Download de presentatie
GepubliceerdSimona Wauters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Titel presentatie Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes Informatieavond 6 november 2014 Projectbureau Leidseplein Gemeente Amsterdam 1 januari 2003 1
2
Programma 19:00 Welkom door Jeanine van Pinxteren
Titel presentatie Programma 19:00 Welkom door Jeanine van Pinxteren 19:05 Presentatie Gijs Mol en Nico van Paridon 19:30 Toelichting en vragen bij tekeningen > Mogelijkheid indienen schriftelijke inspraakreactie 21:00 Einde Gemeente Amsterdam 1 januari 2003 2
3
Vernieuwing Leidseplein: waar staan we nu?
Mobiliteitsaanpak Amsterdam (juni 2013) Uitvoeringsbesluit met Definitief Ontwerp (DO) maart 2014 Gemeenteraad: onderzoek ligging tramhaltes Leidseplein Voorbereiding van de uitvoering overige onderdelen
4
Kaart huidige situatie
5
Kaart vastgesteld DO
6
Halteligging bestaande situatie
7
Waarom andere halteligging?
Inspraakreactie Stadsregio Amsterdam – sept 2013 Leidseplein is belangrijk OV-knooppunt (bestemming en overstap) Voor betrouwbaarder en sneller OV (Mobiliteitsaanpak Amsterdam - juni 2013) is andere halteligging nodig Waarom: tramverkeer in alle richtingen rond Leidseplein mogelijk maken
8
Halteligging Definitief Ontwerp
9
Herziening OV-netwerk
Nieuwe infrastructuur: Noord/Zuidlijn, Amstelveenlijn Groei aantal OV-reizigers, dus meer capaciteit nodig Huidige netwerk past niet bij de wensen van de reiziger Minder rijkssubsidie op exploitatie Dus: OV in Amsterdam gaat komende jaren veranderen.
10
Doel nieuw OV-netwerk Meer en beter openbaar vervoer tegen lagere kosten Kortere reistijd op de langere afstanden Verhogen betrouwbaarheid voor alle reizigers
11
Maatregel Onderscheid in tramnetwerk: Plusnet en Comfortnet
Plusnet: accent snelheid en betrouwbaarheid Comfortnet: accent op betrouwbaarheid
12
Leidseplein en omgeving
Leidseplein knooppunt van Plusnet en Comfortnet Route Marnixstraat – Leidsebrug – Stadhouderskade (vv) Route Weteringschans – Leidsebrug – Stadhouderskade (vv) Frequentie van trams en bussen nog onbekend. Volgt uit nieuwe lijnvoering GVB - medio 2015
14
Onderzoek varianten halteligging
Toekomstige lijnvoering tram mogelijk (Plus- en Comfortnet) Flexibel voor aanpassingen in de toekomstige lijnvoering Relatie met voetgangers en fietsers Verkeersveiligheid, doorstroming, openbare ruimte, financiën 4 varianten onderzocht t.o.v. Definitief Ontwerp Eén voorkeursvariant: 'Molenwiek
15
Halteligging Definitief Ontwerp
16
Voorkeursvariant: Molenwiek
17
Molenwiek nader bekeken
Voordelen: Tramverkeer in alle richtingen Meer ruimte op Leidseplein: 2 haltes minder Goede doorstroming verkeer, kwaliteit openbare ruimte Nadelen: Minder ruimte voetgangers en geen bomen in Marnixstraat Taxi’s dichter richting plein; Kruisend verkeer tram en fiets / voetganger N.B: Geen dagbussen meer op Leidseplein (wel nachtbussen)
18
Variant: Gespiegelde Molenwiek
19
Variant: Dubbele halteparen Leidsebrug
20
Variant: Leidsebosje
21
Molenwiek in detail
22
Vervolg/planning Inspraakperiode: 23 oktober t/m 4 december 2014
Inspraakperiode: 23 oktober t/m 4 december 2014 Inspraakreacties in Nota van beantwoording dec 2014 Advies van de Bestuurscommissies naar college B&W, Commissie en Gemeenteraad maart 2015 Inspreken tijdens Commissie I&D maart 2015 Voorbereiding uitvoering Leidseplein Start uitvoering Leidsebrug (noodbrug e.a.) eind 2015 Leidsebrug, Marnixstraat, Leidsebosje Fietsenstalling Maaiveld Kleine-Gartmanplantsoen Planning: Circa half jaar later beginnen (extra voorbereiding) > half jaar langer werk (extra uitvoering). Vervolg/planning
23
Waarom nu verplaatsing tramhaltes?
'Werk met werk' maken (meenemen in project) In 2017 nieuwe tramroutes nodig
24
Inspraakreactie
25
Vragen en reacties? projectleidseplein@centrum.amsterdam.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.