De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 1 E-touroperating E-business & branding. Leerdoel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 1 E-touroperating E-business & branding. Leerdoel."— Transcript van de presentatie:

1 Les 1 E-touroperating E-business & branding

2 Leerdoel

3

4

5

6

7

8 Inhoud les 1 Hoe creëer je een succesvolle website: 1.Een explosie van communicatie uitingen 2.Kijk-, lees- en klikgedrag 3.Beïnvloeden van gedrag 4.Inspelen op veranderende communicatieconsumptie 1. Een explosie van communicatie uitingen 2. Kijk-, lees- en klikgedrag3. Beïnvloeden van gedrag 4. Inspelen op veranderende communicatieconsumptie

9 1. Een explosie van communicatie-uitingen Ander communicatiemodel door digitale media: Boodschappen veranderen Media veranderen De ontvanger verandert en gaat zelf zenden Veranderd de zender???

10 Direct marketing, respons en interactie Ontwikkelingen: Marketeer niet meer alleen de verzender Meetbare feedback van consument neemt enorm toe Hoeveelheid communicatie uitingen is toegenomen Consument weet informatie te vinden en maakt deze transparant

11 Communicatie-explosie

12 Effecten op informatieverwerking: 1.Vervormen 2.Weglaten 3.Generaliseren

13 2. Kijk-, lees- en klikgedrag 1. Een explosie van communicatie uitingen 2. Kijk-, lees- en klikgedrag3. Beïnvloeden van gedrag 4. Inspelen op veranderende communicatieconsumptie

14 Eyetracking In kaart brengen hoe iemand kijkt Er is een vaste kijkvolgorde -Beelden winnen van tekst Dit is onbewust en onafleerbaar gedrag -Vorm wint van inhoud

15

16 De kijkfase (scanfase) Communicatie via Beelden Kopzinnen en headlines Opvallende stukjes tekst (woordbeelden ) Rechterhersenhelft: Indruk opdoen Gevoel Scannen = snel Kan veel tegelijk © 2009 Noordhoff Uitgevers bv

17 Van scannen naar lezen Kijkvolgorde is voorspelbaar: Beelden Kopzinnen Tekst

18

19

20

21

22

23 Selectief kijkgedrag Selectief kijkgedrag 2

24 Kijkgedrag Wat zie je eerst?

25

26

27

28

29

30

31

32

33 Grote beelden vóór kleine beelden koude Warme kleuren vóór koude kleuren Mensen vóór voorwerpen Kinderen vóór volwassenen Portret vóór compleet figuur Ogen zijn een sterk element ——————————————————— Nog sterker, maar minder functioneel: Bloot Bewegende beelden

34 Basismotivatoren: motivatoren die mensen aanzetten tot handelen Voor web: verder lezen, klikken, reageren Mazlow

35 Basismotivatoren: 1.Hebzucht Verdienen, besparen, iets gratis krijgen, kans om te winnen 2.Angst Op zoek naar veiligheid en zekerheid 3.Status Mensen willen ergens bij horen en zo gezien worden 4.Ontplooiing Mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien 5.Schuld Bij gevoel van verantwoordelijkheid en bij onmacht 6.Overig: Aandacht, gemak, tijdwinst (terug te voeren op 1 tm3)

36

37 Hoe kan de marketeer inspelen op dit gedrag? Hoe zoeken uw bestaande klanten? Wat zijn hun vragen? Hoe zoeken potentiële klanten? Wat zijn hun vragen? Geef op de website vooral antwoord op vragen

38 Homepage is overzichtpagina Geen intro De bezoeker is gehaast en heeft zijn vinger op de muis De bezoekers zoekt antwoord op zijn eigen vragen Antwoorden op bezoekersvragen zijn belangrijker dan vorm Meest gezochte informatie op website van winkels: Adresgegevens/telefoonnummer Openingstijden Assortiment Zet dit op elke pagina opvallend in beeld

39 Goed leesbare letter (“Verdana” “Arial” en “Tahoma”) Korte stukjes en korte zinnen Veel tussenkopjes Smalle tekstblokken of kolommen Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken

40

41 3. Beïnvloeden van gedrag Toen: Themareclame voor naamsbekendheid en/of imago (branding) Direct marketing: krijgen van respons in de vorm van meetbare reacties, dus meetbaar klantgedrag 1. Een explosie van communicatie uitingen 2. Kijk-, lees- en klikgedrag3. Beïnvloeden van gedrag 4. Inspelen op veranderende communicatieconsumptie

42 Nu: Minder onderscheid tussen merkgerichte en responsgerichte communicatie. Websites, ings en online advertising creëren zowel het één als het ander

43 Marketingcommunicatie beïnvloed: Bekendheid Attitude Kennis Koopgedrag Afdankgedrag

44 Beslissing tot kopen: Fase 1: Probleem of wens Fase 2: Informatie zoeken Fase 3: Evalueren van mogelijkheden Fase 4: Kiezen en beslissen

45 Rol van marketingcommunicatie per fase Fase 1: Probleem of wens: Vakantiewens -> oplossing zoeken Google: 1.Aanbod op internet stijgt 2.Zoektechnieken worden steeds beter 3.Consument leert slimmer zoeken Pushmedia: , direct mail, telemarketing hierdoor versnelt en stimuleert de marketeer het probleem of het ontstaan van de wens AANDACHT: beeld, (zeer) korte duidelijke teksten

46 Fase 2: Informatie zoeken: Vindbaarheid is essentieel Weten hoe potentiële klant zoekt (dus hoe hij denkt… Welke woorden gebruikt de klant om te zoeken?

47 Fase 3: Evalueren van mogelijkheden: Vergelijkingssites (zoover, tripadvisor) Mening van anderen is belangrijk denk weer aan: Hyves, Twitter, Facebook Macht van marketeer verschuift naar de consument

48 Fase 4: Kiezen en beslissen: Helpen met beslissen (aanbiedingen, garanties ed) Analyse van deze beïnvloeding door: Navigatie Tekst en argumenten Responsformulieren Speciale actiepagina’s

49 4. Inspelen op veranderende communicatieconsumptie Inzet van meer media Timing en event driven marketing 1. Een explosie van communicatie uitingen 2. Kijk-, lees- en klikgedrag3. Beïnvloeden van gedrag 4. Inspelen op veranderende communicatieconsumptie

50 Inzet van meer media Push Pull

51 Verschuiving in de mediamix

52 Timing en event driven marketing 1.Vaste events 2.(On)verwachte events 3.Persoonlijke events 4.Dynamische events Vakantie

53


Download ppt "Les 1 E-touroperating E-business & branding. Leerdoel."

Verwante presentaties


Ads door Google