De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb. 2012 Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb. 2012 Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans."— Transcript van de presentatie:

1 Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb. 2012 Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans

2 Inhoud • Doel en werkwijze • Sterke en verbeterpunten opleiding • Leerpunten t.b.v. echte visitatie

3 Doel Proefvisitatie • 2 doelen: – Voorbereiding op echte visitatie (leren van elkaar, elkaar feedback geven) – Analyseren van sterke en verbeterpunten in het programma

4 Hoe gewerkt? • Zelfstudie plus bijlage gelezen • 9 scripties bekeken • Gesprekken gevoerd met management, studenten, docenten, scriptiebegeleiders, opleidingscommissie, examinatoren, alumni en Raad van Advies

5 Beoogde eindkwalificaties Goed • Sterk: – Duidelijk accent op 2 kerncompetenties: • Ontwerpen van onderwijs en Onderzoek – Aandacht voor academisch schrijven – Goede opbouw van funderend naar verdiepend naar specialiserend

6 Onderwijsleeromgeving Voldoende • Sterk: – Inzet van peerfeedback om van elkaar te leren – Benutting ICT mogelijkheden (bouwen community, de monitor, virtual class room software) – Cursus Trends en Ontwikkeling in OWW vanwege leren participeren in academische gemeenschap – Docenten worden geworven uit een sterke onderzoeksgroep

7 Onderwijsleeromgeving • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor verbeteren rendement – Meer werken met cohorten (sprints) – Meer f-2-f contactmomenten inbouwen – Discussiefora meer interactie middels opdrachten en actieve bijdrage docent – Iets meer verplichtende contactmomenten – EVC nog eens bekijken; voortraject erg lang – Misschien eisen tav toegang tot master verhogen

8 Onderwijsleeromgeving Verbeterpunten: • Nakijken opdrachten is arbeidsintensief. Efficiëntere assessment met behoud van kwaliteit. • Werken met grotere opdrachten/student minder bij de hand te nemen • Standaardfeedback

9 Toetsing en gerealiseerde eindkwalificaties • V – G • Sterktes: – Begeleiding bij schrijven scriptie – Scripties: • Praktisch relevant, ingebed in literatuur, 2 beoordelaars, goede onderbouwing/feedback cijfers, heldere criteria

10 Toetsing en gerealiseerd eindkwalificaties • Verbeterpunten: – Meer aandacht voor methodisch deel van de scripties – Link naar literatuur uit inleiding en limitations in discussie/conclusie scripties kan beter – Van aandacht voor academisch schrijven mag een effect verwacht worden

11 Leerpunten tbv echte visitatie • Observatoren hebben feedback gegeven aan gesprekspartners om van te leren • Onze ervaringen: – Gesprekspartners waren enthousiast, toonden zich betrokken en zagen verbeterpunten!

12 Tips • Zorg dat cijfers op een rij staan tav rendement en student-staf ratio • Zorg dat duidelijk is wie de studenten zijn die aan opleiding deelnemen • Leg uit wat orgaan doet en hoe het werkt • Sommige onderdelen langer (docenten) of korter (studenten) of splitsen • Blijf enthousiasme tonen en laat zien waar jullie trots op zijn!

13 Tot slot • Dank voor de gastvrijheid, goede organisatie, openheid! • Ook wij hebben er veel van geleerd. • Veel succes toegewenst met de echte visitatie en de verdere ontwikkeling van jullie opleiding!


Download ppt "Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb. 2012 Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans."

Verwante presentaties


Ads door Google