De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.beteor.nl 28-2-20121 Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.beteor.nl 28-2-20121 Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk."— Transcript van de presentatie:

1 Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk van der Tas, Beteor

2 Welkom!

3 Leergemeenschap

4 Brown papers 4

5 Het forum met o.a. Interviews Contact met docenten en andere betrokkenen Artikelen Verslaglegging van deze bijeenkomst Vraag en antwoord! Video’s https://pulseon.atlassian.net Let op: gebruik je account om te reageren op berichten en zelf items te plaatsen.

6

7 Leren van en met elkaar Werk-leerproces op de scholen Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren Hans van Poppel 21 juni 2013

8 Deze presentatie Uitgangspunten Leergemeenschap Gepersonaliseerd Leren / Leren op Maat De docent aan het roer Begeleiding van het leerproces Voorbeelden van richtlijnen 8

9 Uitgangspunten Leren op Maat 1.de huidige onderwijs-traditie doet onvoldoende recht aan de individuele leerling; 2.elke leerling moet een persoonlijke leerlijn kunnen volgen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen; 3.moderne ICT en slimme oplossingen kunnen de docent helpen om de ideale leeromgeving te ontwerpen; 4.alleen dan zal het ontwerpen van een nieuwe leeromgeving effectief en duurzaam zijn, als docenten vanaf het begin betrokken zijn bij de ontwikkelingen. 9

10 De docent aan het roer 10  Integratie (leerstof, pedagogisch- didactische aanpak, differentiatie, ICT)  Breken met de onderwijstraditie van 100+ jaren  Innovatieproces (zoeken, proberen, testen, mislukken, slagen)  Oog houden voor kwaliteit van onderwijs  Intensief, komt bij ‘normale’ werkzaamheden  Leerproces

11 Begeleiding van het leerproces 11 Onderwijs OndersteuningOnderzoek Ontwerpgericht onderzoek

12 Doel van onderzoek Informatie genereren (practice-based evidence) 1.Informatie over het ontwerpproces 2.Informatie over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen 12

13 1. Over het ontwerpproces Een effectieve ontwerpgroep:  Biedt structuur: begin bij het begin  Innoveert stap voor stap  Biedt een critical friend / vreemde ogen  Biedt inzichten uit theorie en praktijk  Heeft een compact aantal docenten  Biedt onderlinge binding van docenten  Speelt in op de praktische instelling van docenten 13

14 1. Over het ontwerpproces samenwerking met vakcollega biedt.. 14

15 1. Over het ontwerpproces ICT / Techniek  Draagbare devices worden aangeraden (rooster)  Sluit aan bij lokale systeembeheerder  Test!  Houd een plan B achter de hand / bereid leerlingen voor 15

16 2. Over de opbrengsten van de nieuw ontworpen leeromgevingen Leerlingen: + Inzicht van leerlingen in eigen ontwikkeling + Motivatie van leerlingen (dankzij aansluiting op persoonlijke ontwikkeling) + Leerresultaten! Rol van de docent: + Coachend - Agent spelend + Ruimte voor persoonlijke aandacht 16

17 Docent aan het woord: Dick Roest CSG Willem de Zwijger 17


Download ppt "Www.beteor.nl 28-2-20121 Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n Bijeenkomst 21 juni 2013 Leren van en met elkaar Dagvoorzitter: Henk."

Verwante presentaties


Ads door Google