Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Arjen.wals@wur.nl De weg is het doel: de EDO-excursie als reflexieve zoektocht naar een duurzamere wereld Arjen E.J. Wals
2
Falen van huidige routines en systemen Arjen.wals@wur.nl
3
De mantra van ESD: Orwell’s waarschuwing Erosie van betekenis (‘newspeak’) duurzaamheid is alles polarisatie (duurzaam en niet-duurzaam) De-politisering (‘doublethink’) verenigen van tegenpolen (duurzame economische groei) ontkenning van ideologische verschillen Beperken van keuzeruimte/opties (‘thought police’) voorschrijven van de betekenis van duurzaamheid en de weg er naartoe Arjen.wals@wur.nl
4
besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers spanningsbogen Arjen.wals@wur.nl
5
besloten voorafbepaald voorgeschreven hierarchisch autocratisch conditionering democratisch participatief sociaal leren open zelfverantwoordelijk zelfbepaald Burgers als onderdanen Actieve, mondige burgers voorbeelden Arjen.wals@wur.nl
6
Exploring a Happy Meal Two questions: What’s in it? Where does it come from? Nutritional value? GMO? Locally grown? Organic? Locally raised beef? Hormones? Nutritional value? Organic? Nutritional value? GMO? Paper cup? What kind of potato? GMO? Third question: Can we create a Happy Meal? Arjen.wals@wur.nl
7
Lessen & competenties Lokaal en mondiaal zijn verbonden Informatie is overal maar hoe kiezen we? Wie heeft er gelijk? Duurzaamheid is multi-dimensionaal: ecologisch, ethisch, economisch, sociaal-cultureel, … Bewust en kritisch worden tav eigen rol (bijv tav consumeren) Alternatieve handelingsperspectieven zijn mogelijk en realiseerbaar! Interviewen, presenteren, koken, verslaglegging, googelen, luisteren, … Arjen.wals@wur.nl
8
Instrumenteel vs emancipatoir leren? Duurzaamheid als zoektocht versus duurzaamheid als (eind)product Transformatie versus transmissie Duurzaamheidscompetenties versus duurzaamheidsgedrag Arjen.wals@wur.nl
9
Kenmerken van sociaal leren Het gaat om samen leren van elkaar en… We leren meer in heterogene groepen dan in homogene groepen, want… Onverwachte botsingen en ontmoetingen kunnen leiden tot creativiteit en energie vooral… wanneer voldoende sociale cohesie aanwezig is om de verschillen in perspectieven, achtergronden, waarden, etc. te kunnen benutten en … en gezamenlijke betekenisverlening en zingeving mogelijk wordt. Het is hierbij van belang ‘ownership’ te creëren bij zowel het leerproces als de gevonden oplossingen waardoor de kans dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt vergroot wordt. Arjen.wals@wur.nl
10
Kenmerken van emancipatoire NME / EDO Vertrek vanuit betrokkenheid Ruimte voor participatie en sociaal leren Leefwereldnabij Zoek de verschillen: pendel tussen werelden (dichtbij-verweg, arm-rijk, groen-grijs, etc.) - perspectiefwisseling Hoofd-hart-handen Gericht op handelingsperspectieven Arjen.wals@wur.nl
11
Vrij naar Fishbein & Azjen
12
Agency-competence basedbased Arjen.wals@wur.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.