De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Internetgebruik in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Internetgebruik in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)"— Transcript van de presentatie:

1 Internetgebruik in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)

2 Internettoegang op mobiele telefoon (Visser & Sikkenga, 2012)

3 Belangrijkste internetactiviteiten van Nederlanders   Informatie zoeken over producten en diensten  Online bankieren  Actualiteiten en nieuws

4 Ontwikkeling kopen via internet in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)

5 Redenen om NIET te kopen via internet (Visser & Sikkenga, 2012)

6 Opvallend  65+-ers blijven achter bij het online kopen  Hogere opleiding & Inkomen -> frequentere online aankopen  Reden om online te kopen  Gemak  Toegang  Grotere keuze  Lagere prijs  Meest verkochte producten  Tickets, reizen, muziek, verzekeringen, software, elektronica en erotiek.

7 Informatie zoeken & kopen -> online / offline  Redenen om online te oriënteren en in een offline te kopen  Het product in online niet te zien, voelen of te passen  Winkel heeft een aantrekkelijke prijs / aanbieding  Je kun het product direct mee naar huis nemen  Er is persoonlijk contact  Er zijn geen verzendkosten  Redenen om offline te oriënteren en online te kopen  De prijs is online lager  De koop gaat gemakkelijker vanuit huis  Product is in de winkel niet verkrijgbaar  Minder keuze in het assortiment  Direct duidelijk of het product op voorraad is  Openingstijden zijn beperkt  Kopen in de winkel kost meer tijd (online marketing.noordhoff.nl, 2012)

8 Model consumentengedrag

9 (Verhagen, 2013)

10 Trends in online marketing  Toename belang van internet  Steeds meer innovaties  Opkomst social media en sociale netwerken  Toenemend mobiel internetgebruik  Toenemende rol van apps  Mondialisering  Locatiegebasserde informatie (online marketing.noordhoff.nl, 2012)

11 Ontwikkeling van marketing  Marketing 1.0: Massamediafase  Bought media: Mediumtypes die zenders kopen om boodschappen te zenden  Marketing 2.0: Internetfase  Bought media  Owned media: mediumtypes die zenders zelf tot hun beschikking hebben.  Marketing 3.0: Social-Media fase  Bought media  Owned media  Earned media: mediumtype die het merk verdient, ongevraagd op terugkomen

12 Ontwikkeling van marketing, merken en media (Visser & Sikkenga, 2012)

13 Internetmarketing  Realiseren van marketingdoelstellingen door gebruik te maken van internet / digitale technologieën.  Het gebruik maken van internet bij de inzet van marketingmiddelen, marketing- en communicatieinstrumenten, marketingtechnieken of een combinatie daarvan  Het management en uitvoering van marketing met behulp van digitale technologieën zoals het web, , interactieve tv en draadloze media i.c.m. online gedrag van klanten  Niet zozeer het adopteren (gebruiken) van digitale technologieen, maar de resultaten zijn van belang.

14 Perspectieven van internet voor marketing  Communicatiemedium  Banners e.d.  Platform voor verkooptransacties  Verkopen van tickets en toegangsbewijzen  Distributiekanaal  Distribueren van tickets en toegangsbewijzen  Klantenservice  Chat, FAQ, servicepagina’s  Klantenbindend medium  Onderhouden van contacten en beter begrijpen van wensen en behoefte  Business platform  Zonder internet hadden sommige bedrijven niet bestaan (zoover, google)

15 Internetmarketing & doelstellingen  Strategiebepalend  Nieuwe mogelijkheden tot waarde ruil  Vaststellend  Marketingonderzoek naar behoefte en wensen  Anticiperend  Een kanaal die klanten toegang geeft tot informatie en aankopen  Behoefte bevredigend  Mogelijkheid tot dialoog -> klanttevredenheid verhogen

16 Ontwikkelproces voor internetmarketingstrategie  De online mogelijkheid definieren  Opstellen van internemarketingdoelstellingen  Evalueren van internemarketingprestatie  Vaststellen van de online marktontwikkelingen  De strategische aanpak selecteren  Een internetmarketingstrategie definiëren  Klankwaarde propositie definiëren  Interne communicatiemix vormgeven  Online resultaten leveren  Internetmarketingplan implementeren  Klantervaring ontwikkelen  Internetmarketing communicatie uitvoeren  Meten en verbeteren

17 Marktafbakening (Chaffey, Ellis-Chadwick, & Bovenhoff, 2012)

18 Inleiding tot digitale marketingcommunicatie

19 Online marketingcommunicatieinstrumenten  Zoekmachinemarketing  Het plaatsen van advertenties via een zoekmachine om het doorklikken naar de website te bewerkstelligen (SEO en SEA)  Online PR  Het maximaliseren van gunstige publiciteit voor het bedrijf, merken, producten of website. Dit op websites van ANDEREN, die vermoedelijk ook bezocht worden door de doelgroep van het bedrijf  Online partnership  Creëren en beheren van overeenkomsten voor het promoten van je online diensten op websites van derden  Interactive reclame  Gebruikmaken van online advertenties, zoals banners behavioural targeting  marketing  Gebruik van van of plaatsen van advertenties in nieuwsbrieven  Virale Marketing

20 Type websites  Transactionale websites – webshops  Mediamarkt.nl  Websites voor servicegerichte klantenbinding  PWC.nl  Merkopbouwendesites  Heineken.nl  Portal (poort to information) of mediasites  Startpagina.nl of nu.nl  Socialenetwerksite of community site  Facebook.nl

21 Voordelen internet voor de marketeer  Interactiviteit van de afnemer  Klant Initieert het contact  Klant zoekt informatie of ervaring (pull strategie)  Hogere intensiteit  Makkelijker respons opslaan  Inspelen op individuele behoefte  Informatievergaring  Individualisatie en personalisatie  Plaatsonafhankelijkheid

22 Geciteerde werken  Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2012). Digital Marketing. Amsterdam: Prentice Hall Benelux.  Chaffey, D., Ellis-Chadwick, F., & Bovenhoff, M. (2012). Princiepes van itnernetmarketing. Utrecht: Pearson Benelux.  online marketing.noordhoff.nl. (2012, maart 01). Opgeroepen op maart 20, 2014, van noordhoff.nl:  Verhagen, B. (2013). Grondslagen van de marketing. Groningen - Houten: Noordhoff Uitgevers.  Visser, M. (2012, maart 13). basisboek online marketing. Opgeroepen op maart 20, 2014, van facebook: https://www.facebook.com/BasisboekOnlineMarketing  Visser, M., & Sikkenga, B. (2012). Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers.


Download ppt "Internetgebruik in Nederland (Visser & Sikkenga, 2012)"

Verwante presentaties


Ads door Google