De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT in de bouw Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw Barrel Ripper / Tue.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT in de bouw Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw Barrel Ripper / Tue."— Transcript van de presentatie:

1 ICT in de bouw Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw Barrel Ripper / Tue

2 Opbouw presentatie Doel Inleiding Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Toekomst Vragen Portfolio Aanbevelingen

3 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces  Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006  Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw. Doel Aanpak & Resultaat Stappenplan Handleiding Vragen Portfolio Aanbevelingen Toekomst

4 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces  Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006  Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw.  Tussencolloquium “groenlicht” 22 juni 2006  presentatie 25 augustus  Een onderzoek naar de toekomst verwachting van zowel ICT aanbieders als ICT afnemers ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (onderzoek) Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

5 Barrel Ripper / Tue Inleiding Proces  Begincolloquium gehouden op 10 februari 2006  Is ICT belangrijk voor de bouw, wordt het optimaal toegepast en welke ICT systemen zijn er voor de uitvoerende bouw.  Tussencolloquium “groenlicht” 22 juni 2006  presentatie 25 augustus  Een onderzoek naar de toekomst verwachting van zowel ICT aanbieders als ICT afnemers ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (onderzoek)  Eindcolloquium 13 oktober 2006  Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. (ontwerp) Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

6 Barrel Ripper / Tue Inleiding Afstudeercommissie  Voorzitter / begeleider: Prof. ir. F.J.M. Scheublin  Begeleider: ing. C.M. de Bruijn  Bedrijfsbegeleider: ir. A.M. Adriaanse Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

7 Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek  De (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw kan leiden tot:  Efficiëntere samenwerking  Betere kwaliteit van het eindproduct  Verkorten van de doorlooptijd  Reduceren van de faalkosten  Grotere efficiëntie en effectiviteit van bouw- en bedrijfsprocessen  ICT kan omschreven wordt als alles dat te maken heeft met de elektronische overdracht van informatie (Beereboom, 2006) Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

8 Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek  8 potentiële ICT systemen -eCommerce -2D CAD -3D Modellen -4D Modellen -Mobiele Data communicatie -Document Management Systemen (DMS) -Enterprise Resource Planning (ERP) -Project websites (portals)  Relatie met zowel de bouwprocesfasen als met de functies in een bouwbedrijf (selectiecriteria) en toepasbaar richting externe partijen. Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

9 Barrel Ripper / Tue Inleiding Vooronderzoek  Echter, de manier (methode) waarop verdere invoering gerealiseerd kan worden is nauwelijks in de literatuur omschreven of is onvoldoende bekend bij bouwbedrijven. Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

10 Barrel Ripper / Tue Doel Het doel van het onderzoek is een stappenplan / model ontwikkelen waardoor het uitvoerend bouwbedrijf wordt ondersteund met de (verdere) invoering van ICT systemen. Inleiding Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

11 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanpak&Resultaat Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Literatuurstudie 1  naar verandermodellen (methoden)  Vanuit verandermodellen is het YT-model ontwikkeld  Het YT-model geeft aan hoe veranderingen/vernieuwingen betreffende ICT systemen uitgevoerd kunnen worden en hoe dit in een organisatie geïmplementeerd kan worden. Handleiding Toekomst Doel Portfolio

12 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Literatuurstudie 1  naar verandermodellen (methoden)  Vanuit verandermodellen is het YT-model ontwikkeld  Het YT-model geeft aan hoe veranderingen/vernieuwingen betreffende ICT systemen uitgevoerd kunnen worden en hoe dit in een organisatie geïmplementeerd kan worden.  Literatuurstudie 2  naar barrières die het invoeringsproces bemoeilijken  25 barrières die gekoppeld zijn aan het YT-model. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

13 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

14 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht.  Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

15 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht.  Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan.  Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

16 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht.  Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan.  Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien.  Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

17 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht.  Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan.  Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien.  Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières.  De bouw wil verder gaan met het automatiseren van bedrijfsonderdelen Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

