De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener

Verwante presentaties


Presentatie over: "Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener"— Transcript van de presentatie:

1 Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Dienstverleningsproces Dienstverlener Consument Afnemer Doelgroep Relatie Dienst 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

2 Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Model1: De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Model 2: De competentieschool en het model van Hamel en Prahalad, Treacy en Wiersema 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

3 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Strategische planning verwordt hier tot “cijferspel” Uit strategieen vloeien plannen voort, vervolgens uit de plannen budgetten, doelstellingshierarchieen en programma’s, plus allerlei soorten uitvoeringsplannen en prestatiebeheersingssystemen. Bekendste boek: Corporate Strategy van Igor Ansoff (1965). 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

4 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff In de planningsschool wordt de strategieformulering op een haast mechanische wijze uitgevoerd aan de hand van een zeer uitgebreid stappenplan gevolgd met diverse analyses en controlelijsten. De groeimatrix van Ansoff is een prima instrument om richting te geven aan de toekomstige groei. De matrix kunt u prima gebruiken om een afweging te maken van verschillende groeimogelijkheden. Ansoff is een synoniem voor GROEI. 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

5 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
Strategische dienstverlening De planningsschool en de groeimatrix van Ansoff Penetratie Product vernieuwing oud Markt Markt vernieuwing Diversificatie nieuw oud nieuw Product 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

6 Ansoff: implicaties Marktvernieuwing: te veel optimisme, kan dit wel met huidig personeel, bankcultuur bij Turken als voorbeeld

7 Ansoff: implicaties Productvernieuwing:
Voor de organisatie nieuwe producten, hoge kosten (ontwikkeling), binnen Dienstverlening veel procesvernieuwing

8 Ansoff: implicaties Marktvernieuwing:
Voor de organisatie nieuwe doelgroep, geen relatie, ‘cold’ calling, ook hier zijn de medewerkers wel geschikt?

9 Ansoff: implicaties Diversificatie:
Markt nieuw en product nieuw, wat een kansen voor problemen Risicomijdend maar hoge investering: acquisitie!

10 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

11 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

12 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

13 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

14 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
concurrentievoordeel moet niet worden gezocht in een unieke marktpositie, maar in de vaardigheden van het bedrijf zelf vier mogelijke kerncompetenties 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

15 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Deze school stelt dat strategie niet alleen dient te zijn gebaseerd op wat de buitenwereld wil, maar vooral op wat de organisatie zelf kan en wil. Doel: niet meer het vinden van een niche binnen de bestaande ruimte van een bedrijfstak, maar het creeren van nieuwe concurrentieruimte. Een ruimte die nog niet op de kaart staat. Bekendste boek: Competing for the future van Gary Hamel & C.K. Prahalad. 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

16 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad De strijd om competenties/ Hamel & Prahalad Resources De strijd om de diverse vaardigheden en technologieen te ontwikkelen en te verwerven Capabilities De strijd om kernvaardigheden samen te stellen Competitive advantage De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten Strategie De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van eindproducten 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

17 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Hoe ontstaan kerncompententies? Technische of wetenschappelijk kennis die een keten van innovaties produceert (vb Canon met zijn mogelijkheden tot minimalizeren). Eigendomsdata, zoals kennis over gedrag (vb. banken en portal). Creatieve aanleg in het ontwikkelen van producten (Walt Disney Company) Het vermogen superieure analyses te maken en de juiste conclusies te trekken (bepaalde analisten op de beurs behalen veel betere resultaten dan andere analisten. Terwijl de data hetzelfde is.) 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

18 Kernvaardigheid van Canon: ultieme minituarisatie
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

19 Kernvaardigheid van Disney: creati(e)(viteit)
17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

20 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Kern competentie De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimten Open plaatsen Bestaand Nieuw Markt De strijd om de diverse vaardigheden en technologieen te ontwikkelen en te verwerven De strijd om kernvaardigheden samen te stellen De strijd om een zo groot mogelijk marktaandeel van kernproducten marktaandeel van eindproducten Resources Capabilities Competitive advantage Strategie 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

