De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”"— Transcript van de presentatie:

1 Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
16 november 2010

2 Symposium LIC Welkom Dhr. P. Hermans, Personeelsdirecteur ZOL Mevr. N. Jennekens, Departementshoofd KHLim gezondheidszorg Context -> opwaardering van competenties bij instroom nieuwe verpleegkundigen -> werkveld en onderwijs -> bij de buren …. Stuurgroep LIC Toekomst KHLim - ZOL -RM -> bouw van een school op zorgcampus SJ ZOL

3 “Leer- en innovatiecentrum”
Bruggen bouwen tussen theorie en praktijk…

4 Uitgangspunten Zorginnovatiecentrum (Eindhoven)
Dedicated education unit (Australië en Nieuw Zeeland) 1 Andere innovatieve opleidingsmodellen 1. Moscato et al. (2007)

5 Dichten kloof tussen theorie en praktijk
Doelstelling Dichten kloof tussen theorie en praktijk Opleidingscentrum voor studenten Docenten verpleegkunde dichter naar de praktijk brengen (combinatie onderwijs, praktijk, onderzoek) Ondersteunen verpleegkundigen in implementeren EBP en innoveren

6 Doelstelling Kwaliteitsvolle patiëntenzorg staat centraal

7 Doelstelling Kwaliteit Performantie Tevredenheid en betrokkenheid
Primair Secundair Performantie Tevredenheid en betrokkenheid medewerker

8 Leer en innovatie centrum
Definitie: Coaching Competenties Patiëntenzorg Opleiden studenten Innovatie Team Zorgen en leren Krachtige leeromgeving Evidence based practice

9 Drie kernprocessen Zorgen Zorg is hét kernproces Totaalzorg
Organisatie van zorg Evolutie van zorg Streven naar kwaliteitsvolle patiëntenzorg

10 Drie kernprocessen Leren Krachtige leeromgeving1
Combinatie van formeel leren, actieleren, ervaringsleren Leren als volwaardig lid van het team 1. Simons, P.R.J. (2009)

11 Drie kernprocessen Innoveren Implementeren van Evidence Based Practice
Innovatiedynamiek Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek Kwaliteitsprojecten

12 Patiënt Student Student Student Student Stagecoach Artsen
Afdelingsbeleid Stuurgroep LIC Stagecoach Student Student VK-Team VK-Team Patiënt Stagecoach Stagecoach Student Student Kine, ergo, sociale dienst Ondersteunende diensten VK-Team VK-Team VIP Hoofdverpleegkundige VIO

13 1. Verpleegkundig Instructor Praktijk (VIP)
Directe klinische praktijkvoering Docent verpleegkunde Coachen en begeleiden van studenten en verpleegkundigen Deskundigheidsbevordering van studenten en verpleegkundigen Klinisch en professioneel leiderschap Innoveren en meewerken aan onderzoek  Triade met Hoofdverpleegkundige en VIO

14 2. Stagecoach  Triade met de VIP en de student
Studenten begeleiden in de direct klinische zorg voor patiënten 1-1 relatie met student Deskundigheidsbevordering van studenten Specifiek stimuleren van de verantwoordelijkheid van studenten Studenten zijn volwaardig lid van het team Evalueren van de bereikte competenties van studenten  Triade met de VIP en de student

15 3. Hoofdverpleegkundige
Leiderschap Organisatie en planning Samenwerking Openstaan voor innovatie  Triade met VIP en VIO

16 4. Verpleegkundig Instructor Onderzoek (VIO)
Klinische praktijkvoering Verbonden aan Hogeschool Onderzoeksresultaten vertalen naar de praktijk Praktijkgebaseerd of praktijkgericht onderzoek voeren Begeleiden van studenten met bachelorproef Innoveren  Triade met VIP en hoofdverpleegkundige

17 5. Studenten Student is actief lerende
Integratie bachelorproef tijdens stage Specifiek beoogde competenties 3de jaar: Verantwoordelijkheid nemen Zorg organiseren en coördineren Functioneren als volwaardig lid binnen het team Lange stageperiode

18 Praktische organisatie
Stagecoaches, VIP, VIO geselecteerd via vacatures VIP en VIO zijn 2 dagen per week aanwezig op het LIC 13 weken stage voor studenten 1-1 begeleiding door stagecoach Studenten zijn volwaardig lid van het team Bachelorproef geïntegreerd op de afdeling

19 Toekomstplannen OOF-project van de Associatie K.U.Leuven
Samenwerking tussen 6 hogescholen Vlaanderen (KATHO Roeselare, KATHO Kortrijk, KHLeuven, KHMechelen, KAHO St. Lieven, KHLimburg) Implementatie en evaluatie van het LIC aan de hand van Action Research  Uitbreiding naar andere afdelingen en andere instellingen!?

20 We houden u graag op de hoogte:
(webpagina onder constructie) halfjaarlijkse nieuwsbrief via mail Ook nodigen we jullie uit op de evaluatie van dit project op 16 november 2012!


Download ppt "Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”"

Verwante presentaties


Ads door Google