De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013

2 Programma 15.30Welkom – Start 15.50 – 16.45 Sessieronde I Karen Heij – Bureau ICE – Validiteit en betrouwbaarheid van toetsing Miriam van der Velde – DRP – Digitaal toetsen met Wintoets en Quayn 16.50 – 17.45 Sessieronde II Jeroen Vreugdenhil - Malmberg - Discussie Digitaal toetsen: Erika Welgraven – Malmberg - RTTI als uitgangspunt voor toetsen 17.50 – 18.20 Maaltijd 18.20 – 18.50 Aansluitend forumdiscussie (APS, ICE, De rode Planeet, Malmberg) 19.00 – 20.00 Sessieronde III Marieken Pronk – APS – Toetsen met OBIT als vertrekpunt Eefje Cadée – ICE - Praktische workshop toetsmatrijzen/ toetsitems

3

4

5 Diagnostische Tussentoets Nederlands

6 Stand van zaken Waar gaat het om? -Verplichte Landelijke Diagnostische tussentoets Nederlands (EN/RE/WI) -Aan het eind van de onderbouw (3h en 2 vmbo) -Op 5 niveaus -Verplicht LeerlingVolgSysteem (LVS naar keuze) -Vanaf 2014/2015??> 2015 /2016 -Van het CITO??> ook andere aanbieders -Deelname aan PISA-achtige onderzoeken Het woord is aan Sander en aan de Tweede Kamer

7 Doel van de diagnostische tussentoets “Beter presteren” -Het beste uit leerlingen halen -Betere prestaties van leerlingen -Meer scholen gaan opbrengstgericht werken -Meer geleidelijke overgang onderbouw/bovenbouw -Leerlingen, scholen, schoolleiders krijgen informatie over ‘waar ze staan’ > prestatie-informatie >leervorderingen systematisch volgen >weten hoe leerlingen zich kunnen verbeteren/verdiepen >opbrengstgerichte aanpak (school in de ‘lead’) De tussentoets en het LVS zijn de instrumenten

8 Internetconsultatie  Tussentoets en LVS kunnen bijdragen aan opbrengstgericht werken, maar het zijn slechts instrumenten (60%).  Winst: wat doe je als school met de verkregen informatie?  Tussentoets: belang van uniforme afname, belang van afbakening van de doelen: inzicht !  Maar: -Teaching to the test > afrekencultuur -Inbreuk op onderwijsproces -Toetslast neemt toe  LVS : Laat het aan de scholen over

9 Inhoud van de Toets  Algemene Maatregel van bestuur MondelingSchriftelijk ProductiefSprekenSchrijven ReceptiefLuisteren(kijken)Lezen Productie én receptief Gesprekken voeren

10 Voorstel CITO Getrapt én adaptief: Korte vrije schrijfopdracht  Automatische score (woordenschat/spelling)  Adaptieve deeltoetsen Deeltoetsen met gesloten vragen/mk-vragen Adaptiviteit: onderdelen waar lln niet goed op scoren nader bekeken

11 Schrijven en Lezen 1.Inschatten schrijfdoel/publiek 2.Conceptueel eigen gedachten/ideeën scherp 3.Structuur 4.Zinsbouw (als/dan, hen/hun), woordgebruik 5. Spelling Rapportage 1.Leesdoel bepalen 2.Strategieën gebruiken 3.Structuur van tekst en alinea’s doorzien 4.Begrijpen van zinnen, synoniemen herkennen, woordbetekenissen afleiden


Download ppt "Studiemiddag TOETSING bij het vak Nederlands Malmberg 16 april 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google