18 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Empirische onderzoek  Survey-onderzoek Uitgangspunten van zowel de vraagzijde (bouwbedrijven) als de aanbodzijde (ICT leveranciers) in beeld gebracht.  Vraag en aanbod sluiten niet goed op elkaar aan.  Volgens ICT leveranciers worden de voordelen van potentiële ICT systemen niet gezien.  Volgens bouwbedrijven wordt de invoering van ICT systemen vooral belemmerd door barrières.  De bouw wil verder gaan met het automatiseren van bedrijfsonderdelen  De belangrijkste potentiële ICT systemen: - 3D modellen (22%), - 4D modellen (29%), - Project websites (29%), - Mobiele data (23%). Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

19 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Onderzoeksaanpak en -resultaten  Het te ontwikkelen stappenplan kan gezien worden als een toegevoegde waarde voor de bouwsector. Aanpak&Resultaat Handleiding Toekomst Doel Portfolio

20 Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan  Een interventie-stappenplan geeft d.m.v. verschillende interventiestappen een invoeringsstrategie aan (op basis van YT-model). Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

21 Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan  Een interventie-stappenplan geeft d.m.v. verschillende interventiestappen een invoeringsstrategie aan (op basis van YT-model).  Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden.  Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières. YT-model Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

22 Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan  Een interventie-stappenplan geeft in de vorm van concrete interventiestappen een invoeringsstrategie aan.  Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden.  Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières.  Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken)  STEP-analyse  SWOT-analyse (bedrijf en persoonlijk)  ICT-scan  7S-model  Interventiewiel  Implementatievierkant  Evaluatiemodel Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

23 Barrel Ripper / Tue Inleiding De ontwikkeling van het interventie-stappenplan  Een interventie-stappenplan geeft in de vorm van concrete interventiestappen een invoeringsstrategie aan.  Alle interventiestappen dienen in samenhang en in een bepaalde volgorde uitgewerkt en uitgevoerd te worden.  Dit wordt bepaald door de pijlen in het YT-model en door de relatie tussen de categorieën van het YT-model en de verschillende barrières. Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken)  Onderzoek naar interventiemiddelen (bestaande technieken)  STEP-analyse  SWOT-analyse (bedrijf en persoonlijk)  ICT-scan  7S-model  Interventiewiel  Implementatievierkant  Evaluatiemodel  De vertaalslag naar een praktisch hulpmiddel Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

24 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing

25 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën)

26 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden

27 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventie- stappen met interventiemiddelen

28 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5 de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering /vernieuwing

29 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5 de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6 de cirkel Geeft de veranderings /vernieuwingsrichting aan

30 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5 de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6 de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ?

31 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5 de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6 de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ? Go/No go 2 Strategisch management Komen de eisen, wensen en verwachtingen van de gebruiker overeen met de doelstellingen?

32 . De 1 ste (binnenste) cirkel De centrale focus van de verandering /vernieuwing De 2 de cirkel Dit zijn de primaire aandachtsgebieden (categorieën) De 3 de cirkel Dit zijn de algemene veranderfasen waarin een organisatie of een ICT systeem zich kan bevinden De 4 de cirkel Dit zijn de uit te werken en uit te voeren interventiestappen met interventiemiddelen De 5 de cirkel Dit is de uitkomst van de verandering/vernieuwing De 6 de cirkel Geeft de veranderings / vernieuwingsrichting aan Go/No go 1 Technologisch management Monitoren: zijn de interne en externe aanleidingen verder uitgewerkt ? Go/No go 2 Strategisch management Komen de eisen, wensen en verwachtingen van de gebruiker overeen met de doelstellingen? Go/No go 3 Invoeringsmanagement: Is de organisatie klaar voor invoeren?

