Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Meijer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Jaguar’s Channel Marketing Wim Verbeurgt
2
Jaguar Block Exemption Jaguar’s Channel Marketing kanaalstructuur aantal dealers contract / standaarden marges investeringsbonus verkoop training naverkoop agenda
3
behoort tot Ford Motor Company (1989) divisie luxemerken : Premier Automotive Group samen met Aston Martin, Land Rover, Volvo Jaguar
4
gamma van 2 modellen XJ berline (°1968) XK sportwagen (°1996) Jaguar in de jaren 1990
5
nichespeler met een trouw verdelersnet lage rotatie, hoge winstmarges beperkte klantendatabase... ... van high potentials weinig prospectie fleet-markt communicatie : advertising : ad hoc veel evenementen : 1-2-1 vooral branding, weinig tactisch Jaguar in de jaren 1990
6
gamma van 4 modellen naast XJ berline en XK sportwagen middenklasser : S-TYPE (°1999) compacte berline : X-TYPE (°2001) vanaf 2003 : introductie dieselmotoren (2.0 en 2.7 V6 Twin Turbo) Jaguar in de jaren 2000
7
grotere niches hogere rotatie, lagere winstmarges de klantendatabase breidt uit... ... en prospectie wordt noodzakelijk actieve bewerking van de fleet-markt communicatie : ruim 50% advertising nog steeds evenementen : 1-2-1 branding én tactische acties (optiepakketten) Jaguar in de jaren 2000
8
Jaguar in de jaren 1990
9
Jaguar in de jaren 2000
10
uitzonderingsregeling automobielsector tot 30/09/03 combinatie van selectieve en exclusieve distributie contractueel afgebakende zones : exclusiviteit geen actieve verkoop buiten de zone passieve verkoop in EU aan eindklanten toegelaten multi-merken : gescheiden showrooms verplicht gemeenschappelijk atelier toegelaten verkoop én service : altijd samen aanbieden concessie overlaten : met goedkeuring invoerder Block Exemption
11
vanaf 01/10/03 : kiezen tussen exclusieve en selectieve distributie selectief : exclusieve dealerzones bestaan niet meer vrije en actieve verkoop aan eindklanten in de EU toegelaten invoerder kan bijkomende dealers aanstellen multi-merken : samen in 1 showroom showroom : afzonderlijke verkoopzones met merkidentiteit scheiding verkoop - naverkoop volgende stap 01/10/05 : dealers kunnen vrij bijkomende verkooppunten opzetten in EU After Block Exemption
12
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing
13
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing product
14
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie product
15
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie product
16
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie • plaats product
17
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie • plaats product
18
contract dealer – invoerder relatie dealer-invoerder bezegeld door contract contract concessie & contract erkende hersteller relatie in evenwicht voorbeeld : jaarlijks business plan geen verkoop buiten EU Jaguar’s channel marketing
19
contract dealer – invoerder relatie dealer-invoerder bezegeld door contract contract concessie & contract erkende hersteller relatie in evenwicht voorbeeld : jaarlijks business plan geen verkoop buiten EU standaarden meer in detail checklist semestriële audit voorbeeld : wachtruimte voor klanten openingsuren Jaguar’s channel marketing
20
aantal dealers invoerder bepaalt hoeveel en waar criteria : nationaal objectief (aantal wagens) optimaal inspelen op marktpotentieel leefbaarheid dealers maar : vanaf okt. 2005 buitenlandse dealers kunnen zich hier vrij vestigen voorwaarde : in eigen land een Jaguar dealership hebben erkend door invoerder voorwaarde : beantwoorden aan kwaliteitsnormen Jaguar’s channel marketing
21
dealermarge 100 Jaguar’s channel marketing
22
dealermarge 100 vast variabel 65 35 Jaguar’s channel marketing
23
dealermarge 100 vast variabel 65 35 kwaliteit volume / mix 25 10 Jaguar’s channel marketing
24
investeringsbonus investeringen in inrichting showroom of werkplaats vooraf goedgekeurd door invoerder invoerder betaalt tot 50% van investeringen terug over 5 jaar resultaatgebonden Jaguar’s channel marketing
25
investeringsbonus : voorbeeld investering dealer : € 1000 investeringsbonus : € 500 max. verspreid over 5 jaar : € 100 / jaar dealer kan die € 100 / jaar recupereren als % van zijn omzet nieuwe wagens hij verkoopt 200 wagens en recupereert € 100 hij verkoopt 50 wagens en recupereert slechts € 25 Jaguar’s channel marketing
26
verkoop afdeling publiprom : invoerder bepaalt communicatiestrategie en wil dat dealers die strategie volgen wie advertentie-formats van de invoerder gebruikt, ontvangt 50% tussenkomst op mediakost de dealer kan mailings aankopen aan forfaitair tarief catalogi / prijslijsten : verdeler ontvangt gratis pakket o.b.v. objectieven softwarepakket : database wagenspecificaties met prijzen van alle opties up-to-date gehouden door invoerder database prospectgegevens prospecten opvolgingssysteem module om professionele offertes af te drukken Jaguar’s channel marketing
27
trainingen de invoerder organiseert trainingen : nieuwe producten opfrissingscursus producttrainingen (verkopers) technische trainingen (technici) verkooptrainingen (verkopers) : prospectie, afsluiten trainingen op specifieke programma’s bv. dealer website creëren en updaten verplichte aanwezigheid Jaguar’s channel marketing
