De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Opleiding voor schoolsecretariaten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opleiding voor schoolsecretariaten"— Transcript van de presentatie:

1 Opleiding voor schoolsecretariaten 2017 - 2018
ABC-opleiding Opleiding voor schoolsecretariaten AGODI-Academie

2 Overzicht programma Kennismaking met de werking van AGODI
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI) Afdeling Scholen basisonderwijs, CLB en deeltijds kunstonderwijs (DKO) Afdeling Personeel basisonderwijs en CLB

3 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Minister Inspectie VLOR Beleidsraad Agentschap voor infrastructuur in het onderwijs (AGIOn) Agentschap voor onderwijs- diensten (AGODI) Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen  (AHOVOKS) Departement Onderwijs en Vorming Ministerie van Onderwijs en Vorming

4 AGODI - structuur Afdeling Secundair onderwijs Scholen en leerlingen
Administrateur – generaal Guy JANSSENS Stafdienst Afdeling Basisonderwijs, DKO en Clb Scholen en leerlingen Veerle VAN DE VELDE Adviseur Afdeling Personeel Basisonderwijs en Clb Patricia VAN REET Afdelingshoofd Afdeling Personeel Secundair onderwijs en DKO Katrien DE BECKER Afdelingshoofd Afdeling Advies en ondersteuning onderwijspersoneel * Marleen BROUCKE Adviseur Jeroen DEPOORTERE Senior adviseur ICT * Afdeling Afdeling Secundair onderwijs Scholen en leerlingen Caroline VANBRABANT Afdelingshoofd

5 AGODI - taken Wij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderwijsbeleid van het basis- en secundair onderwijs, de centra voor deeltijdse vorming, het deeltijds kunstonderwijs, de centra voor leerlingenbegeleiding en de inspectie en pedagogische begeleiding. Wij zorgen ervoor dat ongeveer scholen in Vlaanderen de middelen ontvangen om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren. Wij beheren de personeelsdossiers van personeelsleden. Uitgaven 2015: (waarvan salarissen, werkingsmiddelen, ‘andere’)

6 AGODI - taken Wij zorgen voor de uitbetaling van het salaris van personeelsleden. Ouders en leerlingen kunnen bij ons terecht met vragen over hun rechten en plichten in het onderwijs. Wij maken werk van gelijke onderwijskansen: Lokale Overlegplatforms (LOP), Speciale Onderwijsleermiddelen (SOL), project Jongeren voor Scholen/Scholen voor Jongeren en Verkeersveiligheid (JoJo/VeVe), commissie Leerlingenrechten, Vlaamse Bemiddelingscommissie … Wij zijn gesprekspartner van het beleid bij de totstandkoming en de toepassing van de regelgeving Personeelsleden Gewoon basisonderwijs, Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, HBO5 verpleegkundige, Deeltijds kunstonderwijs = personeelsleden waarvoor AGODI de dossiers beheert Daarbij komt hoger onderwijs, volwassenonderwijs, CBE (centra voor basiseducatie) -> in totaal personeelsleden waarvoor AGODI het salaris betaalt

7 AGODI - klanten Scholen 2.610 2013-2014 2014-2015 2015-2016
Gewoon basisonderwijs 2.389 2.400 2.409 Buitengewoon basisonderwijs 203 202 201 Gewoon secundair onderwijs 961 953 991 Buitengewoon secundair onderwijs 119 121 Deeltijds kunstonderwijs 168 CLB 72 Totaal 3.912 3.914 3.962

8 AGODI - klanten Personeelsleden In 2016: 74.682 2014 2015 2016
Evolutie t.o.v. 2015 Gewoon basisonderwijs         63.171         64.013           64.793 1,22% Buitengewoon basisonderwijs           9.799           9.907             9.889 -0,18% Gewoon secundair onderwijs         67.973         67.419           66.809 -0,90% Buitengewoon secundair onderwijs           8.801           9.020             9.151 1,45% HBO5 verpleegkunde           1.399           1.498             1.537 2,60% Deeltijds kunstonderwijs           5.755           5.761             5.737 -0,42% Andere           6.282           6.228             6.248 0,32% Totaal                        0,19%

9 AGODI - klanten Leerlingen In 2016: 718.229 Aantal leerlingen
Evolutie (%) Gewoon kleuteronderwijs -0,26% Buitengewoon kleuteronderwijs 2.042 2.000 1.984 -0,80% Gewoon lager onderwijs 2,87% Buitengewoon lager onderwijs 28.307 27.483 25.578 -6,93% Gewoon secundair onderwijs 0,33% Buitengewoon secundair onderwijs 20.495 20.661 20.333 -1,59% Deeltijds secundair onderwijs 8.867 8.807 8.754 -0,60% Deeltijds kunstonderwijs 1,13% Totaal 0,92%

10 AGODI - medewerkers Categorie 30/06/2014 30/06/2015 30/06/2016
Statutair 351 328 333 Contractueel 79 81 71 CODO 17 Begeleiding JoJo/VeVe 3 Begeleiding LOP 35 33 34 Totaal 485 462 458

