De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cultuur, de basis voor een HR Strategie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cultuur, de basis voor een HR Strategie"— Transcript van de presentatie:

1 Cultuur, de basis voor een HR Strategie
Jasper Oudshoorn 21 januari 2016

2 Wat gaan we doen in 45 minuten?
Korte introductie Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe? Hoe verander je de bedrijfscultuur? Wrap-up

3 Introductie Jasper Oudshoorn, 43 jaar, programmamanager bij ANWB 15+ jaar ervaring in project-, change- en verandermanagement Huidige uitdaging: programma Digitalisering van alle ledenprocessen Ervaring met Agile: Afgelopen 18 maanden gedelegeerd PO van agile transitie bij ANWB

4 Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen
Waarden zijn nooit zichtbaar maar tonen zich indirect in rituelen, helden en symbolen. Het gaat hier om bijvoorbeeld ongeschreven regels. Rituelen gaan over ‘zo doen we dat hier’. Wijze van successen vieren, elkaar groeten, nieuw jaar wensen etc. Helden gaat over voorbeeldgedrag. Managers en ‘voormannen/vrouwen’ stellen indirect wat ‘normaal’ is en trekken de organisatie Symbolen gaat over het uiterlijk vertoon: Het logo van het bedrijf, het imago gevormd door uitingen etc. Praktijken beschrijven de combinatie van bovengenoemde elementen. Deze kun je vergelijken met andere bedrijven, de afzonderlijke elementen niet. De basis van een bedrijfscultuur:

5 Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen
Innovatiegericht: creatieve werkomgeving; leiders zijn innovators experimenteren en innoveren toonaangevend flexibel en individualistisch. Mensgericht: Vriendelijke werkomgeving Leiders zijn mentoren Loyaliteit en traditie Grote betrokkenheid Flexibiliteit Zorg voor het personeel Teamwerk. Focus op beheer, proces en kwaliteit Focus op verandering, innovatie, product en marge Resultaatgericht: Competitief Leiders zijn opjagers Reputatie en succes Externe positionering Behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid Beheersgericht: Formalistisch en gestructureerd Leiders zijn coördinatoren Formele regels en beleidsstukken Behoefte aan stabiliteit en beheersbaarheid. Bron: The Art of Management

6 Bedrijfscultuur: Verschillende typen en hun eigenschappen
Via het OCAI model kun je bepalen welke cultuur combinatie bij jouw bedrijf heerst. Hier een voorbeeld zoals een bedrijf kan scoren.

7 Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe?
Opdracht 1: 8 minuten Ga in 4 teams uiteen en teken samen in een Cultuurdiagram waar jouw organisatie zich bevindt volgens jouw oordeel. Zet een stip in het diagram met de naam van het bedrijf/de organisatie. Bespreek met je teamgenoten waarom je jouw organisatie daar in geplot hebt en wat er afwijkt ten opzichte van de beschrijving in vorige sheet

8 Welke cultuur heerst er bij jouw organisatie en waar moet die naartoe?
Opdracht 2: 8 minuten Bepaal nu in overleg met je team waar je organisatie naartoe moet bewegen en waarom. Teken deze beweging in het diagram met een pijl.

9 Hoe verander je de bedrijfscultuur?
Cultuur verandering kan op diverse manieren, maar werkt niet met een ‘cultuur verander programma’… De ‘kern’ van het bedrijf moet veranderen, en dat begint vaak bij het management …. Oké, de managers, maar hoe dan?  Met een andere leiderschapstijl!

10 Hoe verander je de bedrijfscultuur?
Bron: The Art of Management

11 Hoe verander je de bedrijfscultuur?
Beschrijving stijlen: Innovator - Accent ligt op vernieuwingen en aanpassingen van de organisatie. Bemiddelaar - Accent op externe relaties en effectief onderhandelen. Reputatie en imago zijn belangrijk Mentor - Besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van mensen, is zorgzaam en bereid om te helpen. Stimulator - Ook facilitator genoemd. Richt zich primair op het verbeteren van de samenwerking. Verbetert samenhang en teamwork; lost conflicten op. Controleur - Centraal staat het bewaken van individuele prestaties evenals het controleren van het functioneren van de gehele organisatie. Coördinator - Deze stijl legt de nadruk op projectmanagement, het ontwerpen van taken en crossfunctioneel management. Producent - Productief werken staat centraal. De manager moet een productieve werkomgeving bevorderen en tijd en stress weten te managen. Bestuurder - Plannen en doelen formuleren kenmerken deze stijl. De manager heeft een visie, ontwerpt en organiseert en weet effectief te delegeren. Bron: The Art of Management

12 Hoe verander je de bedrijfscultuur?
Opdracht 3 : 8 minuten Plot in een leiderschapdiagram de huidige overheersende management stijl in en bespreek die met je team Plot met een pijl de beweging in die de managers moeten gaan maken

13 Wrap-up Alle activiteiten binnen een organisatie is gebaseerd op de bedrijfscultuur. Deze cultuur wordt door de medewerkers gebouwd en in stand gehouden. Als de organisatie wil veranderen, zal de cultuur moeten veranderen en daarmee de mensen! Door nieuwe ‘Helden’ te creëren die rituelen veranderen en andere ‘praktijken’ laten ontstaan, veranderen de waarden van de organisatie. Doorgaans ligt dit bij de managers en bestuurders van de organisatie, de verandering begint hier. Door verandering en/of ontwikkeling van leiderschapsstijl ontstaat beweging naar een andere cultuurcombinatie. Als je als organisatie Agile wil worden moet er urgentie zijn om te bewegen naar een meer extern gerichte en flexibelere organisatie waarbij verantwoordelijkheid lager in de organisatie komt te liggen op basis van vertrouwen en transparantie.


Download ppt "Cultuur, de basis voor een HR Strategie"

Verwante presentaties


Ads door Google