De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe kijkt de consument naar uw site? Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe kijkt de consument naar uw site? Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe kijkt de consument naar uw site? Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008

2 Hoe kijkt de consument naar uw site? Trends in kijk- en leesgedrag  Aantal communicatie impulsen groeit  Meer scannen, minder lezen  Vorm boven inhoud  Sneller, korter  Zoekgericht kijken

3 Hoe kijkt de consument naar uw site?

4 De kijkfase (scanfase) Communicatie via  Beelden  Kopzinnen en headlines  Opvallende stukjes tekst Rechterhersenhelft: Indruk opdoen Gevoel Scannen=snel Kan veel tegelijk

5

6

7 Hoe kijkt de consument naar uw site? Lessen van de oogcamera  Kijkgedrag ligt vast – Er is een kijkvolgorde – Beelden winnen van tekst Dit is onbewust en onafleerbaar gedrag  Vorm wint van inhoud

8 Parkeren linksaf P

9 Hoe kijkt de consument naar uw site? Kijkvolgorde naar vorm  Grote beelden vóór kleine beelden  Warme kleuren vóór koude kleuren  Mensen vóór voorwerpen  Kinderen vóór volwassenen  Portret vóór compleet figuur  Ogen zijn een sterk element ——————————————————— Nog sterker, minder functioneel:  Bloot  Bewegende beelden

10 Hoe kijkt de consument naar uw site? Kijkvolgorde naar onderwerp Basismotivatoren: 1. Hebzucht Verdienen, besparen, iets gratis krijgen, winst maken enz. 2. Angst Door onzekerheid op zoek naar veiligheid en zekerheid 3. Status Mensen willen ergens bij horen en zo gezien worden 4. Ontplooiing Mensen willen zich ontwikkelen, leren en groeien

11 Hoe kijkt de consument naar uw site? Communiceren via beeldscherm Schermteksten vergeleken met papier – Papier leest tot 50% sneller – Papier wordt beter begrepen – Papier wordt beter onthouden

12 Hoe kijkt de consument naar uw site? De website  Homepage is overzichtpagina  Maak geen intro  Houd bij ontwerp rekening met kijk- klikconventies  De bezoeker is gehaast en heeft zijn vinger op de muis  De bezoekers zoekt antwoord op zijn eigen vragen  Antwoorden op bezoekersvragen zijn belangrijker dan vorm

13

14 -Zelfverklarend -Gewoonte -Gebaseerd op ervaringen Internet: klikgedrag is ervaringsgedrag

15 Hoe kijkt de consument naar uw site? Nog een paar tips  Goed leesbare letter (“ Verdana ” “Arial” en “ Tahoma ”)  Korte stukjes en korte zinnen  Veel tussenkopjes  Smalle bladspiegel of kolommen  Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken

16 Hoe kijkt de consument naar uw site? Effect van kleur op leesbaarheid van tekstblokken Zwarte tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van alleen de achtergrond geeft enig verlies van leesbaarheid Kleur op kleur Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van tekst en achtergrond maakt tekstblokken zeer moeilijk leesbaar Gekleurde tekst Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de tekst maakt de tekst moeilijk leesbaar. Hoe donkerder de tekst, hoe beter leesbaar Diapositief Onderzoek toont aan dat langere tekstblokken het best leesbaar zijn als de tekst zwart is en de achtergrond wit. Het kleuren van de achtergrond tegen een witte tekst is bij elke achtergrondkleur moeilijk leesbaar

17 Hoe kijkt de consument naar uw site? Nog een paar tips  Goed leesbare letter (“ Verdana ” “Arial” en “ Tahoma ”)  Korte stukjes en korte zinnen  Veel tussenkopjes  Smalle bladspiegel of kolommen  Voorzichtig met kleur in combinatie met tekstblokken  Hyperlinks wijzen de weg – Bezoekers klikken op afbeeldingen en onderstreepte tekst

