De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 13 oktober 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 13 oktober 2011."— Transcript van de presentatie:

1 1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 13 oktober 2011

2 2 Agenda -Welkom door de deelschoolleider Mark Kwakman -De decaan Frans van Arenthals over de keuzebegeleiding en “De ouder als coach” - Gelegenheid tot het stellen van vragen - Met koffie/thee en de klassenmentor naar een klaslokaal

3 3 Keuze in 3 VWO 3 VWO 4 VWO (profiel) 4 HAVO (profiel) 5 VWO 6VWOW.O. H.B.O. 5 HAVO H.B.O. M.B.O.

4 4 Keuze Profielen  CM Cultuur en Maatschappij  EM Economie en Maatschappij  NG Natuur en Gezondheid  NT Natuur en Techniek

5 5 Hernieuwde 2 e Fase  Gemeenschappelijk deel  Verplichte Profielvakken  Profielkeuzevak(ken)  Keuze-examenvak(ken)

6 6 Afkortingen  ANW: Algemene Natuurwetenschappen  BSM: Bewegen, Sport en Maatschappij  CKV: Culturele Kunstzinnige Vorming  LO: Lichamelijke Oefening  LOB: Loopbaanoriëntatie  M&O: Management en Organisatie  NL&T: Natuur, Leven en Techniek  PWS: Profielwerkstuk

7 7 Gemeenschappelijk deel  Nederlands  Engels  2 e Moderne Vreemde Taal (MVT), kiezen uit: Frans, Duits of Spaans  Maatschappijleer  Literatuur  LO  CKV  ANW  LOB  PWS

8 8 Cultuur en Maatschappij Profielvakken  Wiskunde A of C  Geschiedenis Profielkeuzevakken Eén Maatschappijvak:  Economie of Aardrijkskunde Eén Cultuurvak  Een kunstvak (Beeldende Vorming of Muziek) of een taal (uit Fa, Du, Sp)

9 9 Economie en Maatschappij Profielvakken  Wiskunde A of B  Economie  Geschiedenis Profielkeuzevakken  M&O of Aardrijkskunde

10 10 Natuur en Gezondheid Profielvakken  Wiskunde A of B  Biologie  Scheikunde Profielkeuzevakken Natuurkunde of NL&T of Aardrijkskunde

11 11 Natuur en Techniek Profielvakken  Wiskunde B  Natuurkunde  Scheikunde Profielkeuzevakken  Informatica of NL&T

12 12 Keuze-examenvakken Eén van de profielkeuzevakken of Eén van de keuzetalen uit het gemeenschappelijk deel of Eén van de andere keuze- examenvakken * Tweede keuze-examenvak: Toegestaan bij een gemiddelde van 7.0 of hoger van alle afgeronde cijfers op het eindrapport. Het vak moet wel een heel jaar gevolgd worden. Laten vallen van een extra vak mag alleen aan het einde van een schooljaar! Het vak wordt in principe niet ingeroosterd * Het aanbod is per profiel verschillend

13 13 Keuze-examenvakken Mogelijke vakken zijn:  Aardrijkskunde  BSM  Beeldende Vorming*  Biologie  Duits  Economie  Frans  Informatica  M&O  Muziek*  Natuurkunde  NL&T  Spaans * Een leerling mag altijd slechts één kunstvak kiezen

14 14 Loopbaanoriëntatie klas 3: Begeleiding bij het maken van een verantwoorde profielkeuze keuzebegelei o Berust op drie pijlers: n 1 Zelfkennis n 2 Kennis van de profielen n 3 Globale kennis van opleidingen en beroepen n Hulpmiddelen: n - Methode: Qompas in mentorles n - Website van de decaan/decaanlessen: oscarromero.dedecaan.net oscarromero.dedecaan.net n - Profielkeuzeboekje

15 15 Zelfkennis n Wat voor iemand ben ik? n Welke eigenschappen heb ik? n Waar liggen mijn interesses ? n Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten?

16 16 De ouder als Coach: Inzicht (verkrijgen) in uw kind  Interesses  Prioriteiten  Type Kind  Risico’s  Motivatie

17 17 Het gesprek voeren  Met uw kind  Met de mentor  Met de decaan Komen tot een verantwoorde keuze!

18 Qompas: Een online methode  Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken.  Leerlingen kunnen zowel thuis als op school inloggen via internet.  Altijd actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen.  Leerlingen leggen een persoonlijk online dossier aan. Inzichtelijk voor decanen en mentoren.  Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol.  Installeren is niet nodig.

19 Het lesmateriaal  De site  EntryCard Geeft toegang tot tests, opdrachten en het persoonlijk dossier.  Lesbrief Bevat diverse katernen: een uitleg over de tests, informatie over het einddossier, een uitneembare ouderbijlage en extra opdrachten voor in de mentorles.

20 Opbouw van het programma  Alle onderdelen zijn met elkaar verbonden. Startpagina Profielen en vakken Test jezelf Speel met je profiel Studies Onderwijsinstellingen Beroepen Mijn dossier  Leerling volgt een persoonlijk stappenplan langs deze onderdelen.

21 21 oscarromero.dedecaan.net  Informatievoorziening door de decaan.  Hulpmiddel bij het keuzeproces  Demonstratie: o.a. Toelatingseisen en Opleidingsinformatie;  Invullen (voorlopige) profielkeuze

22 22 Belangrijke data keuzetraject en projectuur loopbaanoriëntatie  Week 41 t/m 43 Introductielessen LOB  13 oktober Voorlichting “de Ouders als Coach”  Week 44 t/m 8 Keuzebegeleiding d.m.v. Qompas, decaanlessen, profielkeuzeboekje, een test en voorlichting over “nieuwe” vakken  9 februari Ouderavond “De Keuze” m.m.v. bovenbouw-leerlingen  20 februari Docenten leveren adviezen per vak in  23/24 februari Profieldagen  Uiterlijk 5 maart Voorlopige keuze profiel ingeleverd

23 Belangrijke data keuzetraject en projectuur loopbaanoriëntatie  16 maart Rapport- en adviesvergadering: rapportcijfers en adviezen naar leerlingen  28 maart Ouderavond: bespreking rapport/advies  5 april Definitieve profielkeuze inleveren  Week 15 t/m 26: Verdieping gekozen profiel d.m.v. onderzoek en voorbereiding 2 e Fase

24 24 Vragen ?

25 25 Met koffie/thee en de klassenmentor naar: Lokaal 0.07 V3a Mevr. Veul Lokaal 0.08 V3b Mevr. Reus

26 26 en toen was er koffie!


Download ppt "1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 13 oktober 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google