De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Directies Personenzorg Brugge

Verwante presentaties


Presentatie over: "Directies Personenzorg Brugge"— Transcript van de presentatie:

1 Directies Personenzorg Brugge 28-4-2017
Gemeenschappelijk Curriculum Redelijke Aanpassingen Individueel Aangepaste Curricula Directies Personenzorg Brugge

2 Wat is het gemeenschappelijk curriculum?
M-decreet Hfdst.1 Inleidende bepalingen Art. II.1.7° Pt. 17°bis gemeenschappelijk curriculum: de goedgekeurde leerplannen die ten minste herkenbaar de doelen bevatten die noodzakelijk zijn om de eindtermen te bereiken of de ontwikkelingsdoelen na te streven en de schoolgebonden planning voor het nastreven van de leergebiedoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen;”;

3 Wat is het gemeenschappelijk curriculum?
Eindtermen (overheid) Leerplandoelen (koepels) Handboeken, methoden (uitgeverijen) De leraar in klas (subj.onderwijstheorie) UNIA: Het gemeenschappelijk curriculum bevat de leerdoelen die leerlingen moeten halen om een diploma of studiebewijs te krijgen.

4 IAC IAC VERSLAG clb GEMOTIVEERD VERSLAG = GON
uitbreidingvan zorg uitbreiding van zorg verhoogde zorg Gemeenschappelijk curriculum (met redelijke aanpassingen) verhoogde zorg brede basiszorg brede basiszorg

5 Titel samenkomst 11 oktober 2017 Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften werken binnen dat gemeenschappelijk curriculum met behulp van Redelijke Aanpassingen Remediëren Differentiëren Compenseren Dispenseren  aandacht voor de finaliteit van de richting! Autonomie klassenraad  belangrijk dat afspraken door alle betrokken leerkrachten worden nageleefd. Indien dat niet gebeurt, brengt de school/klassenraad zichzelf in de problemen. Mogelijke gevolgen: Schending recht op redelijke aanpassingen = discriminatie Gevolgen voor evaluatie en deliberatie? Continuering zorg doorheen het secundair onderwijs: spanningsveld/evenwicht: Autonomie KR (context wijzigt, zeker bij verandering van graad  ander GC) Continuïteit RA (bv. dyslexiesoftware, zakrekenmachine)  belang vakwerkgroepen Naam van de spreker of dienst

6 De finaliteit van de richting … van onderwijs naar de arbeidsmarkt/vervolgonderwijs !
Een lln. met beperkingen wordt straks een werknemer met beperkingen! GTB en VDAB nemen over waar de school stopt! (ICF-kader als basis) Cruciale vraag: Heeft de leerling bso mogelijkheden tot tewerkstelling volgend op zijn opleiding? Heeft de lln. tso mogelijkheden op vervolgonderwijs of tewerkstelling Volgend op zijn opleiding?

7 Raad lln. met beperkingen aan hun competenties zo duidelijk mogelijk aan te geven bij VDAB
“Rapporten” met hun sterke punten helpen de VDAB-consulenten sneller een match met de arbeidsmarkt te maken.

8 Wat als de redelijke aanpassingen onvoldoende of disproportioneel zijn?
Handelingsgericht diagnostisch traject door CLB Geen breuklijn, maar een zoektocht in de evolutie binnen het zorgcontinuüm. Redelijke Aanpassingen blijven van toepassing!

