De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Permanente Ondersteuningscel CLB GO!"— Transcript van de presentatie:

1 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

2 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Het M-decreet Waarom? Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

3 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Waarom? 1994: The Salamanca-statement 1998: Advies over inclusief onderwijs – VLOR 2006: VN-Verdrag inzake rechten van personen met een handicap 2008: Vlaamse Gelijkekansen- en Gelijkebehandelingsdecreet Protocol van 19 juli 2007 betreffende het begrip redelijke aanpassingen in België. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

4 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Waarom? 2009: Vlaams Parlement ratificeert VN-Verdrag : verschillende pogingen – geen decreet: Maatwerk in samenspraak onderwijsbehoeften/leerzorg/documenten/archief/maatwerk.htm Leerzorg onderwijsbehoeften/leerzorg/documenten/ : Resonantiegroepen: geen draagvlak voor leerzorg : DAM-decreet, BNM-decreet, M-decreet Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

5 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Waarom? VN verdrag voor personen met een handicap recht op inschrijving in school naar keuze redelijke aanpassingen (niet disproportioneel) Shift in denken van: wat is er met deze leerling aan de hand ? naar: wat heeft deze leerling nodig? van diagnose naar onderwijsbehoeften Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

6 Visie GO! vanuit waarden en PPGO!
Kwalitatief onderwijs: zet in op ‘leer‘-begeleiding draagt niet bij tot bijkomende achterstelling gaat voor inclusie gaat voor recht op buitengewoon onderwijs wanneer nodig komt tegemoet aan onderwijsleer- en participatiebehoeften Zie PPGO! Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

7 Visie GO! vanuit waarden en PPGO!
Fundamentele menselijke basisbehoeften voor quality of life: - behoefte aan autonomie - behoefte aan competentie - behoefte aan verbondenheid Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

8 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Voor wie? Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften: Langdurige en belangrijke participatiebehoeften, door samenspel van: één of meer functiebeperkingen beperkingen bij uitvoer activiteiten persoonlijke en externe factoren = Bio-psycho-sociaal model van handicap Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

9 Van toepassing op het gewoon en buitengewoon onderwijs
tegemoet komen aan onderwijsbehoeften binnen het gemeenschappelijk curriculum redelijke (niet disproportionele) aanpassingen moeten (= STICORDI) GON handelingsgericht werken binnen het zorgcontinuüm samenwerking met CLB Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

10 Van toepassing op het gewoon en buitengewoon onderwijs
Na een handelingsgericht traject binnen het zorgcontinuüm: wanneer aanpassingen onvoldoende of disproportioneel zijn rekening houdend met de aanpassingen die reeds gebeurd zijn in het gewoon onderwijs Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

11 Traject leerling met specifieke onderwijsbehoeften
Zie bijlage: schema traject leerling met specifieke onderwijsbehoeften Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

12 Het M-decreet Opdracht CLB: bijkomende specifiëring
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

13 Bijkomende specificering in opdrachtbepaling van CLB
Aanpassing in decr. CLB art. 6: ‘Bij het vervullen van die opdracht : 4° werkt het centrum raadgevend en begeleidend, waarbij de begeleiding van het centrum waar mogelijk preventief is en waar nodig remediërend; + Het centrum werkt hiervoor op een systematische, planmatige en transparante wijze samen met de school en de ouders. De specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van het onderwijspersoneel en de ouders staan daarbij centraal.’ Bij lezing van de Memorie van toelichting komt dit neer op Handelingsgericht samenwerken (HGSW) en het hanteren van de diagnostische protocollen uit PRODIA. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

14 Bijkomende specificering in opdrachtbepaling van CLB
Aanpassing in decr. CLB art. 23: ‘Het centrum ondersteunt de scholen bij de ontwikkeling van een visie op zorgverbreding. Het centrum draagt bij tot de zorgverbreding voor de leerlingen. + In het bijzonder ondersteunt het centrum de scholen of centra bij het doen van gepaste en redelijke aanpassingen, waaronder remediërende, differentiërende, compenserende of dispenserende maatregelen en verricht het handelingsgerichte diagnostiek naargelang de noden van de leerlingen.’ Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

