De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg Coordinator: Dr. N. Steverink Sociologie RUG.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg Coordinator: Dr. N. Steverink Sociologie RUG."— Transcript van de presentatie:

1 1 Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg Coordinator: Dr. N. Steverink Sociologie RUG

2 2 Waarom dit vak? Gezondheid en welzijn zijn belangrijke thema’s in de sociologie omdat ze centrale criteria zijn voor het functioneren van zowel de samenleving als geheel, als van individuen. Gezondheid en welzijn zijn belangrijke thema’s in de sociologie omdat ze centrale criteria zijn voor het functioneren van zowel de samenleving als geheel, als van individuen. De socioloog die weet heeft van deze thema’s kan een belangrijke bijdrage leveren aan het goed functioneren van de maatschappij in termen van gezondheid en welzijn voor zoveel mogelijk mensen. De socioloog die weet heeft van deze thema’s kan een belangrijke bijdrage leveren aan het goed functioneren van de maatschappij in termen van gezondheid en welzijn voor zoveel mogelijk mensen.

3 3 Binnen Groningse sociologie Aansluitend op algemene Groningse profilering: Aansluitend op algemene Groningse profilering: Accent op primaire orde (binnen OMOP) Accent op primaire orde (binnen OMOP) Theorie-gestuurde aanpak, via micro-fundering Theorie-gestuurde aanpak, via micro-fundering Geluk/welzijn als uiteindelijk criterium (en gezondheid als belangrijk onderdeel daarvan). Geluk/welzijn als uiteindelijk criterium (en gezondheid als belangrijk onderdeel daarvan). Accent op levensloop Accent op levensloop

4 4 Drie vakken (à 5 EC) Levensloop, gezondheid en welzijn Levensloop, gezondheid en welzijn (Dr. Nardi Steverink) Gezondheidsgedrag (en –verandering) in relatie tot gezondheid en welzijn Gezondheidsgedrag (en –verandering) in relatie tot gezondheid en welzijn (Dr. Andrea de Winter) Medicalisering, gezondheidszorg en sociale controle Medicalisering, gezondheidszorg en sociale controle (Dr. Donald van Tol)

5 5 Vorm en inhoud Hoor- en werkcolleges, met gastdocenten (experts op specifieke terreinen) Hoor- en werkcolleges, met gastdocenten (experts op specifieke terreinen) Vaardigheden: Vaardigheden: Kritisch lezen van literatuur en reflecteren Kritisch lezen van literatuur en reflecteren Mondeling presenteren Mondeling presenteren Schriftelijk rapporteren, argumenteren en analyseren Schriftelijk rapporteren, argumenteren en analyseren

6 6 Levensloop, gezondheid en welzijn LEERDOELEN: kennis van en inzicht in sociologische vraagstukken van gezondheid en welzijn die zich voordoen in (drie globale delen van) de levensloop: Jongeren (o.a. psychosociale problemen, risicogedrag, depressie; jeugdgezondheidszorg; TRAILS). Jongeren (o.a. psychosociale problemen, risicogedrag, depressie; jeugdgezondheidszorg; TRAILS). Volwassenen (o.a. werkgerelateerde problemen, oudere werknemers, overwerk, marital happiness). Volwassenen (o.a. werkgerelateerde problemen, oudere werknemers, overwerk, marital happiness). Ouderen (o.a. vergrijzing, multimorbiditeit, sociale participatie vs. vereenzaming, zorgafhankelijkheid, zorginnovaties). Ouderen (o.a. vergrijzing, multimorbiditeit, sociale participatie vs. vereenzaming, zorgafhankelijkheid, zorginnovaties).

7 7 Gezondheidsgedrag (en – verandering) Leerdoelen: Verwerven van kennis en inzicht: Verwerven van kennis en inzicht: o analyse van de volksgezondheid o analyse van de volksgezondheid o analyse van gedrag o analyse van gedrag o determinanten van gedrag ( theorieën van gedrag en gedragsverandering) o determinanten van gedrag ( theorieën van gedrag en gedragsverandering) o interventieontwikkeling ( toepassing van Intervention Mapping) o interventieontwikkeling ( toepassing van Intervention Mapping) o implementatie van nieuwe interventies o implementatie van nieuwe interventies Mondeling presenteren Mondeling presenteren Schriftelijk rapporteren, argumenteren en analyseren Schriftelijk rapporteren, argumenteren en analyseren

8 8 Medicalisering, gezondheidszorg en sociale controle

9 9 Leerdoelen cursus Leerdoelen cursus Na de cursus heeft de student inzicht in actuele (medisch ethische) vraagstukken rondom medicalisering, de rol van de medische professie in de samenleving en vragen rondom grenzen en doelen van de gezondheidszorg. Na de cursus heeft de student inzicht in actuele (medisch ethische) vraagstukken rondom medicalisering, de rol van de medische professie in de samenleving en vragen rondom grenzen en doelen van de gezondheidszorg. Na de cursus is de schrijfvaardigheid van de student verder ontwikkeld. De student is in staat tot het schrijven van zowel korte als langere beschouwende stukken over het onderwerp. Na de cursus is de schrijfvaardigheid van de student verder ontwikkeld. De student is in staat tot het schrijven van zowel korte als langere beschouwende stukken over het onderwerp. Medicalisering, gezondheidszorg en sociale controle


Download ppt "1 Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg Coordinator: Dr. N. Steverink Sociologie RUG."

Verwante presentaties


Ads door Google