De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hulpverlening. presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut SYNCOPE Maandag 20 februari 2006 CEREBRAAL Communiceren doe je ZO…….!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hulpverlening. presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut SYNCOPE Maandag 20 februari 2006 CEREBRAAL Communiceren doe je ZO…….!"— Transcript van de presentatie:

1 hulpverlening

2 presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut SYNCOPE Maandag 20 februari 2006 CEREBRAAL Communiceren doe je ZO…….!

3 Programma Syncope wat is communicatie leren communiceren vormen van communicatie in de praktijk afsluiting

4 Syncope is een gespecialiseerde praktijk voor psychosociale therapie. hulp bij de problemen in de gevolgen van een chronische ziekte als NAH voor patiënt en de partner (mantelzorg / directe betrokkenen) Wat is Syncope?

5

6 ik en mijn ziekte ik en mijn omgeving ik en mijn leven kwaliteit van leven ik en mijn persoonlijkheid ik als partner acceptatie meer dan de ziekte zelfbeeld maatschappij zelfvertrouwen onbegrip communicatie

7 Wat is communicatie: Definitie: ´De uitwisseling van symbolische informatie die plaatsvindt tussen mensen die zich van elkaars onmiddellijke of gemedieerde aanwezigheid bewust zijn. Deze informatie wordt deels bewust, deels onbewust gegeven, ontvangen en geïnterpreteerd.´

8 E= K x A Effectiviteit = kwaliteit x acceptatie boodschap expressief zakelijk relationeel appellerend reactie is feedback

9 Leerproces via 4 fases: 1.onbewust - onbekwaam 2.bewust - onbekwaam 3.bewust - bekwaam 4.onbewust - bekwaam Leren communiceren:

10 Voorwaarden duidelijke communicatie.Eenvoudige stijl.Structuur.Bondigheid.Aantrekkelijkheid

11

12 ´Oh ja? Wat voor één?´ ´Een terrier!´ Het kan ook zo … ´Oh !´

13 Mondelingintonatie van de stem Schriftelijkinhoud Gedragkomen boodschap en gedrag overeen Vormen van communicatie:

14 Emotie en beweging Lichaamshouding Armen en handen Hoofd Ogen Kleding en uiterlijk Liegen

15 Praten Luisteren Lezen Schrijven Omgeving In de praktijk:

16 Ik vind het moeilijk om te spreken Ik worstel met elk woord Ik vergeet kleine woordjes als ´naar´en ´van´ Ik kan de juiste woorden niet vinden Ik zeg veel, maar anderen volgen mij niet Ik gebruik rare woorden die vreemd klinken Ik kom vast te zitten bij bepaalde woorden Ik denk dat ik goed spreek, maar dat is niet zo Ik had een hersenbloeding Nu heb ik afasie Praten

17 Ik kan horen maar: Ik heb met moeite luisteren en begrijpen Ik begrijp sommige woorden niet Ik volg gesprekken met moeite In grote lijnen volg ik wat anderen zeggen maar het wordt moeilijk: - in een drukke omgeving - als ik moe ben of opgewonden - als anderen te snel praten - als het onderwerp mij niet duidelijk is - als de zinnen te lang of te moeilijk zijn Waar praat hij over? Luisteren

18 De plaatjes komen van Aphasiahelp.org Ik kon niet lezen en daar werd ik bang van. Lezen was toch nooit een probleem voor mij! Mensen gaven mij tijdschriften en ik zei … ahum … eh … bedankt, terwijl ik niet meer kon lezen. Lezen en schrijven zijn vaardigheden, net als taal. Het wordt gecontroleerd in hetzelfde hersengebied. Dat deel is door een beroerte getroffen. Na verloop van tijd leren mensen praktische oplossingen om het lezen en schrijven makkelijker te maken

19 Schrijven en regelen Ik kan niet spellen Wat ik wil schrijven onthoud ik niet Ik heb moeite met zinnen Ik kan helemaal niet schrijven Ik krijg letters wel goed, maar niet het hele woord

20 Hoe gaat het met uw vrouw, men. De Vries? Hoe anderen reageren Soms merk je dat anderen: - langs je heen praten - doen alsof je een kind bent - doen alsof je er niet bent - voor jou zaken invullen - je ´leren´ praten en je woorden laten herhalen Ze bedoelen het goed, maar het kan je woedend maken

21 Hoe gaat het met uw vrouw, men. De Vries? Soms weten anderen niet goed hoe te reageren en denken ze dat ze prima met je om gaan. Het is dan moeilijk om te zeggen wat je denkt, voelt en wilt. Anderen kunnen wel helpen door: - je met respect te behandelen - je in gesprekken te betrekken - je voldoende tijd geven - je ondersteunen i.p.v. te ´onderwijzen´ - erkennen dat je weet wat je wil zeggen - niet over je te praten alsof je er niet bent

22 Adviezen voor de gesprekspartner: · zorg voor een rustige omgeving, let op televisie radio e.d. · spreek in korte zinnen, maar niet kinderachtig · stel ja en nee vragen · houd oogcontact · heb geduld, neem meer tijd dan normaal

23 · ga niet schreeuwen · vraag na of de boodschap goed begrepen is · let op non-verbale communicatie zoals gezichtuitdrukkingen, natuurlijke gebaren. bij vermoeidheid, emoties en spanningen kan het spreken van de patiënt moeilijker gaan vaak blijft er een wederzijds gevoel van onmacht bestaan, accepteer dit gevoel.

24 Afsluiting: Wat bedoeld is, is dat ook gezegd Wat gezegd is, is dat ook gehoord Wat gehoord is, is dat ook begrepen Wat begrepen is, is dat ook accoord Wat accoord is, is dat ook gedaan COMMUNICATIE!!!!


Download ppt "Hulpverlening. presentatie: Joke Hazenberg, psychosociaal therapeut SYNCOPE Maandag 20 februari 2006 CEREBRAAL Communiceren doe je ZO…….!"

Verwante presentaties


Ads door Google