aftrek kortingen  Kost verkochte goederen (CoGs)  Directe productkost  Productiekost ex R&D  Departementskosten  PFO/LFO : profit/loss uit activ.  Voor belastingen (PBT)  EBITDA (voor interest, belasting, afschrijving en “versterven”) Inkomsten€ % Kost verkochte goederen€ % Bruto marge€ % Verkoop en MKT€ % R&D€ 5.010% Algemeen & admin. (G&A) € 2.55% Totale kosten€ % PFO/operating profit€ 7.515% Voorbeeld

5 Sector standaard  Winst & Verliesrekeningen worden jaarlijks gepubliceerd  Er is zoiets als een “sector standaard” : een P&L met een “normale” verhouding tussen de diverse onderdelen in de P&L  Investeerders en partners gaan uw P&L daarmee vergelijken  Het is verstandig om zelf die vergelijking ook te maken voor uw bedrijf én uw directe concurrenten

6 De opbouw van een Verlies & Winst METHODE: SIMULATIE  Begin met wat je “weet”  De kost van de goederen die je verkoopt  Jouw keuze om X% van omzet in R&D te investeren  Jouw keuze om je G&A op X% van omzet te houden  Mik om te beginnen op een PFO van 15 à 20%  Kijk nu naar je value proposition en marketingstrategie en bepaal je Sales & MKT budget  Kijk wat dat geeft en vergelijk met vergelijkbare bedrijven

7 Simulatie 1: vergelijk business model opties Directe verkoopDistrib. Kanaal inkomsten€ %€ 80100% Cost of Goods Sold€ 4040%€ 4050% Bruto Marge€ 6060%€ 4050% Verkoop & MKT€ 2525%€ 810% R&D€ 1010%€ 1012,5% G&A€ 55%€ 45% Totale kosten€ 4040%€ % PFO€ 2020%€ %

8 Simulatie 2: financiële projecties  Een gemiddeld jaarloon :  Zie Vacature.com per functie en regio  Werkgeverslasten per werknemer  Reken gemiddeld 50% bovenop loon  Algemene en administratieve kosten variëren met aantal medewerkers in dienst  Telefoon, vervoer, parking, verwarming, …;  Zullen vooral bij opstart hoger liggen

9 Simulatie 2 verkoopvolume  Invalshoek: bottom-up  Per verkoper en/of kanaal  Teken een realistische timing van het traject naar klant, schat/simuleer closing rate  Reken op max. “bezetting” van 70% verkooptijd  Per klant  Bereken een realistisch “normaal” verbruik  Schatting: (verkooptijd * bezetting/tijd per klant) x vol. per klant  Invalshoek: top-down  Schat een realistisch % marktaandeel (op basis van gelijkaardige lanceringen/bedrijven)  In beide gevallen: check ROI-potentieel

10 Parallelle schatting: cash flow Gelukkig overleven = positieve cash flow realiseren  Burn Rate  Letterlijk: de snelheid waarmee je bedrijf geld “opbrandt”  Uitgaven voor maandelijkse werkingskosten + afbetalingen + eventuele investeringsaankopen  Geldstromen  Uit:  Aankoop van goederen om te verkopen, andere commerciële werkmiddelen en eventuele investeringsgoederen  IN  Omzet en toevallige inkomsten (vb. terugbetalingen)  OOK geld voor voorzien  Dekken verliezen uit operaties  Borgen en andere “voorschotten”

11 OPM: Other People’s Money  Niemand verwacht dat een ondernemer/manager met zijn eigen geld werkt MAAR  Investeerders verwachten wel dat je ermee omgaat ALSOF het je eigen geld was  Niemand wil een ondernemer/manager laten verhongeren MAAR  Investeerders willen wel dat hij “honger heeft”

12 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (1)  Verlies en winst rekening  Tot aan EBIT (earnings before interest and taxes)  Inclusief  Verantwoording van ALLE schattingen  Aangerekende kosten: realistisch = op basis van onderzoek  Aangerekende hoeveelheden: realistisch = op basis van duidelijk onderbouwde redenering  Evolutie van alle kosten en inkomsten: haalbaar = op basis van geloofwaardig plan  Simulaties voor ALLE aangeboden werkalternatieven  Per jaar én gedetailleerd per kwartaal

13 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (2)  Projectie omzet en CoGs  Per jaar en per kwartaal  Aparte lijn voor elk model/product  In bijlage:  Verantwoording volumeschatting  Verantwoording CoGs schatting  Personeelsplan  Per jaar en per kwartaal  Per afdeling met detail per functie  Tabel 1: aantal personeelsleden  Tabel 2: lonen en salarissen

14 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (3)  Werkingskosten  Per afdeling, per jaar en per kwartaal  Per afdeling 1 lijn voor salarissen en lonen (zie vorige)  Daarna detail werkingskosten  Vb. opleidingen, werkingsmaterialen, literatuur,..  Vb. voor marketing: kosten beursdeelname, kosten wagenpark, commissielonen,.…  Vb. telefoon, postzegels, huur, …

15 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (5)  Projectie cash flow  Startend van startkapitaal (of overdracht vorig jaar)  Opdelen in  Dagelijkse werking (omzet + terugbetalingen – kosten – borgen - …)  Vaste verplichtingen (lonen, afbetalingen,..)  Investeringen (vb. prototypes, reclame, …)

16 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (6) ADVIES NAAR PRESENTATIE  Duidelijke en consistente evolutie van een model  Inkomstenevolutie: toename/afname in geld  Kostenevolutie: toename/afname zichtbaar in %  % direct naast jaar- of kwartaaltotalen  Nooit voorbij EBIT werken  Algemene kosten & administratie als 1 geheel behandelen, niet toewijzen/omslagen  Afschrijvingen ALTIJD op aparte lijn zetten

17 Eindresultaat: projectie op 4 jaar (7) ADVIES NAAR PRESENTATIE  Verlies en Winst op 4 of 5 jaar in overzicht met %  Bijlage: gegevens om inkomstenprojecties te staven  Verkoopeenheden  Gemiddelde verkoopprijs  Duidelijk aangeven waar je Break-even ligt en wanneer (= in welk kwartaal) je die gaat behalen  Duidelijk aangeven wat uw totale Cash behoeften zijn

18 Verkoopdoel = een team  De oprichters  De investeerders  De werknemers van het eerste uur

19 Doel: Team bouwen en houwen  Opdracht: van plan naar realisatie  Weg: vol risico’s en opofferingen  moet gecompenseerd worden  Einde:  beloning voor eindoplevering plan  Maar ook doorstart naar volgende eindoplevering  Beheer: intern kapitaal – intern bedrijfsaandeel  IEDEREEN zou moeten investeren op 4 à 5 jaar  MAAR ‘t kan verkeren en veranderen!

20 Doel: team bouwen en houwen  Consequente Waardering en erkenning  Van bijdragen uit het verleden  Van verwachte bijdragen in de toekomst  Opoffering en inzet moet zichtbaar moeite waard zijn  Empowerment  Verhoogde individuele marktwaarde  “intern bedrijfsaandeel” moet reële waarde zijn.  Overwegen: interne financiering via uitgesteld loon  Opties, aandelen, …

21 Aanbevolen studiemateriaal  BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen  Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube      Enterprise forum :


Download ppt "BUSINESS PLAN Deel 5: Financiële luik Business Plan."

Verwante presentaties


Ads door Google