28
naverkoop afdeling onderhoudsintervallen gecommuniceerd bij aankoop onderhoud : vervangwagen wagen gepoetst afgehaald aan huis en teruggebracht telefonisch contact achteraf check klantentevredenheid onderhoudsprogramma forfaitaire werktijden interactieve receptie in plaats van frustratie-moment een kwalitatief contactmoment creëren Jaguar’s channel marketing
29
uitzonderingsregeling automobielsector tot 30/09/03 combinatie van selectieve en exclusieve distributie contractueel afgebakende zones : exclusiviteit geen actieve verkoop buiten de zone passieve verkoop in EU aan eindklanten toegelaten multi-merken : gescheiden showrooms verplicht gemeenschappelijk atelier toegelaten verkoop én service : altijd samen aanbieden concessie overlaten : met goedkeuring invoerder Block Exemption
30
vanaf 01/10/03 : kiezen tussen exclusieve en selectieve distributie selectief : exclusieve dealerzones bestaan niet meer vrije en actieve verkoop aan eindklanten in de EU toegelaten invoerder kan bijkomende dealers aanstellen multi-merken : samen in 1 showroom showroom : afzonderlijke verkoopzones met merkidentiteit scheiding verkoop - naverkoop volgende stap 01/10/05 : dealers kunnen vrij bijkomende verkooppunten opzetten in EU After Block Exemption
31
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing
32
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing product
33
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie product
34
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie product
35
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie • plaats product
36
kanaalstructuur : fabriek HQ invoerder dealer erkende hersteller consument consument Jaguar’s channel marketing • product • prijs • promotie • product • promotie • plaats product
37
contract dealer – invoerder relatie dealer-invoerder bezegeld door contract contract concessie & contract erkende hersteller relatie in evenwicht voorbeeld : jaarlijks business plan geen verkoop buiten EU Jaguar’s channel marketing
38
contract dealer – invoerder relatie dealer-invoerder bezegeld door contract contract concessie & contract erkende hersteller relatie in evenwicht voorbeeld : jaarlijks business plan geen verkoop buiten EU standaarden meer in detail checklist semestriële audit voorbeeld : wachtruimte voor klanten openingsuren Jaguar’s channel marketing
39
aantal dealers invoerder bepaalt hoeveel en waar criteria : nationaal objectief (aantal wagens) optimaal inspelen op marktpotentieel leefbaarheid dealers maar : vanaf okt. 2005 buitenlandse dealers kunnen zich hier vrij vestigen voorwaarde : in eigen land een Jaguar dealership hebben erkend door invoerder voorwaarde : beantwoorden aan kwaliteitsnormen Jaguar’s channel marketing
40
dealermarge 100 Jaguar’s channel marketing
41
dealermarge 100 vast variabel 65 35 Jaguar’s channel marketing
42
dealermarge 100 vast variabel 65 35 kwaliteit volume / mix 25 10 Jaguar’s channel marketing
43
investeringsbonus investeringen in inrichting showroom of werkplaats vooraf goedgekeurd door invoerder invoerder betaalt tot 50% van investeringen terug over 5 jaar resultaatgebonden Jaguar’s channel marketing
44
investeringsbonus : voorbeeld investering dealer : € 1000 investeringsbonus : € 500 max. verspreid over 5 jaar : € 100 / jaar dealer kan die € 100 / jaar recupereren als % van zijn omzet nieuwe wagens hij verkoopt 200 wagens en recupereert € 100 hij verkoopt 50 wagens en recupereert slechts € 25 Jaguar’s channel marketing
45
verkoop afdeling publiprom : invoerder bepaalt communicatiestrategie en wil dat dealers die strategie volgen wie advertentie-formats van de invoerder gebruikt, ontvangt 50% tussenkomst op mediakost de dealer kan mailings aankopen aan forfaitair tarief catalogi / prijslijsten : verdeler ontvangt gratis pakket o.b.v. objectieven softwarepakket : database wagenspecificaties met prijzen van alle opties up-to-date gehouden door invoerder database prospectgegevens prospecten opvolgingssysteem module om professionele offertes af te drukken Jaguar’s channel marketing
46
trainingen de invoerder organiseert trainingen : nieuwe producten opfrissingscursus producttrainingen (verkopers) technische trainingen (technici) verkooptrainingen (verkopers) : prospectie, afsluiten trainingen op specifieke programma’s bv. dealer website creëren en updaten verplichte aanwezigheid Jaguar’s channel marketing
47
naverkoop afdeling onderhoudsintervallen gecommuniceerd bij aankoop onderhoud : vervangwagen wagen gepoetst afgehaald aan huis en teruggebracht telefonisch contact achteraf check klantentevredenheid onderhoudsprogramma forfaitaire werktijden interactieve receptie in plaats van frustratie-moment een kwalitatief contactmoment creëren Jaguar’s channel marketing
49
CHANNEL AND SME Luxemburg 30 April 04 Fujitsu Siemens Computers Partner Policy
51
CHANNEL AND SME Luxemburg 30 April 04 Get Fujitsu Siemens Computers Get Business More Info? Visit our stand or come to our session @ 16H
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.