De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november 2013 Ina van Keulen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november 2013 Ina van Keulen."— Transcript van de presentatie:

1 Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november 2013 Ina van Keulen

2  Projectgroep dans; Jongeren van Icarus en Keerpunt van SJSJ en jongerencentrum de Mix van Impuls Xander Boelens; SJSJ Maud Hünen; Impuls Nanon Janssen en Ina van Keulen; Z.H./KenVak Nicolle Koeveringe-van Dijken Lieke van Leeuwen en Eveline Spillemaekers Kristien Maus en Chiara van Sonsbeek Corine Koopmanschap en Julia Rost Rilana Cardinaal, Hanne D’Hulster, Andrea Hagedoorn, Celina de Monte, Sarah Pick en Sabine Seijerlin  Netwerk

3

4  Jongerenwerk Het lijkt erop dat het jongerenwerk met een probleem wordt opgezadeld terwijl zij hiervoor niet zijn toegerust. (www.jongerenwerkcongres.nl)  Jeugdzorg Recidive is groot. Op zoek naar andere vormen van hulpverlening vanwege een veranderende visie op hulpverlening in de jeugdzorg.  Onderwijs Innovaties ten behoeve van beroepsontwikkeling zijn noodzakelijk om aan te sluiten bij veranderingen in het werkveld.

5  Van het project algemeen: Preventieve werkwijze die erop gericht is te voorkomen dat jongeren mer justitie in aanraking komen of, wanneer dit al gebeurt is, te voorkomen dat zij opnieuw met justitie in aanraking komen. Uitgangspunten: het project richt zich op de problemen van de jongeren en niet met de jongeren. Aandacht verleggen van problemen en stoornissen naar sterke kanten en goede eigenschappen.  Van de projectgroep dans: Hoe ziet een community of practice eruit waarbinnen een laagdrempelige interventie voor kwetsbare jongeren ontwikkeld kan worden. Hoe ziet een werkwijze eruit die er op gericht is om, via een proces van empowerment, de veerkracht te vergroten bij kwetsbare jongeren

6  Kwetsbare jongeren  Dans en danseducatie in de empowerment van jongeren  Dans, danseducatie en danstherapie bij kwetsbare jongeren  De specifieke rol van danstherapie bij kwetsbare jongeren

7  Te overziene periode.  Toewerken naar een product, dansclip.  Danseducatieve interventies en werkvormen.  Danstherapeutische technieken.  Re-educatieve werkwijze; afstemmen op en helpen in het exploreren van de individuele emoties.  Supportieve werkwijze; steun bieden bij het individu zijn in de groep.

8  In kader van vrijetijdsbesteding  8 jongeren; 4 jongens en 4 meisjes  Gymzaal van de school  Maart-april 2012  6 bijeenkomsten van 2 uur  Danskaarten, choreografie, dans-battle, eigen houding-move  Motiveren, stimuleren, herhaling, keuze’s laten maken, samen bewegen

9  Juni 2012; 2 weken  2 workshops per week  Verschillende ruimtes van de campus Charlemain college, o.a. buitentheater.  Deelname op uitnodiging en op vrijwillige basis  9 meiden  Twister, hip-hop opwarming, choreografie  Non-verbaal, keuze’s laten maken, samen bewegen

10  Samenwerking  Motivatie, iets leren en kunnen  Afstemmen  Therapeutische attitude  Technieken en werkvormen  Bereik van de doelgroep  Effecten; sociale vaardigheden en autonomie

11  Dans als, individuele, expressie en werkvormen uit de danseducatie  Creatief/kunstzinnig proces als leerstrategie, naar een product toewerken  Positieve benadering en afstemmen op de behoeften van de jongeren vanuit therapeutisch concept  Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsproces als empowerment strategie

12  Gering verschil tussen de interventie en de effecten daarvan binnen het resocialisatietraject SJSJ en jongerenwerk Impuls.  Overeenkomsten in de resultaten uit bewegingsanalyse en kwalitatieve en kwantitatieve data.  Interprofessionele samenwerking.  Verder onderzoek naar culturele aspect, verschillen lijken binnen dans weg te vallen.  Inzetten van actieve, minder cognitieve en/ of verbale evaluatie werkvormen.  Verder onderzoek naar al of niet gemengde groepen.


Download ppt "Over de ontwikkeling van een danseducatieve/therapeutische werkwijze gericht op empowerment bij kwetsbare jongeren. KIB november 2013 Ina van Keulen."

Verwante presentaties


Ads door Google