Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHenriette Meijer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING
2
11/09/2012 2
3
3
4
OPDRACHT D.O.P. 11/09/201206/02/20134 →Wat? Procesbegeleiding waarbij een persoon met een (vermoeden van een) handicap en zijn netwerk actief bijgestaan worden in: het verhelderen van de ondersteuningsbehoeften in het samenstellen van een ondersteuningsplan dat aansluit bij deze behoeften en bijdraagt tot de kwaliteit van leven.
5
OPDRACHT D.O.P. 11/09/201206/02/20135 →Hoe? Samen met: de cliënt partners binnen zowel het sociale netwerk als binnen het intersectorale welzijnswerk =Complementaire samenwerking
6
DOELGROEP →Criteria (Vermoeden van) handicap Minder- en meerderjarigen Medisch attest, diagnose of PEC-ticket Geen NRTH van VAPH krijgen Vraagverheldering noodzakelijk Recht op een tweede voortraject 11/09/201206/02/20136
7
DOELGROEP →Recht op een tweede voortraject MAAR enkel bij: Ernstige evolutie handicap Wijziging netwerk Wijzigingen van reglementaire aard Scharniermomenten 11/09/201206/02/20137
8
AANMELDING 11/09/201206/02/20138 →Hoe? Rechtstreeks (cliënt en/of netwerk) Niet rechtstreeks via - (welzijns)organisaties - aanmeldings/contactpunten
9
AANMELDING 11/09/201206/02/20139 →Bij niet rechtstreekse aanmelding ▪Collega van de (welzijns)organisatie gaat na of de cliënt voldoet aan de criteria er nood is aan een handicap specifiek proces om de ondersteuning op lange termijn te bepalen en geeft informatie over de D.O.P. of meldt de cliënt zelf aan
10
PRAKTISCH ▪Aanmelden kan via: Telefoon: 0473/73.87.68 Email: info@dop-ovl.beinfo@dop-ovl.be Website: www.dop-ovl.bewww.dop-ovl.be Contactpunten en aanmeldingspunten ▪Binnen de 2 weken contact door de begeleider uit de regio ▪Het opmaken van het ondersteuningsplan is vrijwillig en gratis ▪Maximum 12 maanden ▪Gemiddeld 12 contacten 11/09/201206/02/201310
11
IN DE PRAKTIJK →Kennismakingsgesprek ▪Functie Kennismaking D.O.P. toelichten Luisteren naar de wensen, noden en vragen Aftoetsen criteria Verkennen netwerk 11/09/201206/02/201311
12
IN DE PRAKTIJK Voortraject: Beeldvorming Vraagverduidelijking Versterken / creëren en inzetten van netwerk Complementaire werking Bemiddeling Steungroep Resulteert in een ondersteuningsplan 11/09/201206/02/201312
13
ONDERSTEUNINGSPLAN 11/09/201206/02/201313 →Omvat 3 luiken Cliënt als mens Ondersteuningsluik Actieluik
14
ONDERSTEUNINGSPLAN 11/09/201206/02/201314 →Resultaat van het proces Wat kan binnen eigen netwerk Wat kan vanuit reguliere hulpverlening Rechtstreeks toegankelijke hulpverlening VAPH Niet-rechtstreeks toegankelijke hulpverlening VAPH in laatste instantie →Gewoon waar mogelijk, specifiek waar nodig
15
11/09/2012 15
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.