De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck"— Transcript van de presentatie:

1 Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck www.groeimindsetonderwijs.nl

2 Maak steeds een keuze 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je er voldoende talent voor hebt 1. Doorslaggevend voor grote prestaties is of je bereid bent er hard voor te werken 2. Ik kan wel nieuwe dingen leren, maar mijn basisintelligentie kan ik niet echt veranderen 2. Door gerichte training kan ik mijn basisintelligentie verhogen 3. Aan kennis en vaardigheden kun je werken, karakter verander je niet 3. Iemands karakter ontwikkelt zich permanent door inzicht en ervaring

3 Vraagstelling Hoeveel invloed heb je als leraar op de werkhouding en motivatie van je leerlingen? Wat is de rol van je eigen mindset daarin?

4 Motivatietheorieën Maslow’s behoeftepyramide McGregor: theory X & theory Y Ryan & Deci, Stevens: Competentie, Autonomie, Relatie Daniel Pink: Autonomy, Mastery, Purpose

5 Het Pygmalion effect Het effect van verwachtingen… maar niet alleen verwachtingen!

6 Mindset Carol Dweck Fixed Mindset Vaste intelligentie bepaalt waartoe je in staat bent Growth mindset Wil en inspanning bepalen waartoe je in staat bent

7 Mentaal model Statisch (fixed): -Het maakt niet uit of ik er hard voor werk, ik kan het toch niet -Ze zeggen dat ik slim ben; ik mag niet door de mand vallen -Ik ben nu eenmaal dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …inspanning zal dus niet lonen -Als ik er niet voor werk, faal ik in ieder geval niet omdat ik dom ben… Groei: -Als ik ervoor blijf werken, zal het uiteindelijk lukken -Mislukken is niet erg, ik krijg het vanzelf een keer door -Ik ben dyslectisch, faalangstig, druk, autistisch …dus moet ik me extra inspannen -Als ik er voor werk en het lukt niet, ga ik voor niemand af: ik leer er altijd van

8 Fixed mindset Op deze leeftijd kunnen ze nog niet structureren Ik ben nu eenmaal dyslectisch Ik zal hem maar geen moeilijke vraag stellen… Ik zal wel te dom zijn… In ons gezin kan niemand rekenen…

9 Wat heeft je eigen mindset beïnvloed? Welke ervaring in gezin, op school, tijdens opleiding, op het werk komt nu naar boven? Zijn er terreinen waar de fixed mindset overheerst en terreinen waar bij jou de groeimindset overheerst? Herken je een self-theory bij jezelf?

10 Hoe interpreteren we Omschrijf Talent Capaciteiten Karakter Overtuiging Inzicht

11 statischgroei TalentIets wat je van jongs af aan hebt (of niet) De potentie die iedereen heeft om iets te ontwikkelen CapaciteitenDe lat tot waar iemand kan komen als hij zich inspant Het vermogen om in alle situaties te blijven leren KarakterGenetisch bepaalde eigenschappen Door ervaringen ontwikkelde stijl van handelen OvertuigingZeker weten dat iets waar is Ervaringsinzicht, kan veranderen InzichtBijna niet te leren, je hebt het of je hebt het niet Groeit ‘vanzelf’ door oefening, verwerking, verdieping

12

13

14 Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos! We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness

15 Wie overkwam dit? Zijn muziekleraar zei: Als componist is hij hopeloos!Ludwig von Beethoven We stoppen met je want je bent niet geschikt voor televisie Oprah Winfrey Kon niet praten tot zijn vierde en leraren zeiden dat het niet veel zou worden Albert Einstein Uw zoon is te klein en niet helemaal volgroeid, hij kan beter stoppen met voetbal Lionel Messi Wij gaan u helaas ontslaan: u heeft te weinig fantasie en geen originele ideeën Walt Disney Wij sturen uw manuscript retour want wij zien er geen enkele markt voor J.K. Rowling Met jullie geluid hebben jullie geen enkele kans in de muziekbusiness The Beatles

16 Groeimindset onderbouwd vanuit hersenonderzoek Hersenen werken als een spier Leren is het aanleggen van geitenpaadjes

17 Hersenen werken beter door training

18 Groeigerichte feedback  Legt de relatie tussen inspanning en resultaat  Richt zich op de aanpak, het proces  Richt zich op het belang van oefenen en repeteren  Richt zich op de noodzaak van fouten  Richt zich op het doorzetten na mislukking  Richt zich op het belang van focus en concentratie  Richt zich op het gestelde en haalbare doel  Reflecteert op de noodzakelijke vaardigheden

19 Het kleine verschil en de grote gevolgen Fixed/statisch/vastGroei Ik kan het nietIk kan het NOG niet StatischGroei Zelfstandige naamwoordenWerkwoorden

20 Maak statische feedback groeigericht Fixed (statisch)Growth (groei) Je bent slim! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe!

