De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst."— Transcript van de presentatie:

1 Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens

2 Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst

3 Vraag 1 Waarom hoort PR niet tot reclame?

4 Vraag 2 Wat versta je onder public relations?

5 Vraag 3 De wielerwedstrijd Amstel Gold Race, wordt gesponsord door Amstel. Op moment dat de wedstrijd op TV wordt uitgezonden wordt dat sportprogramma mede mogelijk gemaakt door Rabobank. Van welke twee vormen van sponsoring is hier sprake?

6 Vraag 4 De bloemenbranche maakt gezamelijk reclame met de slogan ‘Gek op bloemen’. Hoe noemen we deze reclame? A. Coöperatieve Reclame B. Collectieve Reclame C. Combinatie Reclame D. Ideële Reclame

7 Vraag 5 Noem vier taken van reclame.

8 Vraag 1 - Antwoorden Waarom hoort PR niet tot reclame? PR heeft niet tot doel meer te verkopen of klanten te trekken.

9 Vraag 2 Wat versta je onder public relations? Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen.

10 Vraag 3 De wielerwedstrijd Amstel Gold Race, wordt gesponsord door Amstel. Op moment dat de wedstrijd op TV wordt uitgezonden wordt dat sportprogramma mede mogelijk gemaakt door Rabobank. Van welke twee vormen van sponsoring is hier sprake? Sport Sponsoring en TV Sponsoring

11 Vraag 4 De bloemenbranche maakt gezamelijk reclame met de slogan ‘Gek op bloemen’. Hoe noemen we deze reclame? A. Coöperatieve Reclame B. Collectieve Reclame C. Combinatie Reclame D. Ideële Reclame Antwoord: A

12 Vraag 5 Noem vier taken van reclame. 1. Contact leggen met de markt. 2. Belangstelling opwekken voor het product of merk. 3. Voorkeur voor het merk scheppen. 4. De relatie onderhouden tussen adverteerder en consument.

13 Reclamedragers Omdat de media de reclame “dragen” naar de consument wordt de media ook wel Reclamedragers genoemd Welke behandelen wij? Kranten Tijdschriften Televisie Radio Buitenreclame Bioscopen

14 Top 10 van “reclame-besteders” KPN KPN 50 miljoen Albert HeijnAlbert Heijn47 miljoen T-MobileT-Mobile38 miljoen OrangeOrange30 miljoen GammaGamma29 miljoen Duurste reclame ooit 23 miljoen dollar > voor 3 minuten Chanel No.5 – Nicole Kidman

15 Kranten 17% van de reclame uitingen komen in de krant. Voordelen: Bereikt veel mensen Kan inspelen op actuele gebeurtenissen Regionale adverteerder kan in regionale krant Nadelen Als je alle mensen wilt bereiken is relatief duur. Je moet dan in veel kranten adverteren Je bereikt ook mensen die niet in je doelgroep vallen Krant heeft een korte levensduur Advertenties worden oppervlakkig gelezen

16 Tijdschriften Er zijn er velen. Publiekstijdschriften zijn: Gezinsbladen: Panorama / Privé etc. RTV-Bladen: KRO-gids / Veronica Magazine etc. Jongerenbladen: Yes / Popfoto / Donald Duck etc. Mannenbladen: Autoweek / Playboy / Esquire etc. Vrouwenbladen: Libelle / Viva / Marie Claire etc. Opiniebladen: Elsevier / HP-De Tijd etc. Sportbladen: Voetbal Intern. / Ski Magazine etc. Special Interest Bladen: TIP (koken) / VT Wonen / Klassieker (auto)

17 Vervolg Tijdschriften Voordelen Doelgroepen kunnen worden bereikt Drukkwaliteit is hoog Deel lezers bewaren het blad Blad wordt doorgegeven aan anderen Nadelen Regionaal adverteren is moeilijker Als doelgroep in 2 bladen valt > Dubbele kosten

18 Televisie Adverteren op Televisie is met meer dan 50% marktaandeel de grootste. Voordelen Bewegende beelden en geluid Attentiewaarde is groot, ogen worden automatisch naar toe getrokken Bereikt veel personen Nadelen Kosten zijn zeer hoog (ong. 500 euro per sec.), maar door hoog bereik zijn kosten per persoon weer laagste Zappen van consument Informatie wordt snel vergeten (vluchtig) Kan geen ingewikkelde informatie uitleggen (30 sec. is al lang) Productiekosten zijn hoog

19 Vormen persoonlijke verkoop Telefonische verkoop Colportage Beurzen en tentoonstellingen

20 Telefonische verkoop Telefonische verkoop is verkoop waarbij de klant via de telefoon wordt benaderd.

21 Colportage Colportage is een vorm van handel, waarbij aan de deur producten worden gedemonstreerd en verkocht. Huis-aan-huis-verkoop

22 Beurzen Een beurs is een tentoonstelling waar aanbieders hun producten tonen aan belangstellenden. Vakbeurs Consumentenbeurs

23 Maken Vraag 11 t/m 1611 t/m 16

24 Hoofdstuk 3: Distributiebeleid

25 Keuze distributiekanaal Onder distributiekanaal verstaan we de opeenvolgende bedrijven die zijn betrokken bij de distributie van een product van de (oer)producent naar de consument.distributiekanaal De producent moet bepalen via welke wegen of kanalen zijn goederen de consument bereiken.

26 Overbruggen verschillen Tijdens de distributie worden zes verschillen overbrugd. 1. Verschillen in hoeveelheid.hoeveelheid 2. Verschillen in tijd. 3. Verschillen in plaats.plaats 4. Verschillen in kennis. 5. Verschillen in vermogen. 6. Verschillen in kwaliteit.

27 Keuze overwegingen Bij de keuze van een ditributiekanaal spelen allerlei overwegingen een rol. Hoe belangrijk vindt men rechtstreeks contact met de afnemers.rechtstreeks Wonen in het gebied weinig of veel afnemers.weinig Welk kanaal is bereid het product op te nemen. Welk kanaal heeft de laagste kosten. Wat verwacht de consument.

28 Lengte distributiekanaal We onderscheiden Directe distributie. Indirecte distributie. Duale distributie. De uitleg volgt volgende week.

29 Huiswerk Opdracht 22 en 23 maken van bladzijde 62 en 63 Leren tot en met pagina 79


Download ppt "Plaats- en Promotiemix 1e klassen Ron Weijens. Presentie / Resultaten / “Gelukkigen” Lijst."

Verwante presentaties


Ads door Google