De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kijk op praktijk zó moet het!. Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kijk op praktijk zó moet het!. Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze."— Transcript van de presentatie:

1 Kijk op praktijk zó moet het!

2 Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze leerlingen. Resultaat Onderwijs op het voor elke leerling hoogst haalbare niveau en passend bij zijn/haar talent en persoonlijke ontwikkeling. Onderwijskundige visie

3 Zelf-ontwikkelde methode voor de praktijkvakken onderbouw: - Theoriekaarten - Theorietoetsen (ja/nee-vragen) - Praktijkkaarten - Vakportfolio (map) - Centraal portfolio (map) - Kijk op loopbaan (stagemap) Kijk op praktijk: op papier

4 ICT is onmisbaar bij het realiseren van onderwijs op maat! Bijhouden wat een leerling doet, hoe goed hij dat doet en hoe veel tijd hij besteedt aan afzonderlijke leeronderdelen. Op basis van deze informatie kan de leerroute van de leerling een vervolg op maat krijgen. ICT onmisbaar (1)

5 Werken met ict-middelen past bij de doelstellingen van het praktijkonderwijs! Met de inzet van ict kunnen leerlingen nog beter voorbereid worden op de arbeidsmarkt en worden extra handvatten geboden ter bevordering van hun zelfsturing en zelfredzaamheid. ICT onmisbaar (2)

6 Kijk op praktijk in (1)Digitaliseren(2) Personaliseren Kijk op praktijk: digitaliseren en personaliseren

7 - Digitaal systeem dat leerlingen gepersonaliseerd leermaterialen aanbiedt en hun leerproces en voortgang bijhoudt. - Via iPads hebben zowel docenten als leerlingen toegang tot de leerobjecten. - De leerobjecten bestaan uit zowel theorie- en praktijkkaarten als interactieve toetsen en (instructie)filmpjes. - Ideaal: afhankelijk van individuele wensen en mogelijkheden van de leerling worden de manier van leren en de leervolgorde vastgesteld, bijgehouden en indien nodig aangepast. Profiel van de leerlingen correspondeert met de kenmerken van de leermaterialen (metadata). Kijk op praktijk in PulseOn

8 Kijk op praktijk in PulseOn in de praktijk

9 + Leerlingen: totaal onverwacht vinden de leerlingen theorie (ja-nee-toets) leuker dan de praktijk. Reden: spanning, resultaat ligt vast en direct inzicht in cijfer. Game-element! + Leerresultaten: cijfers van theorie (op theorietoets) zijn hoger dan voorheen. + Docent: lesvoorbereiding en planning zijn een stuk gemakkelijker (tijdbesparing). Hiërarchie van leerobjecten vormt de basis en volgorde. + Schoolleiding: betrokkenheid bij visievorming is belangrijk en als zeer positief ervaren. - Docent: meer gebruik maken van differentiatiemogelijkheden door moeilijkere opdrachten te ontwikkelen voor voorlopers. Enkele eerste evaluatieresultaten Basis Koken

10 Drie korte interactieve sessies: (1) Techniek: werking van PulseOn: leerdoelen, leerobjecten en leeranalyse (2) Content en didactiek: van papieren methode naar digitale leerroute (3) Praktijk: hoe werk je met PulseOn in de praktijk van Basis koken? uurInteractieve sessie uurWisselmoment uurInteractieve sessie uurWisselmoment uurInteractieve sessie uurCentrale afsluiting Programma voor vandaag

11 Vragen en opmerkingen T 0546


Download ppt "Kijk op praktijk zó moet het!. Onderwijskundige visie Onderwijs laten aansluiten bij individuele niveaus, tempo’s, leerstijlen en interesses van onze."

Verwante presentaties


Ads door Google