De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 3 oktober 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 3 oktober 2013."— Transcript van de presentatie:

1 1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 3 oktober 2013

2 2 Voorstellen Mentoren - Dhr. Bakker - Mevr. Veul - Dhr. Berkhout Decaan - Dhr. Van Arenthals Deelschoolleider vwo - Mevr. Ter Velde

3 3 Agenda -Welkom door de deelschoolleider Vivi ter Velde -De decaan Frans van Arenthals over de keuzebegeleiding en “De ouder als coach” - Gelegenheid tot het stellen van vragen - Met koffie/thee en de klassenmentor naar een klaslokaal

4 4 Keuze in 3 VWO 3 VWO 4 VWO (profiel) 4 HAVO (profiel) 5 VWO 6VWOW.O. H.B.O. 5 HAVO H.B.O. M.B.O.

5 5 Keuze Profielen  CM Cultuur en Maatschappij  EM Economie en Maatschappij  NG Natuur en Gezondheid  NT Natuur en Techniek

6 6 2 e Fase bovenbouw vwo  Gemeenschappelijk deel  Verplichte Profielvakken  Profielkeuzevak(ken)  Keuze-examenvak(ken)

7 7 Afkortingen  BSM: Bewegen, Sport en Maatschappij  CKV: Culturele Kunstzinnige Vorming  LO: Lichamelijke Oefening  LOB: Loopbaanoriëntatie  M&O: Management en Organisatie  NL&T: Natuur, Leven en Techniek  PWS: Profielwerkstuk

8 8 Gemeenschappelijk deel voor alle profielen  Nederlands  Engels  2 e Moderne Vreemde Taal (MVT), kiezen uit: Frans, Duits of Spaans  Maatschappijleer  LO  CKV  LOB  PWS

9 9 Cultuur en Maatschappij Profielvakken  Wiskunde A of C  Geschiedenis Profielkeuzevakken Drie kiezen uit:  Economie  Aardrijkskunde  Eén kunstvak (beeldende vorming of muziek)  Eén MVT (uit Fa, Du, Sp) Keuze-examenvak Eén kiezen uit bovenstaande profielkeuzevakken of BSM * Een leerling mag altijd slechts één kunstvak kiezen

10 10 Economie en Maatschappij Profielvakken  Wiskunde A  Economie  Geschiedenis Profielkeuzevakken Twee kiezen uit: o M&O o Aardrijkskunde o Eén MVT (uit Fa, Du, Sp) Keuze-examenvak Eén kiezen uit bovenstaande profielkeuzevakken of BSM, informatica of een kunstvak (bv of mu)

11 11 Natuur en Gezondheid Profielvakken  Wiskunde A  Biologie  Scheikunde Profielkeuzevakken o NLT o Aardrijkskunde Keuze-examenvak Eén kiezen uit MVT (Fa, Du of Sp), economie, BSM of informatica

12 12 Natuur en Techniek Profielvakken  Wiskunde B  Natuurkunde  Scheikunde Profielkeuzevakken o Informatica o NLT Keuze-examenvak Eén kiezen uit MVT (Fa, Du of Sp), economie, biologie of kunst (alleen beeldende vorming)

13 13 Keuze-examenvakken Eén van de profielkeuzevakken of Eén van de keuzetalen uit het gemeenschappelijk deel of Eén van de andere keuze- examenvakken * Extra keuze-examenvak: Toegestaan bij een gemiddelde van 7.5 of hoger van alle afgeronde cijfers op het eindrapport. Het vak moet wel een heel jaar gevolgd worden. Laten vallen van dat extra vak mag alleen aan het einde van een schooljaar! Het vak wordt in principe niet ingeroosterd! * Het aanbod is per profiel verschillend

14 14 Loopbaanoriëntatie klas 3: Begeleiding bij het maken van een verantwoorde profielkeuze o Berust op drie pijlers: n 1 Zelfkennis n 2 Kennis van de profielen n 3 Globale kennis van opleidingen en beroepen n Hulpmiddelen: n - Methode: Qompas in LOB-les n - Website van de decaan / decaanlessen: oscarromero.dedecaan.net oscarromero.dedecaan.net n - Profielkeuzeboekje

15 15 Zelfkennis n Wat voor iemand ben ik? n Welke eigenschappen heb ik? n Waar liggen mijn interesses ? n Wat zijn mijn sterke en minder sterke kanten?

16 16 De ouder als Coach: Inzicht (verkrijgen) in uw kind  Interesses  Prioriteiten  Type Kind  Risico’s  Motivatie

17 17 Het gesprek voeren  Met uw kind  Met de mentor  Met de decaan Komen tot een verantwoorde keuze!

18 Qompas: Een online methode  Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken.  Leerlingen kunnen zowel thuis als op school inloggen via internet.  Altijd actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen.  Leerlingen leggen een persoonlijk online dossier aan. Inzichtelijk voor decanen en mentoren.  Ouders kunnen thuis meekijken via Oudermodule

19 Het lesmateriaal  De site  EntryCard Geeft toegang tot tests, opdrachten en het persoonlijk dossier.

20 Opbouw van het programma  Alle onderdelen zijn met elkaar verbonden. Startpagina Profielen en vakken Test jezelf Speel met je profiel Studies Onderwijsinstellingen Beroepen Mijn dossier  Leerling volgt een persoonlijk stappenplan langs deze onderdelen.

21 Zelf een kijkje nemen? Klik door naar Qompas ProfielKeuze Test-inlog: Gebruikersnaam: Scholier01 t/m 30 Wachtwoord: Qompas Let op de hoofdletters!

22 22 oscarromero.dedecaan.net  Informatievoorziening door de decaan  Hulpmiddel bij het keuzeproces  Veel informatie: o.a. toelatingseisen en opleidingsinformatie

23 23 Belangrijke data keuzetraject en loopbaanoriëntatie  3 oktober Voorlichting “de Ouders als Coach”  Week 40 t/m 4 Keuzebegeleiding d.m.v. Qompas, decaanlessen, profielkeuzeboekje en voorlichting over “nieuwe” vakken  6 februari Ouderavond “De Keuze” m.m.v. bovenbouw-leerlingen  17 februari Docenten leveren adviezen per vak in  20/21 februari Profieldagen  Uiterlijk 3 maart Voorlopige keuze profiel inleveren

24 Belangrijke data keuzetraject en projectuur loopbaanoriëntatie  3 maart Cijferperiode 2 wordt afgesloten  13 maart Rapport- en adviesvergadering: rapportcijfers en adviezen naar leerlingen  19 maart Ouderavond: bespreking rapport /advies (tien-minuten-gesprekken)  4 april Definitieve profielkeuze inleveren  Begin juli Eindrapportvergadering

25 25 Vragen ?

26 26 Met koffie/thee en de klassenmentor naar: Lokaal 0.06 V3a Dhr. Bakker Lokaal 0.07 V3b Mevr. Veul Lokaal 0.08 V3c Dhr. Berkhout

27 27 en toen was er koffie!


Download ppt "1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 3 oktober 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google