De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1"— Transcript van de presentatie:

1 Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Social marketing Een oplossing voor het alcoholprobleem bij jong volwassenen? Sandra Kuiper1, 2, Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1 1GGD Brabant-Zuidoos 2AWPG Brabant, Tranzo

2 Inleiding Excessief alcohol gebruik: Alcohol consumptie 16-jarigen
Gezondheidsrisico’s Maatschappelijke impact Alcohol consumptie 16-jarigen 93% ooit 78% frequent

3 Probleem In de afgelopen jaren zijn er voor jong volwassenen vanaf 16 jaar verschillende alcoholinterventies ontwikkeld. Toch drinken zij nog steeds frequent en veel. Mogelijke oorzaak: Bereikbaarheid Jong volwassenen zijn ‘niet te vinden’ Jong volwassenen voelen zich niet aangesproken Verschillen in houding en gedrag

4 Social marketing ‘… specifieke toepassing van marketing concepten, gecombineerd met gedragstheorieёn, om gedrags- verandering te bereiken: doel: gezondheids- / welzijnswinst Commerciёle marketing: doel: commerciёle winst

5 Doelstelling Inzicht vergaren in de verschillen in attitude jong volwassenen m.b.t. alcohol met als doel interventies beter te laten aansluiten bij de behoeften en benodigdheden doelgroep. Hoe? → Doelgroep segmentatie

6 Methoden Expertgroep bijeenkomsten Focusgroepinterviews met doelgroep
Vragenlijstonderzoek Literatuuronderzoek

7 Resultaten 7500 vragenlijsten Respons: 2731 (36%)
Beschikbaar voor segmentatie: 2592 (95%)

8 Attitude ten aanzien van alcohol
Alcohol als uitlaatklep Alcohol als norm Alcohol als vorm van gezelligheid Afkeer van dronkenschap Afkeer van alcohol 16/4/2012

9 Houding ten aanzien van alcohol/segment

10 Algemene karakteristieken

11 Algemene karakteristieken
16/4/2012 Doelgroepsegmentatie alcohol

12 Alcoholgebruik in het weekend
16/4/2012

13 Roken en andere middelen
16/4/2012

14 Vrijetijdsbesteding 16/4/2012

15 Samenvatting Doelgroepsegmentatie cruciaal element van social marketing. Jong volwassenen verschillen in houding t.a.v. alcohol, maar ook t.a.v. andere elementen. Niet raadzaam één soort interventie boodschap aan te bieden aan alle jongvolwassenen. Implicaties voor dagelijkse praktijk/wetenschap? 16/4/2012

16 Vervolgonderzoek? Welke segmenten? Hoe te bereiken?
Welke interventies? Bestaande? Nieuw? Social marketing? Participatie jongvolwassenen? 16/4/2012

17 Doelgroepsegmentatie 16-24 alcohol
Met dank aan Alle participanten Prof. dr. Henk Garretsen Prof. dr. Jeroen Vermunt Drs. Meriam Janssen 16/4/2012 Doelgroepsegmentatie alcohol


Download ppt "Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1"

Verwante presentaties


Ads door Google