De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008

2 Probleem •Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren, iob- ers en opleiders •Studenten filmen elkaars lessen. Deze content kan ingezet worden om her te gebruiken binnen de opleidingsscholen.

3 Doel PILOT: Interventie We willen een onderwijsarrangement (train de trainer) maken waarbij digitale video van authentieke lesfragmenten en ict ingezet wordt.

4

5 Wat doet een video bij experts? / •Bekijk fragmentfragment •Zet reacties in steekwoorden op memoblaadjes •Hang memoblaadjes op •Maak groeperingen van de steekwoorden •Bijvoorbeeld pedagogisch handelen, didactisch handelen, vakinhoudelijk handelen, organisatorisch handelen

6 Video doorzien? Stappenplan •Stoom afblazen (al gedaan) •Zelfde fragment opnieuw bekijken.fragment •Registreer van seconde tot seconde(mag meeschrijven) •Overleg met buur

7 Kijkvraag •Opnieuw fragment bekijken,let op de vragen die student stelt en het effect daarvan op leerlingen (tijdnotatie)fragment •Transcriptie van IOB-er Telgenkamp •Vergelijk dit met eigen invulling •Intersubjectieve beoordelaars betrouwbaarheid test

8 SAMENVATTING •In samen werking met kenniskring rich media

9 Voorbereiding en opname •Video en regie •Lesvoorbereidingsformulier/script •Aandachtspunt/kijkvraag •Cameravoering

10 Terugkijken •Zelfbeeld en werkelijkheid

11 Terugkijken •Alleen •Samen  Pas op –  Opdracht ++ aspecten  Vooral eerst positief

12 Nabespreken •Stoom afblazen •Beschrijven i.p.v. interpreteren •Formuleren conclusie

13 Perspectief pedagogisch vakdidactisch organisatorisch

14 Doel beschrijven interpreteren beoordelen

15 Instelling positief neutraal kritisch

16 Inzet video •Student-student •Student-mentor •Mentor-student •Student-mentor-iob-opleider V4R •Samen naar “good practice”--tutor

17 TELGENKAMP TV

18 ONE MINUTE OF FAME

19 Stageles filmen

20 Een aanpak •Nabespreking student--opleider •Video branden •IOB-er en OWP (Lidy verhaalt)

21 FIN •Hoe kunnen we deze interventie gebruiken in de context van opleidingsscholen? •Denk aub mee? Wat zou er kunnen en waar is behoefte aan en wat is the playground?


Download ppt "Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google