De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van Participatie naar Participa(c)tie De Participatiemaatschappij Copyright 2012, www.enspiratie,nl Studiemiddag: Ervaringswerk over sociale firma’s, 17.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van Participatie naar Participa(c)tie De Participatiemaatschappij Copyright 2012, www.enspiratie,nl Studiemiddag: Ervaringswerk over sociale firma’s, 17."— Transcript van de presentatie:

1 Van Participatie naar Participa(c)tie De Participatiemaatschappij Copyright 2012, Studiemiddag: Ervaringswerk over sociale firma’s, 17 mei 2013 Theo Duijker

2 Wie is Theo Duijker? Werkgever De Participatiemaatschappij

3 Waarom van ondernemer naar Sociaal ondernemer?  “Rosa”  …het kan anders  Ondernemen ++ (HNO) De Participatiemaatschappij

4 Wat doet Enspiratie?  Sociaal Ondernemerschap stimuleren  Mensen in hun kracht brengen en zelfstandig te maken, door te focussen op mogelijkheden.  Zorginstellingen helpen hun kwaliteiten te richten op het zoveel mogelijk zelfstandig maken van mensen voor het verrichten van werkzaamheden.  Werkgevers helpen meer rendement uit hun medewerkers te halen. Met of zonder een geïndiceerde beperking.  Overheid helpen in het efficiënter besteden van overheidsgelden op het gebied van sociale voorzieningen.  Loonwaarde aantonen, dus het liefst zoveel mogelijk werken in een commerciële setting De Participatiemaatschappij

5 Waarom een commerciële setting?  De commerciële klant (gast) staat centraal.  De cliënt is direct in de rol van medewerker  Er ontstaat zingeving  Aandacht op economische haalbaarheid  Het is een prima basis om loonwaarde te creëren (aan te tonen). De Participatiemaatschappij

6 Kortom De Participatiemaatschappij

7 Wat verstaan wij onder Sociale Ondernemingen? Arbeidsparticipatie van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.  Bedrijven die werkgelegenheid bieden aan personen mét en zonder afstand tot de arbeidsmarkt.  Bedrijven die tijdelijke werkgelegenheid en/of leerwerkplekken bieden aan personen met een afstand tot de arbeidsmarkt (leerwerkbedrijven).  Bedrijven die beschut werk bieden aan personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.  Bedrijven die niet te classificeren zijn in één van bovenstaande varianten omdat zij diverse doelgroepen inzetten en/of onder verschillende condities (tijdelijk én duurzaam) en al dan niet in combinatie met werknemers zonder afstand tot de arbeidsmarkt.  (Bron: TNO) De Participatiemaatschappij

8 Wie zijn onze doelgroepen? De Participatiemaatschappij  Client/ medewerkers ( Rol (zelfstandig) medewerker)  Arbeidsmarkt (vraaggericht, nieuwe rol leidinggevende)  Zorginstelling (nieuwe rol, zelfstandig maken van mensen, ondersteunen bij transitie, dromenvangen)

9 Wat zijn onze pijlers?  Realistische businessplannen  Commerciële aanpak (toets)  Duidelijke doelstellingen (commercieel en mensontwikkeling)  Meten op basis van kengetallen (van resultaten en loonwaarde)  Regie op medewerker  Vakman ++ (Sociaal en economisch)  Vraag gericht  Methodiek gericht op zelfstandig maken van medewerkers (inzet van hulpmiddelen)  Beloningsysteem (Loonwaarde)  Instroom (kwalitatief en structureel)  Koppeling vakopleiding (Client: basisvaardigheden, Vakmanschap en Medewerker: Sociaal ondernemen).  Participatiematrix De Participatiemaatschappij

10 Welke hulpmiddelen? Enkele voorbeelden:  Gast staat centraal  Bedrijfskleding  Balanskaart  Takenlijsten  “Moeilijke vragen koffertje”  “Stille urenlijstje” De Participatiemaatschappij

11 Enkele voorbeelden  DROOM! (Elst)  In de Weerd (Arnhem)  Geniet van appeltaart  Paul (Soepenstein) De Participatiemaatschappij

12 Wat maakt een goede Sociale Onderneming?  Realistische businessplannen  Commerciële aanpak (de gast is koning)  Expert in het aansturen/ontwikkelen van de doelgroep  Dus zelfstandigheid en zorgen dat het lukt  Creatief zijn in beperkingen oplossen (blijven proberen totdat het lukt)  Gaan voor olympisch goud,…….dit betekent TOPSPORT  Tools en hulpmiddelen (samen ontwikkelen)  Methodiek (w.o. balanskaart)  Successen meten en vieren  Resultaat verschuiving op de participatieladder/matrix  Positief denken!!!! (er is meer mogelijk dan je denkt)  Belonen in geld en complimenten  Uitstroom bevorderen (dit zijn successen)  Instroom (drempeltoets), niet iedereen, maar we houden van uitdagingen  Opleiden en bij brengen van vakkennis (ook voor gemeente, (zorg) instellingen) De Participatiemaatschappij

13 Wat is onze droom? Wij willen een bedrijf oprichten wat uiteindelijk uitgroeit tot een bedrijf met de navolgende kenmerken:  Minimaal 1 miljoen euro omzet  30 medewerkers  Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn de medewerkers  Winstgevend  Goed rendement voor de aandeelhouders  De medewerkers zijn de aandeelhouders De Participatiemaatschappij Copyright 2012,


Download ppt "Van Participatie naar Participa(c)tie De Participatiemaatschappij Copyright 2012, www.enspiratie,nl Studiemiddag: Ervaringswerk over sociale firma’s, 17."

Verwante presentaties


Ads door Google