De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SIHO stelt voor: Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning en praktische mogelijkheden 1 Ontmoetingsdag SIHO Leen Thienpondt Debbie De Neve.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SIHO stelt voor: Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning en praktische mogelijkheden 1 Ontmoetingsdag SIHO Leen Thienpondt Debbie De Neve."— Transcript van de presentatie:

1 SIHO stelt voor: Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning en praktische mogelijkheden 1 Ontmoetingsdag SIHO Leen Thienpondt Debbie De Neve Meggie Verstichele 16 november 2010

2 Overzicht inhoud sessie Opwarmer Universal Design for Learning (UDL) Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Representatie Acties en expressie Betrokkenheid Casus UDL Hoe UDL was deze sessie? Vragen 2

3 Een opwarmer

4 Overzicht inhoud Universal Design for Learning (UDL) -Oorsprong: Universal Design: architectuur -Wetenschappelijk kader UDL Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 4 MR-scans van de hersenen die individuele verschillen aantonen

5 5 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 1Het recognitienetwerk Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

6 6 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 1Het recognitienetwerk Herkennen en opnemen van informatie Zintuigelijk WAT we leren Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

7 Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 7 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 2Het strategisch netwerk

8 Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 8 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 2Het strategisch netwerk Plannen, uitvoeren en monitoren HOE we leren

9 Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 9 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 3Het affectief netwerk

10 Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 10 Neurologische basis UDL Brein: 3 verschillende netwerken 3Het affectief netwerk Evalueert en stelt prioriteiten WAAROM we leren

11 Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 11 3 principes UDL Gelinkt aan de 3 neurologische netwerken 1Bied verschillende vormen van representatie aan cf. Recognitie netwerk 2Bied verschillende vormen van actie en expressie aan cf. Strategisch netwerk 3Bied verschillende vormen van betrokkenheid aan cf. Affectief netwerk

12 3 principes UDL -De 3 principes hebben telkens 3 richtlijnen -In totaal dus 9 richtlijnen -Niet elke richtlijn moet gevolgd worden  checklist Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 12

13 Casus UDL: een les Nederlands Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Algemene informatie: –Vak: Nederlands –Lesonderwerp: de overeenkomst tussen het onderwerp en werkwoord –Klas: 2e jaar secundair onderwijs –Duur: 50 minuten –Deze les is herhaling, de leerlingen hebben deze principes vorig jaar reeds geleerd

14 Casus UDL: een les Nederlands Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Lesdoelen Lesmateriaal Lesverloop

15 Casus UDL: een les Nederlands Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Ideeën om deze les meer UDL te maken? –Theoretisch kader per richtlijn wordt uitgelegd –Ideeën samen brengen –Ideeën worden genoteerd –Alle ideeën worden achteraf bezorgd door het SIHO

16 Principe 1: Verschillende vormen van representatie Richtlijn 1: Verschillende mogelijkheden voorzien voor perceptie Richtlijn 2: Voorzie mogelijkheden voor taal en symbolen Richtlijn 3: Voorzie mogelijkheden voor het begrijpen Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 16

17 Principe 2: Verschillende vormen van actie en expressie Richtlijn 4: Verschillende mogelijkheden voorzien voor fysieke respons Richtlijn 5: Voorzie mogelijkheden voor expressieve vaardigheden en vloeiendheid Richtlijn 6: Voorzie mogelijkheden voor executieve functies Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 17

18 Principe 3: Verschillende vormen van betrokkenheid Richtlijn 7: Voorzie mogelijkheden om interesse op te wekken Richtlijn 8: Voorzie mogelijkheden om doorzetting te creëren Richtlijn 9: Voorzie mogelijkheden voor zelfregulatie Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 18

19 -University of Iowa -Student gerichte cursus, UDL principes -Video-opnames vb. (feedback van studenten, 6´11´´) Reacties uit het fragment: -Gevarieerde methodes: positief -Lesmateriaal in verschillende formats aangeboden -Rollenspel: positief (ik leer dingen door te doen) -Gericht op de lerende zelf -Ondertitels zijn heel handig -De smartpen werd goed onthaald Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 19 Feedback studenten op UDL

20 Hoe UDL was deze workshop? Powerpoint op voorhand digitaal ter beschikking (1.1) Filmpje is ondertiteld (1.2) Beschrijving bij afbeeldingen (1.3) Neurologisch vakjargon uitgelegd (2.1) Afbeeldingen toegevoegd bij slides (2.5) Casus met tegenvoorbeelden (3.2) Casusoefening die ingebouwd is in de workshop (3.4) 20

21 Hoe UDL was deze workshop? Inhoudstafel in de kantlijn van de powerpoint weergegeven (3.3) Tekst op de powerpoint, afbeeldingen van de hersengebieden, mondelinge toelichting, filmpjes (5.1) … 21

22 22 Meer informatie Folder van het SIHO omtrent UDL Bundel van het SIHO omtrent UDL Interessante link CAST (Center for Applied Special Technology) biedt een online vorming over UDL aan. De vorming is opgesplitst in 2 modules van telkens 4 à 6 uur studietijd. 22

23 23 Contact Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) E: T: 0473/

24 24 Vragen? 24


Download ppt "SIHO stelt voor: Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning en praktische mogelijkheden 1 Ontmoetingsdag SIHO Leen Thienpondt Debbie De Neve."

Verwante presentaties


Ads door Google