15 Het M-decreet Begrippen
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

16 Sticordi-maatregelen & disproportionaliteit
differentiëren remediëren compenseren dispenseren Disproportionaliteit onredelijkheid aanpassingen na proces van afweging tekst in bijlage Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

17 STICORDI en gevolgen voor certificering
Zie bijlage Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

18 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Zorgcontinuüm Op systematische, planmatige en transparante wijze samenwerken Brede basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding van zorg Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

19 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Zorgcontinuüm Brede basiszorg ontwikkeling alle leerlingen problemen door krachtige leeromgeving voorkomen systematisch opvolgen leerlingen actief risicofactoren verminderen versterken van beschermende factoren Brede basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding ivan zorg Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

20 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Voorbeeld uit PRODIA protocol: gedrags- en emotionele problemen en het vermoeden van een ontwikkelingsstoornis 7. Samenwerking met de leerlingen: Leerlingen betrekken als partners op school heeft een goede invloed op hun welbevinden op de school. Leerlingen die een gevoel van veiligheid hebben, eenduidige informatie ontvangen en zich betrokken weten, voelen zich beter op school, wat de kans op gewenst gedrag verhoogt. … Dit kan bijvoorbeeld door: - het hanteren van coöperatieve en/of klasdoorbrekende werkvormen; - op regelmatige basis te peilen naar het welbevinden van de leerlingen; - de leerlingen te betrekken bij het opstellen van de regels; - de leerlingen ruimte te geven om mee te denken over de inhoud van de verschillende projecten, zoals go4talent; - de leerlingen betrekken bij afspraken rond belonen; - de leerlingen betrekken bij schoolexterne initiatieven zoals zwerfvuilacties, Kom op tegen kanker, Mobiele school, … Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

21 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Voorbeeld uit PRODIA protocol: problemen in de spraak- en/of taalontwikkeling 4. Zorg binnen de klas … Ook in het secundair onderwijs wordt er aandacht besteed aan de taalvaardigheid van leerlingen en dit niet alleen binnen de taalvakken. Het voornaamste doel is de leerling taalcompetenter te maken. Een greep uit het aanbod van activiteiten die leerlingen kunnen motiveren om bewuster te streven naar een grotere taalvaardigheid: - bijwonen van en napraten over een (wetenschappelijke) uiteenzetting of filmvoorstelling; - mondeling of schriftelijk verslag laten uitbrengen na groepsoverleg; - gebruik maken van activerende en interactieve werkvormen die aansluiten bij de interesses van de leerlingen; - externen (beroepsbeoefenaars) in de klas aan het woord laten - informatie via sociale media uitwisselen bijvoorbeeld klasblog; … Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

22 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Zorgcontinuüm Verhoogde zorg extra zorg door school via STICORDI Brede basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding van zorg Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

23 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Voorbeeld uit PRODIA protocol: vertraagde of afwijkende motorische ontwikkeling en/of vermoeden van een motorische ontwikkelingsstoornis 2 Verzamelen van informatie: Om na te gaan wat er al bekend is over de motorische problemen en om de onderwijs-, opvoedings- en ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te bepalen, blijft het nodig om breed te kijken naar de leerling. ... Gesprekken met leerlingen: … Observatie: Bij de observatie speelt de beroepservaring een belangrijke rol. Iemand met ervaring voelt zeer vlug aan wanneer iets hapert of fout loopt. Hij herkent signalen en signaalgedrag. Bij het in kaart brengen van de motorische competenties dient er geobserveerd te worden in verschillende situaties. Verder kan de observatie van de effecten van aanpassingen aan de onderwijsleeromgeving informatie leveren over een mogelijke aanpak in een latere fase. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

24 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Voorbeeld uit PRODIA protocol: gedrags- en/of emotionele problemen en het vermoeden van een (ontwikkelings)stoornis 3. Onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerling(en) en aanpak bepalen: Een voorbeeld van mogelijke onderwijs- en opvoedingsbehoeften van leerlingen en de eventuele aanpak: Onderwijs- en opvoedingsbehoefte: Nina heeft klasgenoten nodig die haar ondersteunen om vat te krijgen op haar paniek bij onverwachte situaties. Mogelijke aanpak: In afspraak met Nina bespreekt de leerkracht deze behoefte met de leerlingen. Op een overzichtelijk dag- en weekschema worden veranderingen zoveel mogelijk vooraf aangekondigd en elke week heeft Nina een ‘assistent’ die haar hier nog eens aan herinnert. Als Nina ondanks deze maatregelen nog angstig reageert, wordt afgesproken dit zoveel mogelijk te negeren en eventueel de leerkracht een seintje te geven. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

