Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Claessens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
PRO² Sportdiensten “voor sportdiensten in conditie” Een instrument ter PROmotie van de PROfessionaliteit van sportdiensten Opdrachtgever: Vereniging van de Vlaamse Provincies Ontwikkeld door: Double PASS, Spin-off Vrije Universiteit Brussel
2
Sportdiensten zijn open en klantgerichte organisaties Ze bewaken een permanent evenwicht tussen alle belanghebbenden Medewerkers zijn ook belanghebbenden van de sportdienst De werking leidt tot duurzame resultaten in de maatschappij De leiding vervult een voortrekkersrol door te reflecteren, inspireren, waarderen en mobiliseren. De sportdienst is transparant, wat verbetering, vernieuwing en ook verantwoording mogelijk maakt PRO² Sportdiensten Filosofie: gewenst profiel ‘Harde factoren zijn nodig voor succes, zachte zijn bepalend’
3
De sportdienst is gestructureerd op basis van gedocumenteerde en samenhangende processen, uitgaande van toegevoegde waarde voor belanghebbenden Maatschappelijke verandering vereist een continu proces van verbetering en vernieuwing a.d.h.v. PDCA-cyclus Om de doelstellingen van de sportdienst te bereiken en verbeteringen door te voeren, is samenwerking binnen de dienst en met andere organisaties in keten of netwerken nodig ‘Harde factoren zijn nodig voor succes, zachte zijn bepalend’ PRO² Sportdiensten Filosofie: gewenst profiel
4
Globale resultaten
5
5 provincies + V.G.C. 26 gemeenten 2 grootstedelijke sportdiensten 18 sportdiensten met meer dan 1 medewerker 6 1-manssportdiensten 128 gesprekken met medewerkers 31 gesprekken met politiek verantwoordelijke voor sport Een aantal cijfers
6
Positieve punten Gewicht van sport in het algemene beleid Kwaliteit van het SBP Relatie schepen, voorzitter SR en SF Actiepunten Consequente gegevensverzameling voor algemene beleidsbeslissingen Opvolging realisatiegraad doelstellingen i/h SBP Rapportering d.m.v. jaarrapport Verder uitwerken van kwaliteitszorg Beleid en sportbeleidsplan
7
Organisatie van de sportdienst Positieve punten Organisatiestructuur Financieel management (inzicht en beheer ‘sport’budget) Actiepunten Personeelsformatie i.f.v. werklastmeting en behoeftenonderzoek Beheer van competenties Opvolging van taken en prestaties Uitwerken procedurehandboek Implementatie servicemanagement (dienstverlening, klachtenbeheer,…)
8
Communicatie Positieve punten Informele interne communicatie Aanwezigheid website Contacten met pers en media Actiepunten Verder uitbeiden website (krachtlijnen SBP, werkingsstructuur, medewerkers,… Communicatie beter structureren Uitbreiden mogelijke communicatiekanalen (vb. elektronische nieuwsbrieven)
9
Ondersteuning Positieve punten Subsidiereglementen Eenduidig retributiebeheer Communicatie vormingsaanbod Actiepunten Consequente inspectie /controle subsidies Bevraging ter evaluatie en bijsturing subsidieproces Implementeren van webapplicaties voor subsidieaanvraag, reservatie logistieke ondersteuning Uitbreiden adviesverlening en -begeleiding
10
Promotie Positieve punten Aanbod sportpromotionele activiteiten Actiepunten Vooropstellen en opvolgen kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen per activiteit Formalisatie en uniformisatie van de voorbereiding (draaiboek) Consequente evaluatie van alle activiteiten
11
Accommodatie Positieve punten Opvolging energiebeheer Onderhoud accommodaties, douches, kleedkamers Actiepunten Uitwerken noodplanning met noodprocedures Implementatie noodoefening Naast het opvolgen van het energiebeheer, actieplan opmaken om energieverbruik in te perken Gebruik van producten en arbeidsmiddelen veiliger laten verlopen door risicoanalyses en instructiefiches Volwaardige EHBO-voorzieningen in elke accommodatie
12
Gemiddelde scores gemeenten
13
Aantal tekorten provincies, V.G.C. en gemeenten
14
Clustering sportdienst met:provincies en V.G.C (#)gemeenten (#)totaal (#) Progressiemarge (>50%) -44 Basiswerking (50-59%) 11415 goede werking (60-80%) 4711 uitstekende werking (>80%) 112
15
Algemene bevindingen
16
Positieve punten Iedere sportdienst functioneert goed met de mensen en middelen waarover hij beschikt Er is een duidelijk bewustzijn van de nood aan kwaliteit De kwaliteit van de sportbeleidsplannen De relatie tussen SF, schepen en SR De vele informele contacten/overlegmomenten Algemene bevindingen
17
Voornaamste actiepunten Te weinig continuïteit aanwezig, nood aan formalisatie Teveel persoonsgebonden aanpak, te weinig uniformiteit Processen en procedures analyseren en afstemmen Meer Resultaatsgericht werken, meetbare doelstellingen Streven naar nog meer administratieve vereenvoudiging Algemene bevindingen
18
Double PASS, Spin-off Vrije Universiteit Brussel Sylvain Dupuislaan, 209/2 1070 Anderlecht tel/fax: 02 521 63 66 www.doublepass.com jo.haentjens@doublepass.com amandine.vanvossel@doublepass.com prosportdiensten@doublepass.com
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.