21 Groeigerichte feedback Fixed (statisch)Growth (groei) Slimme opmerking! Je hebt een wiskundeknobbel! Je hebt echt adhd! Je kunt je kennelijk niet focussen Mooie foto, je bent creatief! Niet zo eigenwijs jij! Jij bent liever lui dan moe! Goed geanalyseerd! Je hebt snel door welke aanpak hier werkt Je laat je afleiden waardoor je je niet concentreert Probeer je eens helemaal te richten op de opgave Evenwichtige vlakverdeling in je foto! Je herhaalt jezelf steeds! Zonder inspanning zal het niet lukken

22 Geef je leerlingen groeigerichte feedback 5 x verwachting 1. 2. 3. 4. 5. 5 x feedback 1. 2. 3. 4. 5.

23 Project De opbrengsten van een groeimindset (zie site SaZ, Call for proposals 2012-2013) Op drie scholen vijf docenten getraind en gestimuleerd tot eigen ‘experiment’ Materiaal voor leerlingen (mentorles) Schoolleiders observeren lessen Filmpjes Op drie scholen vijf docenten getraind en gestimuleerd tot eigen ‘experiment’ Materiaal voor leerlingen (mentorles) Schoolleiders observeren lessen Filmpjes

24 Hoe verder? Een leergroep vormen om je hierin verder te professionaliseren (lees, kijk, bespreek) Focussen op een groepje leerlingen dat moeilijk te motiveren lijkt Elkaars les beluisteren en feedback geven Leerlingbesprekingen verbeteren Ouders deelgenoot maken

25 Quotes can help!

26 Verbazingwekkende ontwikkeling

27 Bronnen Filmpjes en sites over mindset  www.groeimindsetonderwijs.nl www.groeimindsetonderwijs.nl  http://www.youtube.com/watch?v=XApTUPG-Es8 http://www.youtube.com/watch?v=XApTUPG-Es8  http://www.youtube.championshipbasketballschool.com/2014/01/30 (lesson 13) http://www.youtube.championshipbasketballschool.com/2014/01/30  http://www.youtube.com/watch?v=MTsF2TaEaJA http://www.youtube.com/watch?v=MTsF2TaEaJA  http://www.youtube.com/watch?v=aPNeu07I52w http://www.youtube.com/watch?v=aPNeu07I52w  http://www.youtube.com/watch?v=ICILzbB1Obg http://www.youtube.com/watch?v=ICILzbB1Obg  http://www.youtube.com/watch?v=2jDVd-nCEYc http://www.youtube.com/watch?v=2jDVd-nCEYc  http://www.youtube.com/watch?v=XApTUPG-Es8 http://www.youtube.com/watch?v=XApTUPG-Es8  http://www.videosurf.com/carol-dweck-190816 http://www.videosurf.com/carol-dweck-190816  http://www.youtube.com/watch?v=oizGbbvxUT0 http://www.youtube.com/watch?v=oizGbbvxUT0  http://tests.psychologiemagazine.nl/Brein/Test%20je%20mindset%20-%20intelligentietest http://tests.psychologiemagazine.nl/Brein/Test%20je%20mindset%20-%20intelligentietest  http://www.youtube.com/watch?v=8uPq5-GklVg&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=8uPq5-GklVg&feature=youtu.be  http://www.youtube.com/watch?v=TTXrV0_3UjY http://www.youtube.com/watch?v=TTXrV0_3UjY  http://www.youtube.com/watch?v=7NPNt4y-OzI http://www.youtube.com/watch?v=7NPNt4y-OzI  http://www.fcsprint2.nl/opendir/index.php?page=exercise&menu=27&menulvl=288 http://www.fcsprint2.nl/opendir/index.php?page=exercise&menu=27&menulvl=288  http://mindsetonline.com/ http://mindsetonline.com/  http://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_the_key_to_success_grit.html http://www.ted.com/talks/angela_lee_duckworth_the_key_to_success_grit.html  http://growthmindseteaz.org/johnhattie.html  http://artikelencoertvisser.blogspot.com/2007/12/de-groeimindset http://artikelencoertvisser.blogspot.com/2007/12/de-groeimindset

28 Boeken en artikelen  Dweck, Carol S. PH.D. Mindset The New Psychology of Success, Random House, New York 2006, 239 p.  Nederlandse vertaling van het boek (2011): Mindset, de weg naar een succesvol leven, Carol S. Dweck  Motivatie binnenstebuiten (2014), Huub Nelis en Yvonne van Sarck (Youngworks) Kosmos  Breinlink voor ouders (2011), Gerjanne Dirksen en Hulda Möller, ISBN 9789055948208  Piek. Hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren (2016) Anders Ericsson en Robert Pool  De groene vingers van de schoolleider (2013) Liny Toenders en Hans van Dijck, Meso-Magazine nr. 191  Ze kunnen het omdat jij dat wil, Hans van Dijck  Dat gaat het WEL worden, Met een groeimindset het leven tegemoet, Hans van Dijck


Download ppt "Ze kunnen het omdat jij dat denkt Werken vanuit een groeimindset Hans van Dijck"

Verwante presentaties


Ads door Google