De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte."— Transcript van de presentatie:

1 Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius

2 Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte van de leerling. Muiswerk is een product van Muiswerk Educatief.

3 AGENDA  Wat is Muiswerk?  Muiswerk Rekenen & Wiskunde  Demonstratie  Rapportages  Vragen  Afsluiting

4 Wat is Muiswerk? Suite Screening en intake Verwerving van kennis en vaardigheden Drempeltoetsen Taal & Rekenen

5 ….. Muiswerk Online is een web-based platform met daar bovenop de verschillende modules Muiswerk Online Platform Suite 1 Nederlands en Dyslexie Suite 7 Drempeltoetsen Taal 1F – 2F – 3F – 4F Suite 8 Drempeltoetsen Rekenen 1F – 2F – 3F Getallen 1 Basisspelling Economie 1 Comprehensive Reading 1

6 Muiswerk Online

7 Muiswerk uitgangspunten: differentiatiekleine stappenactie & variatieslimme feedbackonmisbare leerkracht

8 differentiatie  Diagnostische toetsen  Persoonlijk oefenprogramma  Oefenen zonder verveling

9 kleine stappen  Beetje bij beetje door de stof  Onderverdeeld in rubrieken  Deeltoetsen

10 actie & variatie  Veel oefenvormen  Onbeperkt oefenen  Duidelijke uitleg

11 slimme feedback  Uitleg bij fouten  Motiveren  Leren van fouten  Nuttige tips!

12  Instellen  Begeleiden  Evalueren  Motiveren onmisbare leerkracht

13 Schoolingang Docentlicenties Aantal actieve online gebruikers per jaar Ook thuis oefenen Staffelkorting Licenties

14

15 Wie?Waarom?Wat?

16 Testsuite 8 Drempeltoetsen Rekenen  Meijerink testen 1F-2F-3F  Unieke Prescan in 5 minuten  Afname in ca. 45 minuten per toets  Herhaalbaar en direct beschikbaar  Uitslag eenvoudig te interpreteren  Onderwijsinspectie proof

17 makkelijk gemiddeld moeilijk makkelijk Niveau wel/niet gehaald Adaptief

18 Commissie Meijerink

19  Testafname per klas of individu  Planning door docent  Alleen toegankelijk op school Eenvoudig in gebruik

20  Uitslag direct beschikbaar  Uitslag eenvoudig te interpreteren  Overzicht per klas of individu Duidelijke rapportages

21 Profieloverzicht per klas

22 Profieloverzicht per gebruiker

23

24  basis rekenvaardigheden (getalbegrip)  Groep 6 – 1S Getallen 1

25  memoriseren, automatiseren,  hoofdrekenen (noteren van tussenresultaten toegestaan)  hoofdbewerkingen (+, -, ×, :) op papier uitvoeren met gehele getallen en decimale getallen  bewerkingen met breuken (+, -, ×, :) op papier uitvoeren  berekeningen uitvoeren om problemen op te lossen  het verstandig inzetten van de rekenmachine. Omschrijving

26 Slimme rekenhulp  de tafels tot 6 uit hun hoofd  het optellen of aftrekken met een klein getal  het vermenigvuldigen met 0, 1, 10, 100 en 1000  het optellen van 222 en 333  Weet je het even niet? Typ het toch in, dan krijg je een flitsende tip van drie tellen en daarna gewoon het antwoord.

27 Rekenhulp  Voorbeeld: Jan wil 3 x 4 : 17 uitrekenen. Hij typt 3 x 4 : en een rode balk met de tekst 'tafel van 4', verschijnt en knippert drie tellen lang in beeld. Jan kan in die drie tellen bedenken hoeveel 3 x 4 is: natuurlijk, 12. Als het knipperen stopt, verschijnt het tussenantwoord in beeld, namelijk 12 :. Daarna typt hij de 17 = in en krijgt hij alsnog het eindantwoord. Jan zou sneller klaar zijn geweest als hij had ingetypt 12 : 17 =. Hoofdrekenen is fun, daar word je voor beloond. Lastigere zaken doet de rekenmachine voor je.

28  basisvaardigheden van het rekenen met verhoudingen, breuken en procenten  Groep 6 – 1S Verhoudingen 1

29  het inprenten van veel voorkomende breuken en percentages  het schatten van breuken en het afronden van (decimale) getallen  het interpreteren van teksten in relatie tot verhoudingen  het gebruik van de rekenmachine  8 deeltoetsen  67 oefeningen met 148 gesproken uitlegschermen  8598 opgaven Omschrijving

30  Regels en vaardigheden die op de basisschool worden aangeleerd en die in het voortgezet onderwijs worden uitgebouwd en toegepast.  Groep 6 – 1S Meten en Meetkunde 1

31  maten gebruiken en omrekenen, aflezen van instrumenten, vormen herkennen en toepassen, spiegelingen en symmetrie herkennen  85 gevarieerde oefeningen  meer dan 100 verschillende uitlegschermen  onderverdeeld in 6 basisrubrieken en 6 keuzerubrieken  8200 opgaven  9 diagnostische toetsen Omschrijving

32  basisvaardigheden van Verbanden: de verschillende grafische presentaties  Groep 6 – 1S Verbanden 1

33  herkennen en toepassen van de verschillende grafische presentaties, zoals tabel, rooster, staafdiagram, cirkeldiagram en grafiek.  interpreteren van teksten in relatie tot Verbanden  3 deeltoetsen  28 oefeningen  50 gesproken uitlegschermen  2900 verschillende opgaven Omschrijving

34  uitbreiding van de basisvaardigheden van het rekenen, regels en vaardigheden  1F – 2S Getallen 2

35  Negatieve getallen  Vermenigvuldigen en delen  Machten en kwadraten  Rekenregels  Breuken  3 diagnostische toetsen  44 gevarieerde oefeningen  5700 opgaven  70 uitlegschermen. Omschrijving

36  uitbreiding van de basisvaardigheden van het rekenen met verhoudingen, breuken en procenten  1F – 2S Verhoudingen 2

37  Breuken en procenten  Decimale getallen  Verhoudingen & Verhoudingen toepassen  Toegepast rekenen: economie, zorg, techniek, sport & landbouw  57 gevarieerde oefeningen  8500 opgaven  150 uitlegschermen  8 diagnostische toetsen Omschrijving

38  NIEUWE module met vele nieuwe functies  1F – 2S Meten en Meetkunde 2

39  gebruik van passer en geodriehoek  met formules rekenen  toevoeging extra coordinaat (z-coördinaat)  negatieve coördinaten  uitbreiding van doorsneden etc.  ruim 4000 opgaven  126 uitlegschermen  4 diagnostische toetsen Omschrijving

40 De voortgangsmeter (per leerling)

41 Het scoreoverzicht

42 Vragen?


Download ppt "Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte."

Verwante presentaties


Ads door Google