De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie."— Transcript van de presentatie:

1 Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie

2 Emile Claeys Begeleiding VSKO

3 Resultaten optiegroepen SO

4 ▪Peiltoetsen Frans, IVV, Biologie, Wiskunde ▪Identiek beeld ▪Uitzondering: basisoptie IW

5 Resultaten BaO

6 Nood aan differentiëring ▪Stroom 1: meer uitdaging ▪Stroom 2: geen problemen ▪Stroom 3: (re)mediëring ▪Stroom 4: aangepast traject Stromen ≠ Interesses (basisopties) A-stroom B-stroom

7 Walter Van Dam St.A.M

8 Positief omgaan met verschillen bij het leren Over droom en daad en alles daartussen … Walter Van Dam (Studiegroep Authentieke Middenscholen)

9 Twee soorten eerste graden? ▪De cognitief sterken et les autres ▪Hoog-laag-sterk-zwak:voldoende kansen voor iedereen? ▪Studiekeuze en waterval? ▪Excellence vs equity: een dilemma?

10 Een brede en oriënterende eerste graad? ▪Al 12 maar ook nog maar 12 … ▪School: spiegel van de samenleving? ▪Dus..? ▫heterogeniteit in de school? ▫basisvorming en belangstellingsgebieden? ▫kunnen/mogen groeien in studiekeuze?

11 Een brede en oriënterende eerste graad? ▪Maar..? ▫Verzoening equity – excellence zonder te nivelleren? ▫Studiekeuze bevrijd van hoog-laag? ▪En wat dan met..? ▫Klassamenstelling A-stroom? ▫Gemeenschappelijke basisvorming en verschillende leerlingen?

12 Heterogeniteit in de klas? ▪Sereniteit gevraagd ▫Onderzoek, definities en criteria ▫Voordelen – nadelen: geen zwart-wit-verhaal, maar verhaal van doelen en keuzes van de school ▪Praktijkervaringen met ‘kop-midden-staart’-klas ? ▫Middengroep: meer uitgedaagd, betere resultaten ▫Kopgroep: niet als vanzelfsprekend beschouwen ▫Staart: zelfbeeld bewaken ▫Kansen om hoog-laag-denken te doorbreken ▫Vaardigheden en ondersteuning leraar

13 Gemeenschappelijke basisdoelen en verschillen? ▪Keuze voor kwalitatieve differentiatie = verschillende beheersingsniveaus t.o.v. dezelfde doelen A-stroom ▫ELEMENTAIR en BASIS –mag verwacht worden van alle leerlingen ▫VERDIEPING –aangeboden aan maar niet steeds haalbaar voor alle leerlingen en/of alle leerstofonderdelen

14 Kwalitatieve differentiatie en de leraar? ▪Leerplannen? ▪Leermateriaal? ▪Binnenklasdifferentiatie: realiteitszin en vaardigheden ▪Ondersteuning: scholing, begeleiding, vakgroepwerking, schoolbeleid

15 Kwalitatieve differentiatie en evaluatie? ▪Evalueren en apart rapporteren van beheersingsniveaus? ▪Hoe omgaan met evaluatiegegevens? ▫Beeld van de leerling voor leraar, ouders en … de leerling zelf? ▫ Indicatoren positief bruikbaar in leer- en studiekeuzeproces?

16 Kwalitatieve differentiatie en studiekeuze? ▪Beheersingsniveaus als genuanceerde indicatoren inbrengen … ▫in gestructureerd traject van studieloopbaanbegeleiding –zelfbeeld leerling (en ouders) ▫in professioneel onderbouwd oriënterings- en deliberatiebeleid –adviezen en attesten

17 Wonderoplossing? ▪Structuren (op landelijk en op schoolniveau) ▫Onmiskenbare invloed op het denken en doen ▫Volstaan niet op zich ▪Kwalitatieve differentiatie ▫Biedt inzichten en mogelijkheden om positief om te gaan met verschillen bij het leren en kiezen ▪Maar tussen droom en daad ▫… ligt het geheim en het wonderlijke uiteindelijk in de klas

18 Dirk Janssens Onderwijsinspectie basis en secundair

19

20

21

22

23 Elementen voor het debat 3aOnderwijstijd 3bMinimum 3cOrganisatie 3dInhoud van het curriculum


Download ppt "Thema 3 Leerkansen voor alle leerlingen Emile Claeys – VSKO Walter Van Dam – St.A.M. Dirk Janssens - Onderwijsinspectie."

Verwante presentaties


Ads door Google