25 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Zorgcontinuüm Uitbreiding van zorg Voortzetting verhoogde zorg door school HGD-proces door CLB afstemming van het onderwijs- en opvoedingsaanbod op zorgvraag van de leerling Brede basiszorg Verhoogde zorg Uitbreiding van zorg Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

26 Uitbreiding van zorg: voorbeelden
Na een HGD-traject komt aan het licht dat een leerling nood heeft aan een leerkracht die hem helpt om positieve gedachten te bedenken en op te roepen wanneer negatieve gedachten opduiken. Na een HGD-traject wordt beslist om voor een leerling met ASS GON in te schakelen. Er worden concrete hulpvragen geformuleerd waarop door de Gon-begeleider een antwoord geboden wordt. Voor een leerling met een psychiatrische problematiek wordt na een HGD-traject van het CLB beslist een observatieperiode in een K-dienst aan te vragen. Hiervoor worden onderzoeksvragen opgesteld. Een leerling met hardnekkige leesproblemen wordt begeleid door een externe logopediste. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

27 Voorbeeld uit PRODIA protocol: rekenproblemen - vermoeden dyscalculie
4. Indiceringfase: In deze fase zijn vooral inzichten over verandering en veranderbaarheid van belang. Inhoud van de indiceringsfase … 4.3 Onderwijs-, opvoedings-, en ondersteuningsbehoeften formuleren Een voorbeeld: - Jan heeft nood aan feedback die hem met zichzelf vergelijkt (bijvoorbeeld grafiekje om vorderingen te visualiseren). Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

28 Consequenties scholen
In kaart brengen van wat voor hen brede basiszorg, verhoogde zorg en uitbreiding zorg betekent. Planmatig werken aan de verbreding en verdieping van hun preventieve basiszorg en verhoogde zorg (vb. door “over het muurtje te kijken”) STICORDI-maatregelen behoren tot de proportionele aanpassingen: beleid voeren rond STICORDI Basisonderwijs/pedagogischeondersteuning/STICORDI/Pages/default.aspx /brochureCGKR.pdf Aantoonbaar maken van fasen zorgcontinuüm en STICORDI in functie van doorverwijzing BuO (zie verder) leerlingendossier: wat reeds geprobeerd groepsplannen ondanks uitbreiding van zorg, blijvend inzetten op basiszorg en verhoogde zorg Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

29 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties CLB CLB doet in samenwerking met PBD aan schoolondersteuning voor ontwikkeling zorgbeleid: vb. wat hoort voor deze school binnen de brede basiszorg? (tegenover CLB als controleur) In haar leerlinggebonden aanbod deelt het CLB gerichte informatie over nieuwe wetenschappelijke inzichten en technologische ontwikkelingen over hulpmiddelen, maar ook van pedagogisch-didactische knowhow over wat werkt in de onderwijspraktijk inzake redelijke aanpassingen. Zoco/llb en CLB stemmen nascholingsbeleid op elkaar af naargelang populatie leerlingen met extra onderwijsbehoeften binnen hun school. vb. nascholing over efficiënte vormen van remediëring, ADI-model Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

30 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties CLB CLB-medewerker heeft grondige kennis nodig van de diagnostische protocollen (en criteria oriëntering BuBaO en BuSO). CLB-medewerker gebruikt procesdiagnostiek. Implementatie HGD in CLB’s wordt verder gezet. CLB-medewerker besteedt meer tijd aan brede beeldvorming. CLB-medewerker koppelt onderwijsbehoeften van leerling aan nodig aanbod, en gaat na welke ondersteuningsbehoeften lkr en ouders hebben. School en CLB hebben kennis nodig van gemeenschappelijk curriculum. Lesgeven vanuit leerplandoelen vs volgen methodes Kennis van flexibele leertrajecten Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

