De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,"— Transcript van de presentatie:

1 Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

2

3 Start conceptontwikkeling LMTS Najaar 2001 Kunnen we het bestaande aanbod op een andere wijze verpakken en daarmee nieuwe doelgroepen interesseren voor het culturele aanbod van Amsterdam? Opening Last Minute Ticket Shop Maart 2005 Deelname van bijna alle Amsterdamse theaters, ongeveer euro aan fondsen en sponsorgeld binnen gehaald, aanbod vanaf de eerste week zeer aantrekkelijk en divers. Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

4 Doelstellingen •Verkoop van restcapaciteit = kaarten die niet in de reguliere verkoop zijn verkocht in abonnementen, losse verkoop of actiematig •Nieuw publiek bereiken N.B.: het maken van winst is géén doelstelling! Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

5

6 Doelgroepen Nieuw publiek: •geïnteresseerden die incidenteel of nooit naar het theater gaan •impulskopers (vgl. filmpubliek) •niet gefocust op één voorstelling c.q. avontuurlijk bezoekgedrag •financieel minder draagkrachtig Meer specifiek : Amsterdammers en toeristen Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

7 Voorwaarde LMTS •geen kannibalisatie van kaartverkoop onder huidig theaterpubliek •aanbod moet onvoorspelbaar zijn •aanbod is alleen op de dag zelf bekend •positionering LMTS niet via reguliere theatercommunicatie Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

8

9 Toegevoegde waarde (1) culturele instellingen •nieuw promotie- en verkoopkanaal •extra kaartverkoop •imagoverbetering cultureel uitgaan in Amsterdam •innovatie culturele sector •leerervaring voor samenwerking Amsterdamse theaters Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

10 Toegevoegde waarde (2) voor het publiek •laagdrempelige en impulsieve vorm van cultureel uitgaan •alternatief voor café- en bioscoopbezoek •lage toegangsprijzen •cultureel experimenteren mogelijk Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

11 Hoe werkt de LMTS? •Wat : 50% korting op theater-, concert- en filmtickets •Hoe : dagelijks wisselend aanbod van 5 tot 12 voorstellingen •Wanneer : verkoop dagelijks van tot uur (aanbod bekend om uur, o.a. via Parool ) •Waar : verkoop in LMTS Leidseplein, informatie via internet en telefoon •Wie : vrijwel alle Amsterdamse theaters en concertzalen, plus festivals en incidentele locaties (26 deelnemers). Amsterdams Uit Buro faciliteert hardware, logistiek en kassapersoneel Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

12

13 Wie zijn de deelnemers?  Meervaart  Muziekgebouw aan ‘t IJ  Muziektheater*  Paradiso  RAI Amsterdam  Stadsschouwburg  Theaterfabriek  Tropentheater  Filmmuseum  Bellevue / Nieuwe De La Mar  Bimhuis  Brakke Grond  Koninklijk Theater Carré  Compagnietheater  Comedy Café Amsterdam  Het Concertgebouw  Frascati  Kleine Komedie  Leidsepleintheater * De Nederlandse Opera, Nationale Ballet, Gastprogrammering Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

14 Achilleshiel •Dé succesfactor voor de LMTS is een dagelijks wisselend en kwalitatief hoog aanbod. Daarin is de LMTS volledig afhankelijk van de deelnemende theaters •Aanbod tot nu toe uitstekend. Vooroordeel over winkeldochters in praktijk niet bewezen Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

15

16 Promotie (1) •februari - augustus 2005: promotie gericht op Amsterdammers (m.n. jongeren en studenten) •na augustus 2005: promotie verbreed naar (buitenlandse) toeristen •vrije publiciteit op televisie, radio en in pers door creëren nieuwsitems (opening, ste bezoeker) •barters met NL20 (wekelijkse column) en Het Parool (dagelijks via van Parool lunchnieuws) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

17 Promotie (2) •dagelijkse aankondiging aanbod op Radio Noord-Holland •printcampagne in Het Parool en diverse jongeren-, studenten- en toeristenmedia (o.a. via ATCB en I AMsterdam) •TV commercials bij AT5, trams en bioscoop •webpromotie via amsterdam.nl en diverse toeristische internetsites •affiche- en flyercampagnes (o.a. via café’s, universiteiten, hogescholen en via hotels) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

18 Is de LMTS geslaagd? •Doelstelling jaar 1 (maart febr 2006) > bezoekers •Begin december 2005 reeds de ste bezoeker verwelkomd! •Gemiddelde verkoop ongeveer 500 tickets per week Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

19

20 Kannibaliseert de LMTS op reguliere bezoeken? Resultaten klantonderzoek juni 2005: •tweederde afkomstig uit Amsterdam, eenderde afkomstig uit buitenland of overige Nederland •70% van de bezoekers gaat nooit of incidenteel naar het theater Najaar 2005: •Uitgebreid klantenonderzoek, waarbij de doelgroepen in kaart worden gebracht en de effectiviteit van de communicatie wordt gemeten

21 Hoe nu verder? •deelname van meer culturele instellingen (musea, buurttheaters, festivals etc.) •uitbreiding van het aanbod •deelname van omliggende steden (Haarlem, Purmerend, Zaandam…) •opening LMTS in andere steden (Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen) Sponsors: Stichting Doen, Gemeente Amsterdam (Hermez), Holland Casino, NL20, Het Parool

22 Zijn er nog vragen?


Download ppt "Case Corner Last Minute Ticket Shop 3 e dag van de cultuurcommunicatie 13 december 2005 door Roeland Dekkers en Menno Tummers Sponsors: Stichting Doen,"

Verwante presentaties


Ads door Google