De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres 22-23 maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)

Verwante presentaties


Presentatie over: "TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres 22-23 maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)"— Transcript van de presentatie:

1 TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)

2 MET WIE ZITTEN WE HIER EIGENLIJK ?

3 Plaatje professor + dieren met opm professor: for a fair selection everybody has to take the same exam: Please climb that three.

4 HOE DAARMEE OM TE GAAN? Diversiteit is de norm, laten we daar ook het onderwijs op inrichten!

5 UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING ✓ Iets ontwerpen dat bruikbaar is voor zo’n groot mogelijk groep. ✓ Toegespitst op onderwijs.

6 UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING = ✓ Grondige kennis hebben van het onderwerp waarin je lesgeeft; ✓ En dat onderwerp vervolgens op verschillende manieren presenteren; ✓ Terwijl je tegelijkertijd de betrokkenheid van je studenten vergroot; ✓ En hen aanmoedigt om hun kennis en vaardigheden m.b.t. het onderwerp op verschillende manieren aan te tonen. (Bron: Katie Novak – UDL NOW!)

7 HET UDL FRAMEWORK Bron: Cast UDL Nederland |2016

8 INGEZOOMD OP TOETSING Richtlijn 8 van Principe Actie & Expressie: Bied opties voor expressie en communicatie. Checkpoints 8.1: Sta verschillellende middelen voor communicatie en expressie toe (ook m.b.t. toetsing) en 8.4: Zorg voor variatie en opties in toetsing.

9 Hét UDL FUNDAMENT: FIRM GOALS, FLEXIBLE MEANS

10 ONZE ERVARINGEN: ✓ HEEL VEEL ENTHOUSIASME ✓ MAAR ZODRA OVER TOETSING GAAT….. ✓ JA MAAR… ✓ KAN NIET, MAG NIET… ✓ ALLES LIGT VAST... ✓ NVAO …

11 NVAO: (Paul Zevenbergen, h+s congres 2014) “De NVAO schrijft bij dit onderwerp (toetsing & examinering) in principe weinig voor, alleen dat: 1. Een toets valide en betrouwbaar moet zijn, 2. Een toets voldoende variatie moet kennen; 3. De leerdoelen worden getoetst.”

12 NVAO: (Paul Zevenbergen, h+s congres 2014) “Instellingen bepalen zélf het eindniveau en daarmee hoe de toetsing eruit ziet. Het onderbouwen en documenteren hiervan is belangrijk, maar de NVAO biedt dus volop ruimte voor flexibiliteit.”

13 CASUISTIEK! AAN DE SLAG! Actie: Noteer je eigen vragen over toetsing, borging & variatie.

14 CASUS 1 Ingebracht door docent / lid curriculumcommissie “Wij schrijven studenten altijd voor wat voor product ze moeten inleveren en hoeveel punten ze precies per onderdeel kunnen halen. Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat studenten zelf kunnen bepalen wat voor soort product ze maken en dat tegelijkertijd niets wordt afgedaan aan de kwaliteit van de toetsing. Hoe kan ik dat precies organiseren?”

15 Onderzoeker & docent evolutiebiologie & plantbiologie Maastricht Science Programme ROY ERKENS

16 INTERVIEW ROY ERKENS over variatie in toetsen (video) - Totale vrijheid gegeven - Zelf hun beoordelingsformulier laten maken - Contract getekend - Leuker, minder werk - Intrinsieke motivatie - Studenten leggen lat hoog - Producten o.a.: kalender, expositie museum

17 HOE KUN JE DE KWALITEIT BORGEN? Actie: Bespreek in twee- of drietallen.

18 REACTIE PAUL ZEVENBERGEN 1. Overleg met je peers. Het liefst ook uit een ander vakgebied. → “NVAO heeft niet de vakkennis op het terrein van…. en gaat daarom af op de beoordeling door peers” 1. Hoe vrijer de opdracht, hoe meer ogen nodig. → Zo minder kans op ‘mono’visie en zorg je voor kallibratie.

19 REACTIE PAUL ZEVENBERGEN 3. Zorg voor checks & balances. → Daarmee verhoog je je eigen kritische vermogen. 3. Maak het navolgbaar (hoeft niet meetbaar, maar navolgbaar) → Wat doe je nou precies & waarom? Leg uit! 3. Betrek de examencommissie! → Die kan rekenschap geven en eventueel meekijken.

20 TOETSPROCE S → BORGING Bron: CITO (Kwaliteit van examineren borgen in 4 stappen)

21 TOETSCYCLU S

22 CASUS 2 Vanuit onze trainingen “Er zijn studenten die echt duidelijk voldoen aan het hbo-niveau van de opleiding, maar toch vastlopen of afhaken tijdens het afstuderen. Ze zijn al in de praktijk aan het werk of hebben een goedlopend eigen bedrijf. Ze lopen vast op het schrijven van die scriptie. (Hoe) Kunnen we meer variatie bieden? En wel NVAO proof?”

23 HOE KUN JE MEER VARIATIE BIEDEN? NVAO PROOF… Actie: Bespreek in twee- of drietallen.

24 OOK KLEINE STAPJES MAKEN EEN VERSCHIL. DENK AAN: ✓ Keuze tussen 2 opties. ✓ Afhankelijk van doel: eigen inbreng in onderwerp of vorm.

25 KIJK NOG EENS NAAR JE EIGEN VRAGEN. LOSSE EINDJES? ONDUIDELIJKHEID? VRAGEN?

26 MEER WETEN? UDL ALGEMEEN ✓ Wat is UDL? ✓ Voorbeelden en onderzoek: ✓ Video UDL conference: Dr. David Rose (grondlegger UDL) : Universal to Personal: Teaching with universal design for learning in heart & mind. https://www.youtube.com/watch?v=1b4o-n6f5S8&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=1b4o-n6f5S8&feature=youtu.be ✓ CAST ✓ SIHO TOETSING & BORGING ✓ Beoordelen is mensenwerk - Daan Andriessen e.a., 2014 (Expertgroep Protocol i.o. van de Vereniging Hogescholen) Beoordelen is mensenwerk ✓ Ieder zijn eigen toets? UDL als oplossing voor studeren met een functiebeperking, – A. van Boxtel, J. Jansen, L. Jansen & J. ter Burg Ieder zijn eigen toets? UDL als oplossing voor studeren met een functiebeperking ✓ Kwaliteit van examinering borgen in 4 stappen – CITO Kwaliteit van examinering borgen in 4 stappen ✓ Universal Design for Learning, Onderzoek naar toetsing in het hoger beroepsonderwijs (work in progress) – Mieke Cardol & Bertine van Hillo-Visser. Universal Design for Learning, Onderzoek naar toetsing in het hoger beroepsonderwijs (work in progress)

27 & PLAK ZE OP DE AANGEGEVEN PLEK. EVALUATIE: NOTEER JE TIP(S) & TOP(S)

28 Diversiteit is de norm, laten we daar ook het onderwijs op inrichten!


Download ppt "TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres 22-23 maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)"

Verwante presentaties


Ads door Google