De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3 • Half oktober start methode Qompas • Oriëntatiemiddagen op het MBO; de leerling bezoekt twee van de volgende oriëntatiemiddagen:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3 • Half oktober start methode Qompas • Oriëntatiemiddagen op het MBO; de leerling bezoekt twee van de volgende oriëntatiemiddagen:"— Transcript van de presentatie:

1 Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3 • Half oktober start methode Qompas • Oriëntatiemiddagen op het MBO; de leerling bezoekt twee van de volgende oriëntatiemiddagen: 1.Woensdag 27 november Woensdag 22 januari Woensdag 12 februari Woensdag 12 maart Woensdag 9 april 2014 • Voorlichtingsdag Beroepsonderwijs op donderdag 16 januari 2014 • Ouderavond op maandag 20 januari 2014 • Beroepsoriëntatie-avond op het Corderius dinsdag 28 januari • Eind februari 2014 inleveren pakketkeuze voor Mavo-tl 4 • Stage van 12 mei t/m 23 mei 2014; contactpersoon:

2 Qompas SectorKeuze De online methode voor SectorKeuze en loopbaanoriëntatie

3

4 Een online methode • Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken. • Leerlingen kunnen zowel thuis als op school inloggen via internet. • Altijd actuele informatie over sectoren, afdelingen, vakken, beroepen en opleidingen. • Leerlingen leggen een persoonlijk online portfolio aan. – Inzichtelijk voor decanen en mentoren. – Leerlingen kunnen dit portfolio meenemen bij de intake van hun vervolgopleiding. • Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol dmv het maken van ouderopdrachten.

5 Het lesmateriaal • De site • EntryCard Geeft toegang tot tests, opdrachten en het persoonlijk portfolio. • Werkboek Bevat een uitleg over de test, informatie over de stappen en het portfolio, een uitneembare ouderbijlage en extra opdrachten voor in de mentorles.

6 Opbouw van het programma • De leerling volgt een persoonlijk stappenplan dat is samengesteld door de decaan en maakt daarin een aantal opdrachten. • Er is een stappenplan voor B/K en GL/TL. • Aan de hand van deze opdrachten bouwen de leerlingen een persoonlijk portfolio op.

7 Informatie zoeken • Bij het doorlopen van het stappenplan maken leerlingen gebruik van de informatie uit het onderdeel ‘Informatie zoeken’. • Deze informatie kan ook geraadpleegd worden buiten het stappenplan om. • De informatie is school specifiek: sectoren, afdelingen en vakken zijn afgestemd op het aanbod van de school.

8 Spelen met vakken Welke vakken zijn bepalend voor de sectoren die je kunt kiezen? Kun je doorstromen naar het havo?

9 Na het VMBO • Van VMBO naar MBO • Van VMBO naar HAVO

10 Beroepentest • De methode bevat een beroepentest • Tekstvragen en fotovragen • Uitslag in beroepen en domeinen

11 Betrokkenheid ouders • Er zijn twee online opdrachten voor ouders: – Bij de stap ‘Wie ben ik’ Hoe ziet u uw kind? Hierover beantwoordt u een aantal vragen en u voert hierover een gesprek met uw kind. – Bij de stap ‘Beroepen’ U beantwoordt een aantal vragen naar aanleiding van uw eigen loopbaan en voert hierover een gesprek met uw kind. Belangrijk: uw kind moet eerst een aantal verplichte opdrachten afronden, voordat u de ouderopdrachten kunt maken. • Bijlage ouders in werkboek – Hoe kunt u nog meer betrokken zijn bij het keuzeproces? – Wij raden ouders ook altijd aan om met hun zoon of dochter open dagen te bezoeken. Uit onderzoek is gebleken dat de steun van ouders erg bepalend is bij de juiste keuze van de vervolgopleiding van de leerling.

12 Qompas DecanenNet • Voortgang: Via dit volgsysteem hebben decaan/mentor eenvoudig inzicht in de vorderingen van de leerlingen: – Het stappenplan – Het portfolio • School specifieke instellingen worden hier ingevoerd en eigen opdrachten kunnen worden toegevoegd aan het stappenplan

13 De begeleiding • De mentor verzorgt de eerste lijns begeleiding. Denk aan het monitoren van de cijfers van de leerlingen. Het begeleiden van de methode Qompas tijdens de mentorles, en het bespreken van de pakketkeuze, de vervolgopleiding en in het verlengde het gewenste beroep. • De decanen verzorgen de tweede lijns begeleiding. Zij ondersteunen de mentoren in hun werk als het om bovenstaande keuzes gaat die leerlingen moeten maken. In navolging van de ouderavond op 20 januari, geven de decanen tijdens een mentorles extra uitleg over het keuzeproces aan de leerlingen. De decanen zorgen ervoor dat er op een goede manier met de methode gewerkt kan worden. Denk hierbij aan de digitale inrichting van de methode en de stappen die de leerlingen in de verschillende leerjaren moeten maken. In samenwerking met de roostermaker bekijken de decanen of de gemaakte pakketkeuze binnen het rooster past. De decanen blijven de leerlingen niet alleen volgen in het 4 e leerjaar, maar ook tijdens het eerste leerjaar van hun vervolgopleiding.

14 • Geen vrije pakketkeuze • Keuze uit 4 profielen… • natuur & techniek (N&T) • natuur & gezondheid (N&G) • economie & maatschappij (E&M) • cultuur & maatschappij C&M) Havo is geen uitstel van beroepskeuze ! HAVO

15 Overstap naar de tweede fase… -naar klas 4 havo -grotere mate van zelfstandigheid -meer vakken dan in mavo-tl 4 In de loop van mavo-tl 4: profiel kiezen. Om tot een goede profielkeuze te komen is het belangrijk dat de leerling zijn wens om naar de havo te gaan vroegtijdig aangeeft! • Deelname plusklas wiskunde en Nederlands in mavo-tl 4 • gemiddeld 6,8 op de examenlijst • positief advies van de lesgevers in m4


Download ppt "Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3 • Half oktober start methode Qompas • Oriëntatiemiddagen op het MBO; de leerling bezoekt twee van de volgende oriëntatiemiddagen:"

Verwante presentaties


Ads door Google