33 . De interventiestappen en de Go / No go momenten zijn uitgewerkt in de vorm van 10 losse kaarten. YT-model

34 . De interventiestappen en de Go / No go momenten zijn uitgewerkt in de vorm van 10 losse kaarten. Kaart 1 Kaart 3 Kaart 4 Kaart 6 K 9 K 8 K10 Kaart 5 Kaart 2 Kaart 7

35 Barrel Ripper / Tue Inleiding De opbouw van een individuele interventiestap (KAART)  Kern (grijs)  Historie  Algemene veranderfasen/categorieën/elementen  Specifieke bouw-barrières  Interventiemiddelen  Actoren (uitvoerende)  Uitkomst  Link met voorgaande en volgende interventiestap (pijlen YT-model)  Implementatiefeedback  Procesbesturing  Navigator  Legenda  Kaartnummer  Toelichting op interventiemiddel (op de achterkant) Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

36 F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

37 Interventiestap x F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

38 Interventiestap xBarrières (relaties) F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

39 Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

40 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

41 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Link (schakel) met de volgende interventiestappen F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

42 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Link (schakel) met de volgende interventiestappen F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

43 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Link (schakel) met de volgende interventiestappen UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

44 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Link (schakel) met de volgende interventiestappen UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

45 Voorbeeld Interventiestap xBarrières (relaties) Interventiemiddel Actoren/uitvoerende Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Link (schakel) met de volgende interventiestappen UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator

46 Voorbeeld Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerene omgeving * Ondersteunende middelen Voorbeeld

47 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering - Korte duur bouwprojecten - Wisselende samenwerkingspartners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfsomvang voor hoge investering Voorbeeld

48 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator Uit te voeren interventiemiddelen: - 7S-model Voorbeeld

49 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator - Management - Directie van het bouwbedrijf Voorbeeld

50 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) Voorbeeld

51 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te veoren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: - PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management - PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management E: PvA: Routine Interventiemiddel - Implementatie- vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN * Voorbeeld

52 F: Beslissen C: Organisatie E: - Strategische opties - Selectie * Stimulerende omgeving * Ondersteunende middelen Interventiestap 3 - Korte duur bouw- projecten - Wisselende samenwerkings- partners - De bouw heeft complexe bouw- en bedrijfsprocessen - Te kleine bedrijfs- omvang voor hoge investering Barrières (relaties) Uit te voeren interventiemiddelen: - 7S-model Interventiemiddel - Management - Directie van het bouwbedrijf Actoren/uitvoerende Interventiestap 2b F: Afstemmen C: Gebruiker E: - Intenties - Sterkten & Zwakten - Kansen & Bedreigingen Link (schakel) met de voorgaande interventiestappen Interventiestap 4 F: Invoeren C: Management E: PvA: Invoeren Interventiestap 5 F: Routine C: Management E: PvA: Routine Link (schakel) met de volgende interventiestappen Interventiemiddel - Implementatie-vierkant - Interventiewiel onderdeel * KUNNEN * Interventiemiddel - Interventiewiel - SWOT-analyse (persoonlijk) UITKOMST - Effectiviteit - Flexibiliteit - Creativiteit - Efficiëntie Implementatiefeedback F : Algemene verander Fasen C : Categorieën E : Elementen Legenda Besturen: Tempo – Haalbaarheid – Efficiëntie – Flexibiliteit - Doelgerichtheid HISTORIE Aanleiding Context Filosofie Interventiestap x Interventiestap 2ab Go/No go 2 Interventiestap 3 Go/No go 3 Interventiestap 4 Interventiestap 5 Interventiestap 6 Go/No go 1 Navigator YT-model Voorbeeld

53 Barrel Ripper / Tue Inleiding Gebruikershandleiding  Gereedschappen  Het interventie-stappenplan (cirkel)  10 kaarten  Handleiding  SCAN-methoden Stappenplan Handleiding Vragen Aanbevelingen Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

54 Gebruikershandleiding 1.Behoefte / aanleiding vaststellen. 2.Bepaal de juiste “start” positie: 1)Algemene veranderfasen SCAN 2)Barrière-SCAN 3.Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. 4.Controle resultaat (implementatiefeedback). 5.Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. •Ga bij Go door met de volgende interventiestap. •Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. 6.Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, 7.Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

55 Gebruikershandleiding 1.Behoefte / aanleiding vaststellen. 2.Bepaal de juiste “start” positie: 1)Algemene veranderfasen SCAN 2)Barrière-SCAN 3.Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. 4.Controle resultaat (implementatiefeedback). 5.Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. •Ga bij Go door met de volgende interventiestap. •Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. 6.Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, 7.Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

