De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Managementvaardigheden, 3e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2010 Pearson Education

2 Copyright © 2010 Pearson Education
Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen Copyright © 2010 Pearson Education

3 Copyright © 2010 Pearson Education
Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren Copyright © 2010 Pearson Education

4 Copyright © 2010 Pearson Education
Motivatie Motivatie definieren we als een bewust besluit om inspanningen te leveren om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan Copyright © 2010 Pearson Education

5 Drie elementen van motivatie
Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden gestimuleerd Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast Copyright © 2010 Pearson Education

6 Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen?
Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen Copyright © 2010 Pearson Education

7 Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren?
Capaciteiten Motivatie Copyright © 2010 Pearson Education

8 Bepalende factoren voor prestaties
Copyright © 2010 Pearson Education

9 Basisbehoeften (maslov)
Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing Copyright © 2010 Pearson Education

10 Bepalende factoren voor prestaties
Copyright © 2010 Pearson Education

11 Aangeleerde behoeften (Mc Clelland)
Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps-motief Copyright © 2010 Pearson Education

12 Copyright © 2010 Pearson Education
Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties Copyright © 2010 Pearson Education

13 Copyright © 2010 Pearson Education
Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden Copyright © 2010 Pearson Education

14 Copyright © 2010 Pearson Education
Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht Copyright © 2010 Pearson Education

15 Het verwantschapsmotief
Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties. Copyright © 2010 Pearson Education

16 In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie?
Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend Copyright © 2010 Pearson Education

17 Copyright © 2010 Pearson Education
Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden? Copyright © 2010 Pearson Education

18 Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie?
Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning Copyright © 2010 Pearson Education

19 Rechtvaardigheidstheorie
Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen Vergelijking met specifieke personen Vergelijking met een andere referentiegroep Vergelijking met een algemene beroeps-categorie Copyright © 2010 Pearson Education

20 Methoden voor het motiveren van werknemers
De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen Copyright © 2010 Pearson Education

21 Methoden voor het motiveren van werknemers
4 Het gewenste gedrag versterken: Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen Copyright © 2010 Pearson Education

22 Methoden voor het motiveren van werknemers
Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie Rekening houden met met rechtvaardigheid Copyright © 2010 Pearson Education

23 Methoden voor het motiveren van werknemers
Prestatiebeloning Empowerment Leermogelijkheden creëren Copyright © 2010 Pearson Education

24 Methoden voor het motiveren van werknemers
Functies opnieuw herontwerpen: Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback-kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen Copyright © 2010 Pearson Education


Download ppt "Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers"

Verwante presentaties


Ads door Google