Download de presentatie
1
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
2
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen Copyright © 2005 Prentice-Hall
3
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall
4
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Motivatie Motivatie bestaat uit een bewuste beslissing om moeite te doen voor een activiteit om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan Copyright © 2005 Prentice-Hall
5
Drie elementen van motivatie
Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden getriggerd Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast Copyright © 2005 Prentice-Hall
6
Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen?
Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen Copyright © 2005 Prentice-Hall
7
Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren?
Capaciteiten Motivatie Copyright © 2005 Prentice-Hall
8
Bepalende factoren voor prestaties
Copyright © 2005 Prentice-Hall
9
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Basisbehoeften Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing Copyright © 2005 Prentice-Hall
10
Bepalende factoren voor prestaties
Copyright © 2005 Prentice-Hall
11
Aangeleerde behoeften
Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps-motief Copyright © 2005 Prentice-Hall
12
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
13
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden Copyright © 2005 Prentice-Hall
14
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht Copyright © 2005 Prentice-Hall
15
Het verwantschapsmotief
Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties. Copyright © 2005 Prentice-Hall
16
In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie?
Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend Copyright © 2005 Prentice-Hall
17
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden? Copyright © 2005 Prentice-Hall
18
Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie?
Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning Copyright © 2005 Prentice-Hall
19
Rechtvaardigheidstheorie
Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen Vergelijking met specifieke personen Vergelijking met een andere referentiegroep Vergelijking met een algemene beroeps-categorie Copyright © 2005 Prentice-Hall
20
Methoden voor het motiveren van werknemers
De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen Copyright © 2005 Prentice-Hall
21
Het gewenste gedrag versterken
Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen Copyright © 2005 Prentice-Hall
22
Methoden voor het motiveren van werknemers
Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie Rekening houden met met rechtvaardigheid Copyright © 2005 Prentice-Hall
23
Intrinsieke motivatie
Empowerment Leermogelijkheden creëren Copyright © 2005 Prentice-Hall
24
Copyright © 2005 Prentice-Hall
Prestatiebeloning Stukloon of standaardtarief Bonussen en winstdeling Copyright © 2005 Prentice-Hall
25
Functies opnieuw ontwerpen
Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback-kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.