56 Gebruikershandleiding 1.Behoefte / aanleiding vaststellen. 2.Bepaal de juiste “start” positie: 1)Algemene veranderfasen SCAN 2)Barrière-SCAN 3.Het interventiemiddel uitwerken en uitvoeren.  Denk aan de link met de voorgaande / volgende interventiestap. 4.Controle resultaat (implementatiefeedback). 5.Neem (indien aangegeven) een Go/No go besluit. •Ga bij Go door met de volgende interventiestap. •Pas bij No go de uitgevoerde interventiestap aan of controleer de aanleiding. 6.Herhaal het proces tot interventiestap nummer 6, 7.Het ICT systeem zal nu correct functioneren.

57  Positie bepaling d.m.v. Algemene Veranderfasen SCAN Algemene veranderfasen SCAN Een nieuw of bestaand ICT systemen Functie invuller: Afdeling: Fase 1Fase 2Fase 3Fase 4Fase 5Fase 6 Bestaand ICT systeem 1 … Aanleiding Afstemmen Beslissen Invoeren Routine Optimalisatie Bestaand ICT systeem 2 … Aanleiding Afstemmen Beslissen Invoeren Routine Optimalisatie Bestaand ICT systeem 3 … Aanleiding Afstemmen Beslissen Invoeren Routine Optimalisatie Nieuw ICT systeem 1.. Aanleiding Interventie- stappen Stap 1Stap 2abStap 3Stap 4Stap 5Stap 6 Go / No go 2 Go / No go 3 Go / No go 1 Gebruikershandleiding: Punt 2

58  Positie bepaling d.m.v. Barrière-SCAN Gebruikershandleiding: Punt 2 Functie invuller:Afdeling: Barrières Nieuw of bestaande ICT systemen eC2D3D4DMDDMSERPPW OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT eC2D3D4DMDDMSERPPW Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). ICT SYSTEEM / APPLICATIE eC2D3D4DMDDMSERPPW Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. Het ontbreken van een standaard voor de bouw. Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar.

59 ICT systeem: Frequentie invullen  Interventiestappen Frequentie schema 12a2b 3456 Omgeving Applicatie Gebruiker Organisatie Management OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. … x Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. … x GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. … Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). … ICT SYSTEEM / APPLICATIE Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. … x Het ontbreken van een standaard voor de bouw. … x Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. … x Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). … x De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar. … x

60 ICT systeem: Frequentie invullen  Interventiestappen Frequentie schema 12a2b 3456 Omgeving Applicatie Gebruiker Organisatie Management OMGEVING Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. … x Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. 15 x GO/NO GO 1: TECHNOLOGISCH MANAGEMENT Verbindingschakel tussen omgeving en applicatie Onvoldoende bekendheid met ICT mogelijkheden. … Gebrek aan ICT strategie bij bouwbedrijven (lange termijn denken). … ICT SYSTEEM / APPLICATIE Onvoldoende ontwikkeling van ICT in samenwerking met de bouw. 11 x Het ontbreken van een standaard voor de bouw. … x Beperkte mogelijkheid om ICT toe te passen op de bouwplaats. … x Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). … x De bestaande ICT oplossing is niet flexibel en aanpasbaar. … x

61 Barrel Ripper / Tue Inleiding Gebruikershandleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Gebruikers- handleiding Interventiestappen uitvoerenSucces verandering/vernieuwing Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

62 Barrel Ripper / Tue Inleiding Toekomst verwachting 4 potentiële ICT systemen  De vier belangrijkste potentiële ICT systemen uit het survey-onderzoek:  3D Modellen (22%)  4D Modellen (29%)  Project Websites (29%)  Mobiele data (23%) Stappenplan Toekomst Potentiële ICT systemen De juiste “start” positie in het interventie-stappenplan 3D ModellenInterventiestap 1 Interventiestap 2a Interventiestap 2b 4D ModellenInterventiestap 1 Project Websites Interventiestap 1 Interventiestap 2a Interventiestap 2b Mobiele DataInterventiestap 1 Handleiding Vragen Aanbevelingen Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

