De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016

Verwante presentaties


Presentatie over: "SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016"— Transcript van de presentatie:

1 SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016

2 SCENARIO SCENARIO DENKEN SCENARIO DENKEN: een methode waarmee je met behulp van scenario’s jouw organisatie strategisch voorbereidt op mogelijke toekomsten. - Het zijn schetsen van een mogelijke toekomstige situaties gebaseerd op aannames. - Het is een combinatie van gebeurtenissen afkomstig uit een zekere en onzekere wereld. - En het is een instrument waarmee je de discussie over een mogelijke ontwikkelingen vorm kunt geven. Strategische Awareness

3 ONTSTAAN VAN SCENARIO’S

4 VOORUIT KIJKEN VERSCHILLENDE MANIEREN Extrapoleren – Exploreren - Speculeren Extrapoleren Prognoses /Projecties Kwantitatief 2 scenario’s Korte termijn Wat zal er gebeuren? Exploreren Onzekerheden Verhalen 4 scenario’s Lange termijn Wat kan er mogelijk gebeuren? Sciencefiction Toekomst speculaties /Utopia Ver in de toekomst

5 INZICHT 2030

6 FUNCTIES VAN SCENARIO’S: DE 4 C’S Cognitief : beïnvloeden het denkkader van gebruikers, los van vastgeroeste patronen, mensen ontwikkelen een toekomstgeheugen Communicatief: gezamenlijk focussen op de toekomst geeft een gemeenschappelijke taal Creatief: divergent denken en brainstormen Commitment : door ‘stakeholders’ te betrekken bij het ontwikkelen van de scenario’s bevorder je de legitimering van het beleid en creëer je draagvlak.

7 SCENARIODENKEN VRAAGT DURF, LEF EN LOSLATEN Scenario’s spelen met jouw gevoel van zekerheid... Dus: Doorbreek routines, wees creatief Zoek onzekerheden op Stel je open voor het onbekende Denk in extremen “Ja en…” in plaats van “Ja, maar…” grenzen Herken je grenzen (en doe er een klein stapje overheen) “Ja en…” in plaats van “Ja, maar…” Herken je (en doe er een klein stapje overheen)

8 ZELF AAN DE SLAG

9 MZ & BEDRIJVEN IN BEWEGING 2030 Standaard bedrijven Start ups MZ Participatie HOOG MZ Participatie LAAG

10 1.VUL HET SCENARIO IN!

11 2. GEEF HET SCENARIO EEN FOTO & WOORD

12 3. WAT IS VOOR HET PLATFORM DE GROOTSE UITDAGING?

13 DANK VOOR UW AANDCHT


Download ppt "SCENARIO DENKEN OR PLATFORMS 2016"

Verwante presentaties


Ads door Google