De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip

Verwante presentaties


Presentatie over: "PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip"— Transcript van de presentatie:

1 PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
tussen een organisatie en publieksgroepen (bron: NGPR)

2 PR Verantwoording afleggen Verantwoording uitdragen
Morele functie is kerntaak PR (Cf. code NGPR, PRSA, enz.)

3 Taken (extern) Samenleving peilen
Bevordering inspraak/overleg stakeholders Stimuleren openheid; bekendheid geven beleid Bewaken van de reputatie van de organisatie Verantwoording afleggen

4 Taken (intern) Bijdragen aan strategisch beleid (lid MT)
Bijdragen aan intern management

5 Morele aspecten (1) Beheersing analysemodel! Visies
Legalistische ethiek Gevolgenethiek Beginselethiek Gezindheidsethiek

6 Belangen stakeholders
Morele aspecten (2) Belangen stakeholders + Openheid Waarheid Tijdig Volledig - Belangen stakeholders

7 Morele aspecten (3) Reclame Holle retoriek PR Commitment Zingeving

8 Morele aspecten (4) MVO People - Arbeidsomstandigheden - Inkomen - Scholing - Kinderarbeid - Mensenrechten Enz.

9 Morele aspecten (4) Planet - Milieuzorg (productie en beheer)
Profit - Financiële prestaties - Milieuprestaties - Sociaal-maatschappelijke prestaties - Zingevingsprestaties

10 Issuemanagement Voorbeelden: Voorstelling/beeldvorming
Bewegende (→ stuurbare) publieke opinie Voorbeelden: Rondje om de kerk Brent Spar Varkenspest Frankenstein-vlees

11 Issuemanagement Voorspellen Anticiperen Stakeholding
(mogelijke isssues) Stakeholding (verwachtingen ) Vertrouwensbuffer creëren Beleid ontwikkelen om issues te voorkomen Communicatiestrategie ontwikkelen om issues/crises te neutraliseren

12 Stap 1 – Visie ontwikkelen
Ontwikkelingen signaleren Relevantie bepalen voor de organisatie Missie en visie ijken aan deze ontwikkelingen Actief missie en visie uitdragen Ontwikkelen van stakeholding-competenties

13 Stap 2 – Verschillen in verwachtingen
Welke verschillen zijn feitenkloof Welke verschillen zijn consequentiekloof Welke verschillen zijn ideële kloof

14 Stap 3 – Morele aspecten analyseren
Analysemodel Wat is het morele probleem? Wie zijn de betrokken stakeholders en wat zijn hun belangen? Welke verschillende handelingsmogelijkheden zijn er? Welke belangen worden positief of negatief geraakt? Welke normen of waarden zijn in het geding? Belangenafweging en conclusie

15 Succesvol issuemanagement
Morele competenties Succesvol issuemanagement Langetermijn-succes


Download ppt "PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip"

Verwante presentaties


Ads door Google