Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGuus Claessens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Sociale Agenda 2020 Gesprek met de raad 3 en 4 april 2012
2
2 Programma 3 april Sociale Agenda 2020: sociale stijging Nieuwe wettelijke taken AWBZ, Passend onderwijs en Jeugdzorg Open eind regelingen: WMO en leerlingenvervoer.
3
3 Programma 4 april Sociale Agenda: stijgingsroute * Werken Relatie Wet Werken naar Vermogen Soweco Open einde regelingen SEZ
4
4 Vanavond: 3 delen 20.30 - 21.30Sociale Agenda 21.30 - 21.40 Pauze 21.40 - 22.00Decentralisaties 22.00 - 22.15Open Einde regelingen
5
5 Sociale Agenda 2020: waarom en wat? College-akkoord: stad en stadhuis behoefte aan nieuwe agenda voor sociale domein Richting en focus maatschappelijke opgaven Beter samenspel met de stad Versterken van interne samenwerking
6
6 Sociale Agenda: strategie Belangrijkste stijgingsroutes Werken, leren en vrije tijd Ondersteuning en vangnet Waar je op kan terugvallen als het niet meer gaat Gedifferentieerde aanpak Strategie per doelgroep vanuit samenhangend aanbod Randvoorwaarden: wonen en veiligheid
7
7 Sociale Agenda: doelgroepen Sociaal sterken (schatting 75 procent) Strategie: Aantrekken en behouden Sociaal kwetsbaren (schatting 20 procent) Strategie: Ondersteunen en kansen creëren Overlevers (schatting 5 procent) Strategie: Beheersbaar houden en kleine stappen
8
8 Sociale Agenda: hoofdopdrachten Vier hoofdopdrachten 1.Stimuleren dat mensen participeren in de vorm van werk of maatschappelijke inzet 2.Versterken van menselijk kapitaal door in te zetten op talentontwikkeling 3.Vergroten van maatschappelijke participatie 4.Vergroten van zelfredzaamheid / verminderen afhankelijkheid overheid
9
9 Stimuleren werk of maatschappelijke inzet Selectieve inzet re-integratie (kansrijk) Dagbesteding en sociale activering voor mensen die niet kunnen Tegenprestatie voor je uitkering Hernieuwd partnerschap werkgevers en overheid Financiële risico’s sociale zekerheid Maatschappelijke opdracht: Werken
10
10 Versterken menselijk kapitaal door talentontwikkeling Veel oefenen Effectieve schakels sterker verbinden Belemmeringen wegnemen in thuissituatie Versterken van de beroepskolom (vmbo-mbo-hbo) Onderwijs en arbeidsmarkt Maatschappelijke opgave: Leren
11
11 Vergroten van maatschappelijke participatie Gevarieerd en attractief aanbod gericht op jeugd Afstemming en regie verschillende activiteiten Kwetsbare en sterke netwerken verbinden Maatschappelijke opgave: Vrije tijd
12
12 Vergroten van zelfredzaamheid / verminderen afhankelijkheid Oplossend vermogen versterken Toegang tot zorg en ondersteuning ongeacht positie op ladder Adequate zorgstructuur (sneller en in samenhang inzetten) Maatschappelijke opgave: Vangnet en ondersteuning
13
13 Oefenen met sociaal offensief door: Aansluiten bij wijkgerichte aanpak/stimuleren van initiatieven die bijdragen aan sociale stijging Opstarten project Jong en Kansrijk gericht op jongeren en gezinnen Fysiek en sociaal hand in hand/ nauwe samenwerking met Woningstichting St. Joseph en andere maatschappelijke organisaties Extra aandacht voor Sluitersveld/Rummerslanden
14
14 Thermometer ontwikkelen i.s.m. provincie Landelijke lijstjes 0-meting Effectmetingen Vindt sociale stijging plaats Effecten: sociale thermometer
15
15 Externe oriëntatie en politieke sturing Regisserende ambtenaar Van zorgen voor naar zorgen dat Minder zelf doen, meer regisseren, meer loslaten Verantwoording en vertrouwen Minder sectorale beleidsnota’s Voorbeeld: geluksbudget, dienstverleningsmodel Het verschil maken: andere rol ambtenaren
16
16 Zorgen voor naar zorgen dat Minder zelf doen, meer regisseren, meer overlaten Verbinden en loslaten Verantwoording en vertrouwen Sterke relaties met partners Het verschil maken: andere rol college
17
17 Andere wijze van verantwoorden Samen met besturen van partners zorgen dat de stad stijgt Loslaten: gemeente is onderdeel van een geheel Loslaten: gemeente staat langs de lijn, zit op handen Het verschil maken: andere rol raad
18
18 Morgen deel 2: Soweco en wwnv en openeind regelingen Besluitvorming Sociale agenda: College (april), Raad (mei) Met stad agenda uitwerken (mei-september) * concretiseren in doelen, maatregelen, middelen * per doelgroep, stijgingsroute, urgentiegebied Creëren maatschappelijke coalitie om agenda uit te voeren en verbindingen te leggen Parallel: transitie raad, college en organisatie (andere rollen) Vervolgstappen
19
19 Inventarisatie van vragen Gesprek Vragen over opzet en inhoud Sociale Agenda Per stijgingsroute, doelgroep, urgentiegebied Veranderende rol Hoe wil raad op sturen? Lange termijn. Niet smart Wat heeft raad nodig om nieuwe rol uit te voeren? Proces Sociale Agenda Werkconferenties, coalitie, partners aan zet
20
20 Deel 2: Decentralisaties en Sociale Agenda Vanavond: AWBZ naar WMO/gemeenten Jeugdzorg Taak en rol van gemeente in passend onderwijs Morgen: Wet Werken naar Vermogen
21
21 Passend Onderwijs Wat is het? Wat wil het rijk bereiken? Verhouding tot andere ontwikkelingen? Toelichting op regionale aanpak Verhouding tot Sociale Agenda? Effect op doelgroepen, urgentiegebieden, stijgingsroutes Effect op middelen
22
22 Passend Onderwijs Invoering Wet Passend Onderwijs 1-8- 2012, start uitvoering 1-8-2013 Verantwoordelijkheid scholen Rol gemeente: toetsen zorgplannen
23
23 Jeugdzorg Gemeente verantwoordelijk alle jeugdzorg met ingang van 2015 Nieuwe Wet Zorg voor jeugd in 2012 Twents samenwerkingtraject 25-9 bespreking proces informatieve raad.
24
24
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.