De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie."— Transcript van de presentatie:

1 Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie

2 Van …. naar ….. 1-zijdig informeren interactief communiceren

3 ?Patiëntencommunicatie? verschillende doelen (=>‘beter’) vorm van communicatie: (non)verbaal tussen: zorgprofessional en patiënt/familie, zorg- professionals, lotgenoten inhoud: medisch/verpltechnisch, praktisch, belevingsinfo uiteenlopende comunicatie-methoden en – materialen, individueel gesprek de kern planmatig (basis hiervoor: interactie, pat. perspectief) geïntegreerd in de zorg verplicht (WGBO)

4 ?Kwalitatief goed? Hoeveel % herinneren/onthouden patiënten gemiddeld genomen van gesprekken in de spreekkamer? a. 20% b. 30% c. 50%

5 ?Kwalitatief goed? 10% 80% 10%

6 ?Kwalitatief goed? MENSEN ONTHOUDEN 10% door lezen 20% van wat zij horen 35% door zien 55% door horen en zien 80% door zelf zeggen 90% door zelf zeggen en doen

7 ?Kwalitatief goed? Overdracht communicatie boodschap Verbaal…… % Nonverbaal…… % Paraverbaal …… % Totaal:100%

8 ?Kwalitatief goed? Vraag 2: Hoeveel % van de boodschap wordt overgebracht door verbale communicatie? a. 7% b. 27% c. 47%

9 ?Kwalitatief goed? (Prof. Albert Mehrabian, 1976) 7% Verbaal 55% Nonverbaaloogcontact, houding, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, uiterlijk, gespreksafstand 38% Paraverbaalwoordkeuze, stiltes, stemgebruik, haperen

10 ?Kwalitatief goed? Gevolgen van: niet letten op nonverbale signalen patiënt wel signaleren, maar niet erop reageren

11 ?Kwalitatief goed? Meer resultaat in minder tijd!

12 ?Kwalitatief goed? Vraag 3: Patiëntencommunicatie heeft regelmatig niet het gewenste effect. Wat is daarvan de hoofdoorzaak? a.de patiënt heeft aandacht en belangstelling voor de boodschap b.patiënten met dezelfde aandoening willen hetzelfde weten c.gebruik vakjargon

13 ?Kwalitatief goed? VALKUILEN: aandacht en belangstelling voor boodschap mensen met dezelfde klacht willen hetzelfde weten mensen onthouden het wel na één keer weten ze het wel ze zeggen het wel als ….. ik weet wel hoe men zich voelt/met informatie omgaat

14 ?Kwalitatief goed? Niet meer, niet minder, máár Maar’s patiëntgericht communiceren!

15 ?Kwalitatief goed? 1. afgestemd op de individuele patiënt 2. zonder hiaten of tegenstrijdigheden

16 ?Kwalitatief goed? 1. Niet éénzijdig maar interactief - en ontvangergericht

17 ?Kwalitatief goed? 2. Multidisciplinair communiceren

18 De praktijk? “meer gedeelde besluitvorming (shared decision making) en gedeelde uitvoering (zelfmanagement)”

19 De praktijk?

20 Patiënten: 50% durft niet te vragen (Nivel, sept. 2014) 65% niet meer dan 1 optie of niet betrokken (NPCF, 2013)

21 De praktijk?

22 + strategie

23 De praktijk?

24 lezingen – workshops – blogs & boeken: Robin Youngson, auteur van ‘Time to care – Hoe je van je werk en je patiënten kunt houden’: “We moeten uitgebreid de tijd nemen om werkelijk naar onze patiënten te luisteren, dat bespaart later in de behandeling enorm veel tijd. Op deze manier staan we als zorgprofessionals in verbinding met het hart van het vak.”

25 De praktijk? Laurentiusziekenhuis: patiëntenbegeleiders GGZ Vincent van Gogh:

26 De praktijk?

27 Meerdere keuzehulpmiddelen op: vorming_hulpmiddelen_Vilans_2014.pdf

28 De praktijk?

29 Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie

30 Teamwork! Together Everybody Achieves Miracles (Samen bereiken mensen wonderen)


Download ppt "Patiëntencommunicatie hartenklop van patiëntenparticipatie."

Verwante presentaties


Ads door Google