De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

2 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking & Organisatieontwikkeling Uitwisselen van ervaringen en goede praktijken binnen het OCMW Waregem Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem

3 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Geïntegreerd managementsysteem 1.OCMW Waregem: ISO 9001 op basis van een geïntegreerd managementsysteem  primeur in Vlaanderen en België  Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance  Inhoud  Praktische ontwikkeling van verbeterbronnen  Beheer en structuur 2.Netwerking en uitwisselen van ervaringen

4 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance 1.Uiteenlopende en complexe regelgeving (  nieuw OCMW decreet) 2.Planverplichtingen 3.Rapporteringen en bewijslasten 4.Kwaliteitsdecreten en verplichte handboeken 5.Klachtenbehandeling 6.Externe audits & inspecties Voldoen aan bestaande verplichtingen en wensen Anticiperen op toekomstige nieuwe eisen en wensen van alle betrokken partijen

5 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Aanleiding van samenwerking met Dexia Performance HOOFDDOELSTELLING: Maximaliseren van de tevredenheid van zowel klanten, medewerkers als andere belanghebbende partijen (overheden, leveranciers, …) 3 EISEN / UITGANGSPUNTEN: »Overzichtelijk »Beheersbaar »Werkbaar Geïntegreerd managementsysteem OCMW Waregem  Partnerschap met Dexia  piloot

6 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Inhoud 1.Antwoorden op de nood aan duurzame ontwikkeling door te streven naar permanente verbetering op het vlak van:  KWALITEIT  klantentevredenheid  VEILIGHEID EN GEZONDHEID MEDEWERKERS  beheersen risico’s  MILIEU  beheersen impact  ETHIEK / INTEGRITEIT  waarden, regels en richtlijnen op basis van erkende normen

7 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Permanent verbeteren ISO 9001 KLANTEN EISEN TEVREDENHEID Beheer van de middelen Meten, Analyseren en Verbeteren Realisatie van product / dienst Verantwoorde- lijkheden van de Directie INPUT OUTPUT

8 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Procesmap

9 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

10 10 Verbeterbronnen Verbetervoorstellen  Verbeteractieplan Verbetervoorstellen  Verbeteractieplan Meldingssysteem voor het melden en opvolgen van opmerkingen, klachten, verbetervoorstellen, risico’s,, integriteitsinbreuken, …  van medewerkers, cliënten, andere Meldingssysteem voor het melden en opvolgen van opmerkingen, klachten, verbetervoorstellen, risico’s,, integriteitsinbreuken, …  van medewerkers, cliënten, andere Tevredenheids- onderzoeken: personeel cliënten Tevredenheids- onderzoeken: personeel cliënten Opvolgen en meten Van de beleids- doelstellingen Opvolgen en meten Van de beleids- doelstellingen Procedures, werkinstructies, functionerings- nota’s  Beschrijving van bestaande werkmethodes Procedures, werkinstructies, functionerings- nota’s  Beschrijving van bestaande werkmethodes Risico-analyses : veiligheid & gezondheid milieu ethiek / integriteit Risico-analyses : veiligheid & gezondheid milieu ethiek / integriteit Opvolging interne vergaderingen:  Op alle niveaus binnen de organisatie Opvolging interne vergaderingen:  Op alle niveaus binnen de organisatie Interne en externe audits Periodieke kwaliteits- vergadering Self- assessments: doorlichting van de eigen organisatie Vergelijkende bezoeken bij andere organisaties, …

11 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

12 12

13 13

14 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Structuur

15 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

16 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

17 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober

18 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking en uitwisselen van ervaringen 1.Managementteam  Directiebeoordelingen (6 maandelijks) DOEL: Beoordelen doelgerichtheid en functioneren van het kwaliteitssysteem AGENDA –Overlopen alle verbeterbronnen op het vlak van: »Genereren verbeteracties »Opvolgen verbeteracties –Communicatie –Kwaliteitsbeleid en -doelstellingen

19 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking en uitwisselen van ervaringen 2. Kwaliteitsvergaderingen (3 maandelijks)  Per kwaliteitsgroep Aanwezig: –Referenten en correspondenten –Verantwoordelijken van diensten AGENDA: –Opvolgen en sturen van verbeteracties, meldingen, …  verbeteractieplan –Opvolgen en sturen van doelstellingen en metingen  boordtabel –Opvolgen van de documentaire basis (wijzigingen in procedures, formulieren,…)

20 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking en uitwisselen van ervaringen 3. Bestaande vergaderstructuur:  Middenkader, stafvergaderingen, teamvergaderingen, … Behandeling en bespreking van meldingen, doelstellingen, metingen en verbeteracties 4. Netwerk van vertrouwenspersonen  Binnen de diensten ethische kwesties en vragen bespreekbaar maken Basis: deontologische code Doel: –Verfijning en aanvulling code –Code tot leven brengen / houden –Aangenaam werkklimaat creëren

21 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Netwerking en uitwisselen van ervaringen 5. Milieuteam  Samengesteld vanuit verschillende diensten  Doel: Uitvoeren en opvolgen metingen Milieubewustzijn vanuit de werkvloer opbouwen 6. Ad hoc werkgroepen 7. Permanent verbeteren : wat kan (nog) beter ?

22 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober Contactgegevens 1.Ruud Bourmanne – Consulent Kwaliteit Dexia Pachecolaan 44 – 1000 Brussel Tel. 02 / GSM / Bruno De Backer – Secretaris OCMW Waregem Schakelstraat 41 – 8790 Waregem Tel 056 /


Download ppt "Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”"

Verwante presentaties


Ads door Google