63 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven) Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

64 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

65 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken.  Gedegen samenwerking met ICT leveranciers. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

66 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken.  Gedegen samenwerking met ICT leveranciers.  Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

67 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken.  Gedegen samenwerking met ICT leveranciers.  Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat.  Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

68 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken.  Gedegen samenwerking met ICT leveranciers.  Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat.  Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces.  Onderschat de complexiteit van ICT veranderingen/vernieuwingen niet. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

69 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT afnemers (Bouwbedrijven)  Eisen, wensen en verwachtingen duidelijk omschrijven en kenbaar maken.  Gedegen samenwerking met ICT leveranciers.  Zorg dat de gehele organisatie (kantoor en bouwplaats) achter de verandering / vernieuwing staat.  Stel voldoende middelen (€ en tijd) beschikbaar voor, tijdens en na het veranderproces.  Onderschat de complexiteit van ICT veranderingen/vernieuwingen niet.  Pas het interventie-stappenplan in de praktijk toe en evalueer de uitkomsten. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

70 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers) Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

71 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers)  Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

72 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers)  Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf.  Betrek de gebruiker in het veranderproces (creëer toegevoegde waarde, houd rekening met competenties en motivatie). Stappenplan Vragen Handleiding Toekomst Aanbevelingen Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

73 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen ten aanzien van ICT aanbieders (ICT leveranciers)  Stem het product af op de eisen, wensen en verwachtingen van het bouwbedrijf.  Betrek de gebruiker in het veranderproces (creëer toegevoegde waarde, houd rekening met competenties en motivatie).  Stel gedegen trainingen & cursussen en ondersteuning beschikbaar. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

74 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

75 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek  Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

76 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek  Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen.  Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie- stappenplan. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

77 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek  Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen.  Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie- stappenplan.  Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

78 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek  Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen.  Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie- stappenplan.  Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers.  Onderzoek in welke mate het belangrijk is 2D CAD te optimaliseren naar 3D Modellen en/of 4D modellen. Stappenplan Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio Aanbevelingen

79 Barrel Ripper / Tue Inleiding Aanbevelingen Aanbevelingen voor nader onderzoek  Beoordeel per interventiestap of de gekozen interventiemiddelen juist zijn en onderzoek de werking van de interventiemiddelen.  Evalueer de kortetermijn- en langetermijn-effecten van het interventie- stappenplan.  Onderzoek of het noodzakelijk is dat ICT systemen dwingend worden voorgeschreven door de overheid en/of opdrachtgevers.  Onderzoek in welke mate het belangrijk is 2D CAD te optimaliseren naar 3D Modellen en/of 4D modellen.  Onderzoek de status van ERP in de bouw.  Wordt het optimaal toegepast  Wordt het juiste ERP pakket aangeboden. Stappenplan Aanbevelingen Vragen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

80 Barrel Ripper / Tue Inleiding Maatschappelijke relevantie Uit het onderzoek is gebleken dat uitvoerende bouwbedrijven verder willen met de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw. Doel Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

81 Barrel Ripper / Tue Inleiding Wetenschappelijk verantwoording (waarde) De “kloof” tussen de huidige situatie en de toekomstige (gewenste) situatie van ICT systemen in de bouw is vastgesteld en transparant geworden. Het overbruggen van deze “kloof” is onderbouwd en wordt mogelijke gemaakt door het toepassen van het interventie-stappenplan. Doel Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

82 Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Doel Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

83 Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Kennis opgedaan over: - Potentiële ICT systemen - Specifieke bouw-barrières - Invoeringsmethode Doel Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

84 Barrel Ripper / Tue Inleiding Persoonlijke ontwikkeling Competentie gesteld aan het begin van het afstudeertraject; Deskundig worden op het gebied van het invoeren van ICT systemen in de uitvoerende bouw. Kennis opgedaan over - Potentiële ICT systemen - Specifieke bouw-barrières - Invoeringsmethode Vaardigheid ontwikkeld in: - Het leggen van relaties en verbanden tussen de bouw, ICT systemen, barrières en invoeringsprocessen - Het ontwikkelen van een stappenplan dat deze relaties en verbanden praktisch uitvoerbaar en begrijpbaar maakt. Doel Stappenplan Vragen Portfolio Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat

85 Barrel Ripper / Tue Inleiding Stappenplan Vragen Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

86 Barrel Ripper / Tue Inleiding Vragen Zijn er nog vragen? Vragen Stappenplan Aanbevelingen Handleiding Toekomst Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

87 Barrel Ripper / Tue Inleiding Iedereen bedankt voor de aandacht! Stappenplan Toekomst Aanbevelingen Vragen Handleiding Aanpak & Resultaat Doel Portfolio

88 Einde Barrel Ripper / Tue

89

90 Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management T1

91 Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management Go / No go 1 Go / No go 2 Go / No go 3 F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie F1=Aanleiding T1

92 Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie Go / No go 1 Go / No go 2 Go / No go 3 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers- gemak Intenties MotivatieCompetenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunende middelen) Routine Evaluatie Invoeren T1

93 Evaluatiefeedback Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie Go / No go 1 Go / No go 2 Evaluatiefeedback Implementatiefeedback Go / No go 3 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers- gemak Intenties MotivatieCompetenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunen de middelen) Routine Evaluatie Invoeren T2 T1 T3

94 Evaluatiefeedback Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie Go / No go 1 Go / No go 2 Evaluatiefeedback Implementatiefeedback Go / No go 3 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers- gemak Intenties MotivatieCompetenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunen de middelen) Routine Evaluatie Invoeren T1

95 Evaluatiefeedback Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie Go / No go 1 Go / No go 2 Evaluatiefeedback Implementatiefeedback Go / No go 3 Prediagnose / Doel organisatie Ontwikkelingen (ICT systeem / applicatie) Kenmerken ICT Gebruikers- gemak Intenties MotivatieCompetenties Sterkten/zwakten (Nuttigheid volgens gebruiker) Kansen/bedreigingen (Houding van de gebruiker) Strategische opties Selectie Scenario’s (Stimulerende omgeving) PvA implementatie Criteria (Ondersteunen de middelen) Routine Evaluatie Invoeren T1

96 Categorie: Organisatie Categorie: Gebruiker Categorie: Applicatie Categorie: Omgeving Categorie: Management Management Management Go / No go 1 Go / No go 2 Go / No go 3 - Onvoldoende drijfveer vanuit de omgeving om ICT toe te passen. - Onduidelijkheden door snelle verandering van technologie. - Onvoldoende ontwikkeling in samenwerking met de bouw. - Het ontbreken van een standaard voor de bouw. - Beperkte mogelijkheden om ICT toe te passen op de bouwplaats. - Gebrek aan vertrouwen in de ICT oplossing (techniek). - Bestaande ICT oplossing niet flexibel en aanpasbaar. - Weerstand tegen veranderen (acceptatie). - Ontbreken van kennis en ervaring. - Slechte ervaring bij eerdere veranderingen. - Personeel vreest overbodig te worden. - Terugvallen in oude gewoonten - De korte duur van bouwprojecten. - Wisselende samenwerkingspartners. - De bouw heeft complexe bedrijfsprocessen waardoor automatisering niet gemakkelijk is. - Te kleine bedrijfsomvang waardoor een hoge ICT investering moeilijk te realiseren is. - Alleen sturen op technische aspecten tijdens de invoering. - Te grote stappen voor de organisatie / gebruiker. - Slechte communicatie tijdens het veranderproces. - Slechte besluitvorming tijdens het veranderproces. F1 Fase 2: Afstemmen Fase 3: Beslissen Fase 4: Invoeren Fase 5: Routine Fase 6: Optimalisatie T1

97 Barrel Ripper / Tue


Download ppt "ICT in de bouw Het interventie-stappenplan ter bevordering van de (verdere) invoering van ICT systemen in de bouw Barrel Ripper / Tue."

Verwante presentaties


Ads door Google