31 Het M-decreet Types en verwijzing naar Buitengewoon onderwijs
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

32 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Overzicht typologie Type basisaanbod BuO Type 2: Verstandelijke beperking Type 3: Emotionele - of gedragsstoornis Type 4: Motorische beperking Type 5: Ziekenhuis, residentiële setting of preventorium Type 6: Visuele beperking Type 7: Auditieve beperking of spraak- of taalstoornis Type 9: Autismespectrumstoornis Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

33 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Typologie Vóór M-decreet: problemen voornamelijk op basis van de stoornisgebonden typologie beoordeeld focus te eenzijdig op de stoornissen en problemen bij de leerlingen gaat voorbij aan de aanpassingen aan de onderwijsomgeving die nodig zijn om aan die noden tegemoet te komen Nu: focus prioritair op afstemming van onderwijsomgeving op onderwijsbehoeften van de leerling Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

34 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Basisaanbod geen kopie van type 1 + type 8 op basis van onderwijsbehoeften! niet op niveau kleuteronderwijs wanneer aanpassingen in gewoon onderwijs of onvoldoende zijn of disproportioneel zijn Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

35 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Basisaanbod Duur Verslag maximaal 2 jaar geldig  evaluatie eventueel nieuw verslag bij overgang naar school gewoon onderwijs CLB + BuO-school ondersteunen bij zoeken gepaste school afspraken in functie vlotte overgang leerling Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

36 Type 9: Autismespectrumstoornis
geen verstandelijke beperking diagnose: multidisciplinair team met inbegrip psychiatrisch onderzoek stoornissen a) de autistische stoornis; b) pervasieve ontwikkelingsstoornis niet-anders-omschreven omkadering: overeenkomstig huidig type 3 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

37 Overzicht opleidingsvormen secundair onderwijs
Basis-aanbod T2 T3 T4 T5 T6 T7 T9 OV1 x OV2 OV3 OV4 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

38 Verslag van het CLB (enige doorverwijzer BuO en GON)
fasen zorgcontinuüm doorlopen, tenzij motivatie irrelevantie aanpassingen (STICORDI) onvoldoende of disproportioneel onderwijsbehoeften omschreven op basis van wetenschappelijk onderbouwd classificatiesysteem interactionele visie bio-psycho-sociaal model van handicap geen gevolg van enkel SES- / GOK-indicator bepaling type op basis van de onderwijsbehoefte! Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

39 Verslag van het CLB (enige doorverwijzer BuO en GON)
nog steeds attest en protocol eerder inschrijvingsverslag (van vóór decreet) blijft behouden nieuw inschrijvingsverslag bij: overgangen wijziging type De regering legt diagnostische protocollen vast voor de oriëntering naar alle types met uitzondering van basisaanbod. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

40 Inhoud van het verslag OV4
fasen zorgcontinuüm doorlopen, tenzij motivatie irrelevantie aanpassingen (STICORDI), onvoldoende of disproportioneel paramedisch, sociaal, medisch, psychologisch of orthopedagogisch personeel noodzakelijk onderwijsbehoeften omschreven op basis van wetenschappelijk onderbouwd classificatiesysteem interactionele visie bio-psycho-sociaal model van handicap niet gevolg van GOK-indicatoren type op basis van onderwijsbehoeften! Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

41 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Betwisting Vlaamse bemiddelingscommissie: betwisting attest Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

42 Doorverwijzing buitengewoon onderwijs
Zie bijlage Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

43 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties BuO Definiëring aanbod basisaanbod BuO: verschil met T1 – T8? basisaanbod = T1 + T8? voorbereiding op terugkeer gewoon onderwijs verantwoording verlengd verblijf in basisaanbod BuO Visie aanbod T9 Alertheid voor het (niet meer) voldoen aan de voorwaarden BuO en GON Consequenties BuO en gewoon onderwijs Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

44 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties CLB Om de oriëntering accuraat te kunnen doen, en om ook correct te beoordelen of een leerling al dan niet kan terugkeren, dient CLB-medewerker voldoende kennis te hebben van: het concrete aanbod binnen scholen die basisaanbod aanbieden het mogelijke concrete aanbod binnen scholen voor gewoon onderwijs CLB kan nadruk leggen op schoolondersteuning voor het aanpassen van het onderwijsaanbod binnen basisaanbod omwille van een veranderende populatie (vroegere type twee met te hoog IQ, kinderen zonder nodige diagnose). Verhoogde administratieve druk door tussentijdse evaluaties attest basisaanbod. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

