De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa  Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa  Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas."— Transcript van de presentatie:

1  Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa  Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas

2  2015-2016: Deelthema Feedback (zie filmpje website)  2016-2017: Deelthema Zichtbare leerling  Ambitie binnen de Zichtbare Leerling:  “Onze leerlingen worden beoordelingsbekwaam, omdat ze weten waarop ze moeten letten( criteria)”  Succescriteria Heldere begrijpelijke leerdoelen aangevuld met criteria die leerlingen helpen met het beter beheersen van het leerdoel of met het bereiken van het leerdoel.  Succescriteria (kennis, vaardigheid of inzicht) geven preciezer aan wat een leerling zou moeten of willen leren.  Voorbeeld: Leerdoel is: Ik kan de tafel van 4 opzeggen  Wat kan je als je de tafel van vier opzegt?(vaardigheid)  Criteria: “Ik kan de tafel van vier foutloos opzeggen. “Ik kan de tafel van vier vlot opzeggen. “Ik kan de tafel van vier gebruiken.

3  Welbevinden en betrokkenheid  Vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen  Belangstelling tonen en contact maken  Structuur, regelmaat, voorspelbaarheid zorgt voor veiligheid.  Kinderen zijn medeverantwoordelijk  Er wordt veel aandacht besteed aan de omgang met elkaar. (samenwerken, samen organiseren, overleggen)  Nieuw pestprotocol op Morgenzon.

4  Lezen  Schrijven  Taal  Spelling  Rekenen  Levensbeschouwing  Sociale vaardigheden  Jeelo  Gym  Creativiteit  Weektaak

5  16 thema’s per schooljaar.  U ontvangt steeds een ouderbrief met informatie over het thema.  We zijn dit schooljaar gestart met het thema “wennen”.

6  Methode ‘Pennenstreken  2 schriften  We leren de hoofdletters  Tot Kerst schrijven we met potlood daarna met vulpen (kinderen die eraan toe zijn)  Eventuele hulpmiddelen: verdikte huls

7  Technisch lezen Estafette  Begrijpend lezen Nieuwsbegrip  Vrij lezen

8  De leerlingen worden AVI getoetst tot basisniveau  4 keer per week estafette of estafetteloper

9  Twee keer per week willen we gaan lezen waarbij ouders kinderen helpen met lezen van 8.30 – 8.45uur zodat we extra veel kunnen oefenen  Hiervoor hebben we ouders nodig!  Wie kan op donderdag en vrijdag een kwartiertje met ons meelezen? We starten na de herfstvakantie.

10  We werken met de methode `Nieuwsbegrip´  Elke week een actueel onderwerp  1 reguliere les, hierin komen 5 strategieën aan bod: ◦ verbanden leggen ◦ Samenvatten ◦ vragen stellen ◦ ophelderen van onduidelijkheden ◦ voorspellen  1 XL les: woordenschat en andere tekstsoorten komen aan bod

11  Alle kinderen lezen uit een biebboek (iedere 6 weken kiezen we een nieuw boek)  Boekenbeurt vanaf de herfstvakantie (ouders krijgen tips om hun kind thuis mee te helpen met voorbereiden)

12 Methode ‘taal in beeld’ 3 lessen per week Woordenschat, spreken en luisteren, schrijven, taalbeschouwing Na 8 lessen volgt er een toets

13  Methode `spelling in beeld´  Werkboek en uitlegkaarten  3 Spellingscategorieën: klankwoorden, onthoudwoorden en regelwoorden  In 3 weken worden er ca. 60 woorden aangeboden  Na 7 lessen volgt er een signaaldictee, waarna herhaling en controledictee

14  Methode `Wizwijs´  Ieder blok een werkboek en oefenboek

15  Getallen en bewerkingen  Verhoudingen  Meten  Meetkunde  Informatieverwerking

16

17  Bij de vakken rekenen, lezen en spelling wordt gewerkt met drie aanpakken: ◦ Aanpak A: aangepast programma / verlengde instructie / veel begeleiding leerkracht ◦ Aanpak B: basisprogramma / instructie / zelfstandig verwerken ◦ Aanpak C: verkort programma / korte instructie / zelfstandig verwerken / verrijking  Plusgroep: Voor kinderen die meer verrijking / verdieping nodig hebben dan aanpak C. Begeleiding door Hetty en leerkrachten (eventueel ouders)

18  Twee leskisten met daarin acht thema’s over geestelijke stromingen  Kerstproject  Vastenproject  Alle informatie over de voorbereiding van De Eerste Communie gaat via de werkgroep van de parochie.

19  https://www.youtube.com/watch?v=Ujj_5br3VyE https://www.youtube.com/watch?v=Ujj_5br3VyE  https://www.youtube.com/watch?v=33VAWOUae t4#t=69 https://www.youtube.com/watch?v=33VAWOUae t4#t=69  We starten dit jaar met Jeelo dat staat voor: je eigen leeromgeving  Thematisch onderwijs voor de wereld- oriënterende en creatieve vakken  31 scholen zijn aangesloten  Binnen Vlasgaard is er een kartrekkersgroep  We gaan met drie thema’s aan de slag. ◦ Thema 1 ‘personen van vroeger’ ◦ Thema 2: ‘maken van een product’ ◦ Thema 3: ‘omgaan met de natuur’.

20  Ouderhulp: We willen graag gebruik gaan maken van kennis en talenten van ouders, opa’s/oma’s etc.  Kinderen krijgen inloggegevens waarmee ze op school en thuis in kunnen loggen. (tablet)

21  Beeldende vorming: handenarbeid, tekenen, muziek en dans/drama waar mogelijk in samenhang met Jeelo  Creatief kwartier voor cluster en ouders

22  De kinderen werken zelfstandig aan de weektaak, leren plannen en evalueren  3x in de week, een half uur  Werk afmaken / creatieve opdrachten / techniekopdrachten / schrijven / computeropdrachten

23  We gymmen voorlopig één x per week, op woensdag  De kinderen dragen gymkleding en we gymmen op gymschoenen of blote voeten.  We gymmen met 2 groepen tegelijk.  Het is fijn dat kinderen zich zelf kunnen aan- en uitkleden.

24  2-3 keer per jaar een CITO-toets voor lezen, spelling, rekenen en woordenschat  Tijdens de toetsweek; passen we het programma aan  Resultaten worden vanaf groep 1 t/m groep 8 bijgehouden in het Cito LOVS bijgehouden.

25 Schooltv: Huisje Boompje Beestje, Studio snugger Verjaardagen: Zonder de ouders in de klas rond 10 uur Schoolreisje: we gaan samen met groep 3 op 22 juni op schoolreis Juffendag: woensdag 24 mei

26  Opstart werkgroepen via SOR  Opgavebrief invullen en aan leerkracht geven  Wie wil groepsouder worden? ◦ Taken onder andere:  ouders regelen bij uitstapjes en activiteiten in de groep  Ouders regelen poetsavond  Aanwezig zijn bij de kerstviering


Download ppt " Wie zijn wij? -Lilian en Mariëlle -Lisa  Ineke is intern begeleider voor de onderbouw en Hetty begeleidt het plusgroepje/plusklas."

Verwante presentaties


Ads door Google