De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het opstellen van goede onderzoeksvragen Cor Oudijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het opstellen van goede onderzoeksvragen Cor Oudijn."— Transcript van de presentatie:

1 Het opstellen van goede onderzoeksvragen Cor Oudijn

2 Even een rondje… Het opstellen van goede onderzoeksvragen ?

3 Programma: 1.Onderzoek. 2.Onderzoeksvragen. 3.Vragen. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

4 Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

5 Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

6 Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

7 Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen… …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

8 Onderzoek doen hoort bij het mens-zijn. Onderzoek doen hoort bij het docent-zijn. Onderzoek doen: gemakkelijk of moeilijk? Onderzoek doen begint niet met onderzoeksvragen. …maar onderzoeksvragen zijn wel essentieel. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

9 Onderzoeksvragen maken (1) Inlezen. Problematiseren: wat wil IK weten? Doel formuleren. Het opstellen van goede onderzoeksvragen

10 Onderzoeksvragen (2) Afbakenen: focus. Onderzoekbaar formuleren. Verhoeven pag. 85 – 88 Negen kenmerken Voorbeelden: verschillende vraagtypen 6W-formule Het opstellen van goede onderzoeksvragen

11 Onderzoeksvragen (3) Deelvragen (Verhoeven pag. 88 – 92) Vloeien logisch voort uit de hoofdvraag Inzoomen op (specifiek) aspect van de hoofdvraag Relevant Geen overlap ∑ (deelvragen) = hoofdvraag Het opstellen van goede onderzoeksvragen

12 Vragen Tot nu toe? voorbeelden Het opstellen van goede onderzoeksvragen

13 Voorbeeld 1a Probleemstelling/Onderzoeksvraag Is het mogelijk om tijdens de lessen [vak R] op het [schoolA] en [schoolB] aan te sluiten bij alle acht de intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie? Drie tot vijf deelvragen 1.Wat houdt de theorie van de Meervoudige Intelligentie in? 2.Hoe worden de acht intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast [schoolX]? 3.Wordt de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast op de [schoolA] en [schoolB] ? 4.Hoe kan de kennis, opgedaan op [schoolX] toegepast worden op [schoolA] en [schoolB] ? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

14 Voorbeeld 1b Vraagstelling Op welke manier kunnen de ervaringen van werken met Meervoudige Intelligentie op [schoolX] de lespraktijk van [vak R] aan 3 vmbo/lwoo op [schoolA] en aan 2 havo op [schoolB] verrijken? Drie deelvragen 1.Wat houdt de theorie van de Meervoudige Intelligentie in? 2.Hoe worden de acht intelligenties binnen de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast op [schoolX] ? 3.Wordt de theorie van de Meervoudige Intelligentie toegepast in de lessen op [schoolA] en [schoolB] ? 4.Hoe kan de kennis, opgedaan op [schoolX] de lespraktijk verrijken op [schoolA] en [schoolB] ? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

15 Voorbeeld 2 Welke drie werkvormen kan ik bij mijn lessen in klas 1 HAVO inzetten om een krachtige leeromgeving te creëren? 1.Welke werkvormen worden door andere docenten gebruikt in klas 1 HAVO? 2.Welke werkvormen passen bij de leerstijl van leerlingen uit 1 HAVO? 3.Welke werkvormen zijn er waarbij leerlingen zelf experimenteren met de lesstof? 4.Welke werkvormen zijn er waarbij de leerlingen aan anderen uitleggen? Het opstellen van goede onderzoeksvragen

16 De krachtige leeromgeving kom ik niet tegen! Deelvragen zijn een specificering van een deel van de hoofdvraag. Ze moeten onderzoekbaar zijn en bijdragen aan de beantwoording van de hoofdvraag. Dit is me bij deze deelvragen niet duidelijk. Ik vraag me altijd bij elke deelvraag af: waarom stel je deze deelvraag? Als het goed is kan ik dat bij elke deelvraag eenvoudig beantwoorden. Vervolgens stel ik mijzelf de vraag of de optelsom van de deelvragen de hoofdvraag is (en niet meer of minder). Beoordeel met deze bril je eigen deelvragen eens! Het opstellen van goede onderzoeksvragen

17 Voorbeeld 3 In hoeverre wordt er op het VLC-Hoevelaken, op het VMBO, rekening gehouden met meervoudige intelligenties van de leerlingen? 1.Hoe komen docenten die les geven op het VMBO aan hun kennis over meervoudige intelligentie. 2.In hoeverre zijn de docenten die les geven op het VMBO zich bewust van het gebruik van meervoudige intelligenties in de les? 3.In hoeverre wordt het gebruik van meervoudige intelligenties ingezet bij de lessen die gegeven worden op het VMBO? 4.In hoeverre zijn er verschillen te zien tussen de niveaus op het VMBO wat betreft het gebruik van meervoudige intelligenties in de lessen? Het opstellen van goede onderzoeksvragen


Download ppt "Het opstellen van goede onderzoeksvragen Cor Oudijn."

Verwante presentaties


Ads door Google