45 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties CLB CLB heeft nood aan bijkomende kennis over basisdidactiek en klasmanagement. (was de didactische aanpak in de klas voor deze leerling voldoende?) Prioritaire aandacht voor de onderwijsbehoeften van de leerling: CLB-medewerker en leerkracht hechten minder belang aan IQ. CLB-medewerker en leerkracht hechten minder belang aan omkaderingsgewicht dat leerling zou kunnen krijgen. CLB-medewerker en school doen aan diagnostiek vanuit visie die de nadruk legt op de plasticiteit van kindkenmerken. (verandermogelijkheden i.p.v. statische percentielen, nood aan andere instrumenten?) CLB-medewerker is alert voor leerlingen die niet meer voldoen aan de voorwaarden voor oriëntering BuO. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

46 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Consequenties CLB CLB doet ook oriëntering van leerlingen die rechtstreeks instromen in BuO: verhoogde administratieve druk voor de CLB- medewerker. Kinderen kunnen niet naar BuO enkel op basis van SES-kenmerken: schoolteam en CLB-medewerker hebben nog meer competenties nodig in omgaan met kansarmoede (= brede basiszorg) (+ faire diagnostiek). Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

47 Het M-decreet Inschrijvingsrecht
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

48 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Inschrijvingsrecht Elke leerling heeft het recht op inschrijving in de school van zijn keuze! Voor leerlingen met een attest BuO: inschrijving onder ontbindende voorwaarde: als nodige aanpassingen disproportioneel blijken: uitschrijving binnen 1 maand (uitz. vakantieperiodes) als nodige aanpassingen redelijk blijken: inschrijving blijft bestaan (+ evt. GON) Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

49 Gevolgen voor gewoon onderwijs
Niet meer weigeren op basis van draagkrachtafweging! Weigeren van redelijke aanpassingen voor een persoon met een handicap wordt als een vorm van discriminatie beschouwd, en kan gemeld worden aan één van de veertien meldpunten discriminatie. Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

50 Het M-decreet Geïntegreerd onderwijs
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

51 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
GON - ION Toegangspoort: gemotiveerd verslag (enkel CLB) aangeven welke compenserende en dispenserende maatregelen nodig zijn om gemeenschappelijk curriculum te volgen voldoen aan de criteria voor een type BuO (geen attest) type 3 rechtstreeks GON type basisaanbod: re-integratie: 9 maanden BuO vooraf in voege vanaf 1/9/2015 voor nieuwe integratieplannen (nieuwe leerlingen en niveauwissels, maar ook wijziging aard van de integratie, aard en ernst van de handicap, onderwijsniveau (beroepenveld, studierichting, afdeling of opties!), nieuwe partners) GON ASS correctiebudget met één schooljaar ( ) verlengd) Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

52 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
GON - ION ION: mogelijkheid tot certificering (aanvraag inspectie – vanaf 1 april 2014) Attest verworven bekwaamheden voor alle individuele curricula later eventueel extra beleidsmaatregelen GON-ION op basis van onderzoek OBPWO default.htm Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

53 Het M-decreet Monitoring
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

54 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Monitoring leerlingenbewegingen (gewoon – buitengewoon – types) oriënteringen door CLB weigeringen door scholen programmaties leerkrachtenbewegingen (naar aanleiding van leerlingverlies) evolutie aantallen GON en ION situatie + 21-jarigen impact op populatie internaten en MPI’s link met welzijn → jaarlijks voortgangsrapport en bijsturing indien nodig Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

55 Het M-decreet Andere thema’s
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

56 Andere thema’s in het M-decreet
na 21 jaar in BuSO (KR wordt bevoegd) opheffing CABO (taken gaan deels naar inspectie) programmatie / rationalisatie Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

57 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Vragen? POC: Mart Nuyts Tel.: of Zelf lezen? → Memorie van toelichting: p. 3-38 → Decreet vanaf p. 43 Permanente Ondersteuningscel CLB GO!

58 Kijk naar de talenten, niet naar de beperkingen!
Chris P. Bacon Permanente Ondersteuningscel CLB GO!


Download ppt "Permanente Ondersteuningscel CLB GO!"

Verwante presentaties


Ads door Google