11 AGODI - kernprocessen SBT en verificatie Geldelijk dossier
Tijdig en correct betalen Controle omkadering Administratief dossier In dienst tot pensioen

12 Scholen BaO, DKO en CLB Dienstverlening t.a.v. (1) schoolbesturen:
registratie, herstructurering, rekeningnummers, … scholengemeenschappen: samenstelling, omkadering CLB’s erkenning en structuur, omkadering, toelagen scholen: leerlingentellingen, verificatie, normen, omkadering, toelagen

13 Scholen BaO, DKO en CLB Dienstverlening t.a.v. (2)
leerlingen en ouders (Gelijke kansen): leerplichtcontrole kleuterparticipatie speciale onderwijsleermiddelen (alle niveaus) informatiepunt ouders en leerlingen commissie leerlingenrechten lokale overlegplatforms (LOP’s) Aandacht voor kwaliteitsbewaking

14 Scholen BaO, DKO en CLB De mensen achter de dossiers: 8 teams
36 medewerkers (= +/- 32 FTE) waarvan 16 verificateurs BaO en 3 DKO 5 groepschefs LOP: 33 Informatiepunt ouders en leerlingen: 0.5 Secretariaat: 1 Coördinatoren afdeling: 11 Afdelingshoofd Teams: medewerkers: 2 SBT gewoon onderwijs (5 pers), 1 SBT BO (1 pers), 1 SBT DKO (2 fte), 1 verificatie/Discimus (15,5 verificateurs BaO + 3 fte DKO), 1 SOL (2 pers), 1 inschrijvingsrecht (3 pers), ICT (3,5 pers) = ongeveer 36 personen Groepschefs: 3 SBT, 1 verificatie, 1 SOL = 5

15 Afdeling Personeel BaO en CLB
Beheren van financiële en administratieve personeelsdossiers van indiensttreding tot pensionering: Beheren indiensttreding, vaste benoeming, pensioen … Beheren geldelijk dossier : salaris – vakantiegeld – eindejaarstoelage – uitgestelde bezoldiging Opvolgen en verwerken van: Verschillende verlofstelsels zoals ziekteverlof, loopbaanonderbreking, verlof of afwezigheid voor verminderde prestaties, verlof tijdelijk andere opdracht … Terbeschikkingstellingen in het onderwijs (TBS wegens ziekte, TBSOB, TBSPA, TBS VP, …) Controleren van de omkadering

16 Afdeling Personeel BaO en CLB
Actieve informatieverstrekking en ondersteuning en aanlevering van een aantal gegevens voor interne en externe klanten. Dagelijks: Ondersteuning bij interpretatie regelgeving Coaching scholen bij doorsturen gegevens 1e lijn: dossierbeheerder 2e lijn: groepschef – expert – ervaren collega Op jaarbasis: Opleiding schoolsecretariaten – nieuwe medewerkers Ondersteuning voor scholen met problemen elektronische communicatie

17 Afdeling Personeel BaO en CLB
Samenwerking school(secretariaat) en werkstations Dagelijkse ondersteuning en informatie- uitwisseling Tijdig en correct doorsturen van opdrachten en dienstonderbrekingen Aandacht voor kwaliteitsbewaking Nazicht zendingen en schoollistings op school Ingewikkelde zendingen: vooraf overleg

18 Afdeling Personeel BaO en CLB
Partners in de salarisbetaling 1. personeelslid 2. school(secretariaat) 3. WERKSTATION 4. boekhouding 5. financiële diensten 6. personeelslid

19 Afdeling Personeel BaO en CLB
Patricia Van Reet Afdelingshoofd Annick Waegeman Adjunct van de directeur Vicky D’Havé Cedric Servaes Jos Van Laer Siel Van Biesen Ellen Vercruyssen Hilde Ballon Directeur Secretariaat Sofie Alen Kwaliteits-verantwoordelijke Erik De Smedt Opleidings-verantwoordelijke Patrick Savat Structuur en organisatie WS 6: regio Vlaams-Brabant WS 1: regio West-Vlaanderen Leerkrachten- databank WS 2: regio West- en Oost- Vlaanderen Polyvalente ondersteuningscel WS 3: regio Oost-Vlaanderen WS 8: regio Limburg WS 4: regio Antwerpen + CLB WS 5: regio Antwerpen WS 7: regio Vlaams-Brabant + Brussel Eindeloopbaancel

20 Afdeling Personeel BaO en CLB
De mensen achter de dossiers 8 werkstations: 64 dossierbeheerders (= +/- 55 FTE) 8 groepschefs Cel eindeloopbaan: 2 Ondersteuning en prescancel: 10 Opleiding/kwaliteitsbewaking: 2 Afdelingssecretariaat: 1 Coördinatoren afdeling: 7 Afdelingshoofd


Download ppt "Opleiding voor schoolsecretariaten"

Verwante presentaties


Ads door Google