De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O."— Transcript van de presentatie:

1 Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O

2 Aanleiding Ontevredenheid binnen de organisatie over de kwaliteit van zorg: Bewoner stond niet centraal, maar de diagnose, werkwijze, etc. Grote groepen/afdelingen. Top-down, zorg voerde uit Standaardisering, controle en beheersing

3 Hoe werd dat ervaren?

4 Gevolgen Onvoldoende ervaren kwaliteit van leven door bewoners De regie ligt bij de medewerker alleen, hospitalisatie gedrag Mantelzorger ‘komt op bezoek’ Onmacht van personeel; het gevoel ‘te kort te schieten’ Ingewikkelde pakketten / software Uitkomsten CTO / Prezo waren leidend Veel regelgeving/procedures, veel overhead

5 Anders organiseren: Visie “Net als thuis” Centraal staat de relatie tussen bewoner, mantelzorger en medewerker De bewoner heeft de regie; de mantelzorger doet zoveel mogelijk mee Kleine groepen, kleine teams Principes van Kleinschalig Wonen; Net als thuis (voor bewoners en personeel) Teams hebben eigen regelruimte/zelfsturing

6 B. Washington, Up From Slaverny 1901 “Weinig dingen helpen een mens meer dan hem verantwoordelijkheden te geven en te laten merken dat je hem vertrouwt”.

7 De Groene Weide 01-01-2013

8 Veranderproces Pilot teams, nieuwbouwlocaties, bestaande locaties Evaluatie Opstellen hervormingsplan  reorganisatie Uitvoering Kanteling, zelfsturing als middel voor de visie

9 Zoals het is geworden: Het team is verantwoordelijk voor alles wat met de bewoner te maken heeft Waar men eerst uitvoerder was, is men nu zorgprofessional Samen met de bewoners en het team (incl. behandeldisciplines en mantelzorg) beslist men over de beste kwaliteit van zorg. Uiteindelijk kunnen zij dat het beste. Het is hun vak!

10 Iedereen werkt volgens de visie “Net als Thuis” vanuit het zorgconcept van de doelgroep waar men voor werkt Het team beslist in consensus, niet de meeste stemmen gelden. Er zijn geen managers meer, maar een coach die ondersteunt en geen besluiten neemt Er is een WoonServiceCentrum Minimale ondersteuning (%) Teams werken volgens kaders vastgesteld door de directie Zelfsturing wat betekent dat in de praktijk

11 De bewoner bepaalt, en heeft zijn eigen regie. Er zijn geen aparte teams meer voor nachtdienst, activiteitenbegeleiding, zorg en huishouding. Iedereen is woonbegeleider en werkt samen!

12 Men werkt met een eigen ECD, die ontwikkeld is door mensen uit de zorg Er is een community (soort Facebook) om ideeën uit te wisselen, vragen te stellen en nieuws te delen  Welinked! Men beheert het eigen huishoudbudget Men plant en regelt eigen diensten, vacatures, leerlingen etc.

13

14 Praktische tips (door de teams zelf geformuleerd) Benut elkaars kwaliteiten, je moet het samen doen. Benut de coach, liever te vroeg dan te laat! Zie taken los van de persoon, zodat je kunt wisselen. Vertrouw op elkaar. Wees eerlijk naar jezelf en zorg goed voor jezelf. Fouten zijn er om van te leren. Successen zijn er om te vieren!

15 De coach Van 12 managers naar 4 coaches op 80 teams Ondersteunen, adviseren, vragen stellen Helpen zonder te (ver)oordelen

16 P&O Veranderde positie Niet voorschrijvend, zo min mogelijk beleid, geen traditionele P&O-instrumenten Deskundigheid gevraagd? Beslissingen door het team

17 Helpen bij de uitvoering van het hervormingsplan Reorganisatie Functioneringstrajecten Ziekteverzuimtrajecten Rol directeur, coaches Visie visie visie

18 Denk in mogelijkheden, niet in “dat kan niet”!

19 Vragen?


Download ppt "Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O."

Verwante presentaties


Ads door Google