9 IAC IAC Overstap naar het buitengewoon onderwijs
Individueel aangepast curriculum in het gewoon onderwijs IAC IAC VERSLAG clb GEMOTIVEERD VERSLAG = GON uitbreidingvan zorg uitbreiding van zorg verhoogde zorg Zijn er nog mogelijkheden binnen een gemeenschappelijk curriculum? Juiste studiekeuze? Voldoende redelijke aanpassingen?? Re-Di-Co … Zijn er nog mogelijkheden tot dispenseren binnen het G.C.? verhoogde zorg brede basiszorg brede basiszorg

10 GC/IAC gemeenschappelijk curriculum (met RA!) of
individueel aangepast curriculum geen tussenvormen steeds maximaal inzetten op GC! IAC blijft een uitzondering Mededeling: Het GC en het IAC in het gewoon voltijds secundair onderwijs

11 IAC … voor wie? een leerling die voor de school onbekend is en zich met een verslag en vraag tot IAC aanmeldt een leerling die na een evolutie binnen het gemeenschappelijk curriculum overstapt naar een IAC en een verslag krijgt

12 Gevolg (1) voor de inschrijving
Titel samenkomst 11 oktober 2017 Gevolg (1) voor de inschrijving Inschrijvingsrecht geldt: Onverkort voor leerlingen: zonder een verslag met een gemotiveerd verslag Onder ontbindende voorwaarde voor leerlingen: met een verslag [afwegingsperiode start ONMIDDELLIJK!] Naam van de spreker of dienst

13 Gevolg (1) voor de inschrijving
Titel samenkomst 11 oktober 2017 Gevolg (1) voor de inschrijving 4 stappen: inschrijving onder ontbindende voorwaarde in verbindende samenwerking maken alle partijen (ouders, klassenraad en CLB) samen een afweging van de redelijkheid van de aanpassingen binnen een redelijke termijn (nieuw vanaf 1/9/’17: 60 kalenderdagen) gemeenschappelijk curriculum? Individueel aangepast curriculum? voldoet de leerling aan de toelatingsvoorwaarden? er volgt een definitieve inschrijving of een ontbinding van de inschrijving afwegingsperiode start ONMIDDELLIJK! Naam van de spreker of dienst

14 Gevolg (1) voor de inschrijving
Wat indien de ouders het verslag niet vermelden bij de inschrijving? (nieuw sinds 1 september 2016) Van zodra de school hier kennis van neemt, wordt de inschrijving van de leerling omgezet in een inschrijving onder ontbindende voorwaarde en start een proces van afweging. Mededeling: Het inschrijvingsrecht in het gewoon secundair onderwijs

15 Gevolg (2) voor de studiebekrachtiging
SO Jaarlijks attest van verworven bekwaamheden tenzij met tussenkomst onderwijsinspectie voorafgaand aan de uitreiking Civiel effect van dit attest: 0 Op dit moment discriminatie t.o.v. BuSO (OV3) /CLW Ouders én lln. correct informeren!!! Nood aan, maar ook discussie over gedifferentieerde studiebekrachtiging bij IAC

16 Aandachtspunten bij het opmaken Attest van Verworven Bekwaamheden
de maatregelen noteren die binnen het zorgcontinuüm werden genomen, met extra aandacht voor de dispenserende maatregelen aanknopingspunten formuleren voor het vervolgtraject in functie van het toekomstperspectief van de leerling (VDAB) de verworven competenties, opgebouwd doorheen de onderwijsloopbaan van de leerling, noteren in een persoonlijk groeidocument waarbij men de link legt met de leerplandoelen uit de leerplannen van het GC (portfolio)

17 INCLUSIE Functies onderwijs
Waarom gaan leerlingen naar school? KWALIFICATIE Een diploma behalen SOCIALISATIE Tot een groep behoren SUBJECTIFICATIE Eigen identiteit opbouwen

18 INCLUSIE Functies onderwijs
binnen het gemeenschappelijk curriculum (GC) binnen een individueel aangepast curriculum (IAC)

19 Inclusie volgens Michaël Giangreco
alle leerlingen zijn welkom leeftijdsgenoten zijn essentieel gewone verdeling zoals in de maatschappij gemeenschappelijk curriculum met eigen spoor natuurlijke omgeving evenwicht sociaal-emotioneel leren en schools leren permanent proces

