De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van? Marieke Baijens & Wil Bom 22 maart 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van? Marieke Baijens & Wil Bom 22 maart 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van? Marieke Baijens & Wil Bom 22 maart 2012

2 Loopbaanbegeleiding en doorstroom Samenwerking vmbo-mbo centrale thema dat we vanuit 3 perspectieven bekijken: 1.leerlingen/studenten 2.docenten/begeleiders 3.schoolorganisaties (vmbo en mbo) in de regio

3 Loopbaanoriëntatie/-ontwikkeling draagt bij aan…. •ontwikkelen van een realistisch zelfbeeld •ontwikkelen van loopbaancompetenties •ontwikkelen van een realistisch beroepsbeeld en opleidingsbeeld •ontwikkelen van beroeps- en arbeidsidentiteit •bevorderen doorstroom en stimuleren talentontwikkeling

4 Loopbaanoriëntatie/-ontwikkeling….. •activiteiten voor leerling/student om: zicht te krijgen op jezelf, je talenten, je ambities, jouw mogelijkheden/kansen binnen de wereld van leren en werken

5 Belangrijke momenten in de doorstroomfase •Keuze maken voor sector in vmbo •Keuze maken voor vervolgopleiding •Intake mbo •Plaatsing mbo en starten •Terugkoppeling vanuit mbo over plaatsing en vorderingen Hoe werken jullie hierin samen als vmbo- mbo op dit moment?

6 Behoeften leerlingen/studenten •Vroege beslissers •Late beslissers •Beslissers die terug willen komen op besluit Hoe houden jullie in de onderwijsinstelling rekening met deze verschillen?

7 Loopbaanactiviteiten •Vroege beslissers  activiteiten aanbieden waarin verdieping een plaats krijgt. •Late beslissers  activiteiten aanbieden waarin een oriënterend karakter voor steeds meer verfijning zorgt. •Beslissers die terug willen komen op besluit  tijdig activiteiten voor heroriëntatie aanbieden

8 Loopbaangerichte leeromgeving •Praktijk nabij •Dialogisch •Keuzemogelijkheden Uit onderzoeken Meijers en Kuijpers

9 Betekenis voor begeleiding •Vroeg in vmbo actief bezig zijn met loopbaanoriëntatie (ervaring opdoen!) •Realistisch beroepsbeeld+opleidingsbeeld ontwikkelen in vmbo en mbo •Benut intake als loopbaanbegeleidingsmoment •Check snel in mbo na plaatsing en start of keuze passend is •Pak (loopbaan)begeleiding meteen weer op in mbo

10 Samen activiteiten opzetten •Ontwikkel een gezamenlijke loopbaanactiviteitenlijn •Maak werkduo’s van vmbo-mbo begeleiders •Samenwerking stagecoördinatoren •Betrek oud-leerlingen/-studenten bij activiteiten •Betrek ouders/verzorgers bij activiteiten als partners

11 Tips bij samen activiteiten opzetten •Inventariseer wat er al ligt en of het nog up- to-date is, dan pas ontwikkelen! •Koppel/integreer activiteiten aan bestaande curriculum •Stel een groep samen vanuit vmbo-mbo die dit gedurende langere tijd oppakt •Zorg dat leidinggevenden actief betrokken zijn voor sturing en facilitering Tips vanuit jullie ervaringen?

12 Betekenis voor samenwerking •Maak in samenwerkingsverband (RMC’s) afspraken over doorstroom en betekenis voor loopbaanoriëntatie en –begeleiding. •Ontwikkel een gezamenlijke intakeprocedure als onderdeel van loopbaanbegeleiding •Maak afspraken over terugkoppeling •Bouw aan gezamenlijk netwerk leerbedrijven

13 Hartelijk dank voor uw aandacht en een inspirerende middag gewenst! Voor vragen na vandaag: mail Marieke Baijens Wil Bom Voor meer info. over projecten en interessante downloads zie: id=3351


Download ppt "Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van? Marieke Baijens & Wil Bom 22 maart 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google