18 Hoe kijkt de consument naar uw site? Tips voor hyperlinks  Onderstreepte/gekleurde duidelijke links  Niet: meer informatie, maar – Vraag uw folder eikenhouten vloerdelen –Link naar invulformulier (liever geen link naar outlook) – Meer lezen over eikenhouten vloerdelen –Link naar (printbare) webtekst (geen pdf bestand) – Download pdf brochure eikenhouten vloerdelen –Link naar pdf bestand – Offerte eikenhouten vloerdelen –Link naar offerte aanvraag formulier

19 Hoe kijkt de consument naar uw site? Succesfactoren voor uw site  Gevonden worden  Aansluiten bij de zoekvraag  Alleen antwoord geven op zoekvragen  Zoekvragen zijn steeds anders  Trend: Landingpagina’s

20 Hoe kijkt de consument naar uw site? De inhoud van landingpagina’s  Een relevant beeld om aandacht te trekken  Gaat over een herkenbaar probleem of behoefte  Biedt een oplossing – Tekstblokje of bulletpoints met uitleg  Biedt een concrete aanbieding – Enkele regels  Zet aan tot reactie  Hele pagina op één scherm

21 Testmogelijkheden 24 verschillende combinaties mogelijk

22 Testresultaten

23 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 1 Kijken als iemand die geen tijd heeft – Wat ziet u? – Wilde u dat overbrengen – Geeft de vorm het juiste gevoel? – Is er een reden om te lezen?

24 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 2 Strepen zonder pardon  In 50% van de gevallen is de eerste alinea overbodig  Streep weg wat over uzelf gaat  Uw doelen zijn irrelevant voor de lezer  Welke vragen komen er op bij de lezer? – Wat geen antwoord geeft kan vervallen

25 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 3 Inkorten voor de leesbaarheid  Alinea’s – Confrontatietekst: –3 tot 5 regels – Doorkliktekst: –7 tot 12 regels –elke alinea een kopje –opsommingen  Zinnen: – Webcopy: maximaal 15, gemiddeld 9 woorden per zin  Woorden – 5.5 tekens per woord  Gebruik optie “statistieken” in spellingcontrole van Word

26 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 4 Tekst actief en vlot maken  Minder “zullen”, “willen”, “worden” en “kunnen”  Vervang antieke uitdrukkingen door vlot Nederlands

27 Hoe kijkt de consument naar uw site? Vlot Nederlands Antieke uitdrukkingen  aan de hand van  aangezien  desalniettemin  omtrent  met behulp van  Ten behoeve van  door middel van  reeds  indien  alsmede  te Utrecht Vlot Nederlands  met  omdat  toch  over  met  voor  met  al  als  ook  in Utrecht

28 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 5 Positief schrijven  Zoek “geen” en “niet”  Poging om doelgroep iets niet te laten denken?  Mensen kunnen alleen iets wel denken!

29 Hoe kijkt de consument naar uw site? Content verbeteren, stap 6 In de beleving van de lezer schrijven: Eerste persoon Tweede persoon Wij, ons, naam Jij, u, uw, naam In de verhouding: 1 : 2

30 Hoe kijkt de consument naar uw site? eindredactie van teksten  Bekijken – Smalle bladspiegel – Korte stukjes – Interessante kopjes voor de lezer  Aandacht op de juiste volgorde sturen  Weten wat de bezoeker zoekt  En dat is geen informatie over uzelf  Er bestaan universele basismotivatoren  Landingpagina’s inzetten bij verschillende zoekvragen  Lange stukken tekst inkorten  Taal vlotter maken  Extra fixatiepunten toevoegen

31 Hoe kijkt de consument naar uw site? Dank voor uw aandacht Ik wens u veel antwoord zoekende bezoekers


Download ppt "Hoe kijkt de consument naar uw site? Hoe kijkt de consument naar uw site? Door: Wim van der Mark Utrecht, 13 november 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google