20 Toegepast op een IAC: Alle leerlingen met SOB met verslag BuO
alle scholen BaO en SO bij voorkeur in de school waar de leerling zonder IAC zou voor kiezen leeftijdsgebonden evolueren vanuit participatie steeds vertrekken van het GC (maatwerk) sociaal emotioneel leren EN schools leren met aandacht voor welbevinden [brede kijk op leren] uitgaan van de groei- en ontwikkelingsmogelijkheden, interesses en talenten met aandacht voor SOB benutten ontwikkelingskansen schoolomgeving procesmatige aanpak met open end verhaal

21 De realisatie van individueel aangepaste curricula
‘IAC-plan’

22 Terminologie basisonderwijs : zorgplan
leerlingen met SOB met en zonder gemotiveerd verslag binnen het gemeenschappelijk curriculum : basisonderwijs : zorgplan secundair onderwijs : begeleidingsplan leerlingen met SOB met een verslag binnen een IAC : basisonderwijs : IAC-plan secundair onderwijs : IAC-plan Lln. buitengewoon onderwijs: Handelingsplan (decretaal bepaald)

23 Hoe schrijf je een IAC-plan?
De lat hoog! Op maat van de leerling Individueel: voor deze lln. in deze context met dit toekomstperspectief Vertrek vanuit het GC. [IAC = GC met eigen spoor] Werk aan de totale ontplooiing van de leerling (BaO: ZILL of I.C.F.-kader) Zoek de zone van de naaste ontwikkeling Hoe organiseer je gepaste ondersteuning & aanpassingen IAC is een dynamisch gegeven … want de te verwachten leeruitkomst is geen vaststaand feit! ICF: Leren en toepassen van kennis Algemene taken en eisen Communicatie Mobiliteit Zelfverzorging/zelfstandigheid Intermenselijke relaties Belangrijke levensgebieden Maatschappelijk leven

24 ondersteunings-behoefte
Titel samenkomst 11 oktober 2017 vertrekpunt overzicht M-cirkel barrière feedback wat zie of hoor ik? van barrière naar maatregel Regio Oost-Vlaanderen NEEN we maken cirkel opnieuw! loslaten & aanpakken van fixed mindset naar growth mindset wat gaat (wel) goed? inzicht en uitzicht effect doel feed up wat wil ik zien of horen? SMART JA we doen voort! - beeldvorming - ook voor anderen bruikbaar? hulpzinnen van wenselijk naar haalbaar leerkracht leerling leerling vijf wegen om … hulpzinnen ondersteunings-behoefte onderwijs-behoefte Een goeie redelijke aanpassing houdt altijd evenveel rekening met de onderwijsbehoeften van de leerling als de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht. Het M-decreet is er evengoed voor de directeur die verwacht wordt zijn school inclusief te organiseren als voor de leerkracht die verwacht wordt zijn lessen inclusief te realiseren. redelijke aanpassing feed forward Naam van de spreker of dienst

25 IAC en stages Leerlingen die een IAC volgen en nood hebben aan een individueel aangepaste stage  regelgeving stages BuSO: omzendbrief SO/2016/01 (BuSO): Leerlingenstages Sociaal-maatschappelijke training Observatieactiviteiten Modellen van overeenkomst op website KathOndVla

26 Aandachtspunten Volgende
de vraag tot inschrijving = ontbindende voorwaarde de vormgeving = afweging in overleg de opvolging = IAC-plan vanuit GC (leren) + participeren ontwikkelingsgerichte kijk & brede doelbepaling [ICF] de evaluatie = Attest van Verworven Bekwaamheden Teamwerk!

27 Ondersteuning nu geen gegarandeerde ondersteuning, in het beste geval GON toekomst : ondersteuningsnetwerken (de synthese van GON/ION – waarborg – competentieontwikkeling - … provisoir te starten 1/9/2017, structureel 1/9/2018) Samen out of the box denken en creatieve oplossingen


Download ppt "Directies Personenzorg Brugge"

Verwante presentaties


Ads door Google