De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.bestuurszaken.be substitutie en digitale handtekening Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.bestuurszaken.be substitutie en digitale handtekening Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse."— Transcript van de presentatie:

1 substitutie en digitale handtekening Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse

2 Programma uInleidingBart Severi (Informatie Vlaanderen) uTo substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre (adviseur-ingenieur Departement LV) uOp zoek naar pragmatische oplossingen voor het ondertekenen van bestuursdocumenten Katleen De Prins (gemeentesecretaris Edegem) uLunch uWorkshop handtekeningplaatsing uWorkshop substitutie

3 Presentaties van vandaag Vanaf morgen op

4 Meer weten? yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid

5 De toekomst lacht ons toe Overheid 2.0, 3.0, 4.0, Optimaal digitaal, Radicaal digitaal…

6 Maar ondertussen… Ook achter de schermen moeten we ons reorganiseren

7 Digitaliseren …doe je met verstand!

8 Ok, maar hoe? We kampen met een verouderd bewijsrecht, onduidelijke regelgeving, gebrekkige expertise, weinige goede praktijken, onaangepast marktaanbod…

9 Vele vragen Moeten erkenningsaanvragen ondertekend zijn? Is een ook een elektronische handtekening? Mogen wij inkomende facturen digitaliseren en vernietigen? Laten onze statuten digitalisering van de evaluatieprocedure toe? Verplicht Europa ons subsidieproces op papier in te richten? Bestaat er een elektronische aangetekende zending? Moeten bestelbrieven ondertekend worden? Moeten we onze brieven ter kennisgeving van een besluit ondertekenen?

10 Strategie beleid vorming advies Conceptnota van de Vlaamse Regering: ‘Digitaalvriendelijke regelgeving: hefboom voor digitale vernieuwing van de overheid en de markt’ in opmaak

11 Beleid Werken aan een decretale substitutieregeling

12 Beleid “Elektronische afschriften die volgens bepaalde criteria worden gecreëerd, hebben dezelfde bewijskracht als de originelen”

13 Beleid Generieke substitutieprocedure afspreken met FOD Financiën, Rekenhof, Agentschap Binnenlands Bestuur en Rijksarchief

14 Beleid Mogelijk maken van digitale authentieke akten

15 Beleid Functionele equivalentie: wettelijke vormvereisten kunnen op verschillende manieren vervuld worden

16 Beleid Digitaalvriendelijke regelgeving: – Kwaliteitseis van de Vlaamse Regering – Modelclausules: kennisgeving, authenticatie… © afbeelding: Franco Marina Cagnina, from The Noun Project

17 Advies

18 Advies over substitutie praktijkcases: inspectieverslagen, vergunningen, overheidsopdrachten, facturen… generieke substitutieprocedure vernietigingsprocedure

19 Vorming

20 Aanbevelingen

21 Digitaliseren = optimaliseren ≠ injecteren van IT in het bestaande proces ‘Proces herdenken’

22 Andere wetten… kopieer niet de analoge gewoonten naar de digitale wereld

23 Breng risico’s in kaart

24 Accepteer risico’s We hebben geen grafoloog in dienst om natte handtekeningen te valideren © Eric Koch, Nationaal Archief, Den Haag

25 Leer van anderen Deel zelf je kennis en ervaringen en leer van anderen

26 Meer weten? yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid

27 Programma uInleidingBart Severi (Informatie Vlaanderen) uTo substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre (adviseur-ingenieur Departement LV) uOp zoek naar pragmatische oplossingen voor het ondertekenen van bestuursdocumenten Katleen De Prins (gemeentesecretaris Edegem) uLunch uWorkshop handtekeningplaatsing uWorkshop substitutie


Download ppt "Www.bestuurszaken.be substitutie en digitale handtekening Eenvoudiger digitaliseren met een risicoanalyse."

Verwante presentaties


Ads door Google