21 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Beste over 10 jaar Aan welke nieuwe kerncompetenties moeten we nu bouwen om over vijf tot tien jaar nog steeds als beste te worden beschouwd? Welke competenties dienen in de toekomst te worden vervangen of zullen dan overbodig zijn? De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimten Open plaatsen 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

22 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Superkans (Mega mogelijkheden) Richt zich op een hoog rendement, maar waaraan het risico kleeft van de onbekendheid met zowel de markt als de competentie De risico’s worden echter overschaduwd door de voordelen die de onderneming op lange termijn kan bereiken door haar competenties en haar reikwijdte in de markt uit te breiden De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimten Open plaatsen 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

23 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Witte ruimte Bestaande competenties toe passen in een nieuwe markt “Schoenmaker blijf bij de leest” CRM-software en de daaruit voortvloeiende informatie zullen volgens optimisten voor veel witte ruimte zorgen De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimten Open plaatsen 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

24 Strategische dienstverlening De competentieschool: Hamel en Prahalad
Open plaatsen bestaande competenties op bestaande markten In kaart brengen welke competenties bruikbaar zijn in bepaalde markten voor specifieke diensten De beste over 10 jaar Mega-mogelijkheden Witte ruimten Open plaatsen 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

25 Strategische dienstverlening Een mengvorm: Treacy & Wiersema (1995)
De laatste jaren zijn ook mengvormen ontstaan die zowel Porter’s theorieen gebruiken[postioneringsschool], als ook het interne waardecreatie proces [resource based school]. Bekendste boek: Discipline of Market Leaders van Treacy & Wiersema (1995) 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

26 Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Waarom vraagt Casio minder voor een rekenmachine dan Kellog’s voor een pak muesli? Is tarwe zoveel duurder dan silicium? Hoe komt het dat je bij postorderbedrijf X altijd een vrolijk, opgewekte, goed geïnformeerde medewerker aan de lijn krijgt, terwijl bij ziektekostenverzekeraar Y niemand de moeite neemt om jouw probleem op te lossen. Betaal ik dan zoveel minder aan mijn ziektekostenverzekeraar dan aan het postorderbedrijf? Waarom kan Federal Express ‘met absolute zekerheid’ een pakje de volgende dag bezorgen, terwijl Delta en America Airlines in staat zijn om je koffer te vergeten? 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

27 Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Treacy & Wiersema Operational Excellence Productleiderschap Customer Intimacy Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy “Best total cost” “Best total solution” “Best product” 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

28 Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener
Product Leadership Operational Excellence Customer Intimacy “Best total cost” “Best total solution” “Best product” 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

29 Strategische dienstverlening What to do?
Vraag Model Toepassing Wat is de beste groeistrategie voor uw onderneming? De groeimatrix van Ansoff Analyseer of uw onderneming in staat is om een nieuwe dienst/product in de markt te zetten. Ga na of er groei in uw huidige markt zit en bekijk of u meer producten/diensten bij uw huidige klanten kunt afzetten. Vul de vier cellen in en besluit welke strategie de meeste kansen biedt. Waar liggen uw kansen Treacy en Wiersema Vergeet de concurrentie en bekijk intern op welk gebied de vaardigheden van uw bedrijf liggen. Wat kunt u, en wilt u goed doen? Maak een inventarisatie van deze punten en besluit wat uw kernvaardigheid is. Welke Klantwaarde-strategie past het best bij u en welke gevolgen heeft dit voor uw organisatie? 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit

30 Strategische dienstverlening What to do?
Marketing mix Personeel Product Plaats Proces Prijs Promotie 17 april 2017 Wouter de Vries jr / Vrije Universiteit


Download ppt "Strategische dienstverlening Het facet: Dienstverlener"

Verwante presentaties


Ads door Google