Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011
2
Wat is Leader? Plattelandsontwikkeling Bevorderen leefkwaliteit platteland Diversificatie plattelandseconomie gebiedsgerichtinnovatiefAanpak: gebiedsgerichtinnovatief sectoroverschrijdendnetwerkvorming sectoroverschrijdendnetwerkvorming samenwerking geïntegreerd samenwerking geïntegreerd bottom up plaatselijke groep bottom up plaatselijke groep 10 regio’s in Vlaanderen Vlaams-Brabant: Hageland en Pajottenland
3
Leader Hageland+ 17 gemeenten en 135.000 Inwoners Cofinanciering projecten: +/- 3,6 miljoen euro Doelen : –Versterken van de leefbaarheid van de plattelandskernen –Stimuleren en verbreden van de economie op het platteland –Versterken vvan de toeristisch-recratieve sector –Vrijwaren en versterken van het basiskapitaal van het Hageland > 50 Leaderprojecten Regional Branding Hageland www.hagelandplus.be
4
Leader Pajottenland+ 7 gemeenten en +/- 50.000 inwoners Cofinanciering projecten: +/- 1,5 miljoen euro Doelen: A. De landelijke economie versterken: '.....waar onze mensen beter van worden' B. Wonen en verblijven in een sterke regio: '.... waar mensen een (t)huis vinden‘ C. De landelijke regio een blijvend karakter bezorgen: '... waar mensen zich Pajot voelen' 6 (samenwerkings)projecten www.pajottenland.bewww.pajottenland.be
5
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven ‘het project’
6
Noden Vlaams-Brabant: 9 % van de erkende jeugdverblijven in Vlaanderen Accommodatie – inrichting lokalen: kan beter voor verblijven kan beter voor multifunctioneel gebruikDoelgroepen Eigenaars van jeugdverblijven en Jeugdverenigingen
7
Doelstellingen Accommodatiefaciliteiten en infrastructuur van jeugdverblijven en jeugdlokalen verbeteren : – multifunctioneel gebruik lokalen realiseren, multifunctioneel gebruik tijdens de week of weekend als dorpskernversterking en / of – de verhuurkansen van de infrastructuur verhogen Doel: extra inkomsten opleveren voor jeugdbewegingen Resultaat: werking naar eigen jeugd kunnen versterken.
8
Aanpak – Acties 1.Infomomenten – studiedagen 2.Subsidiemogelijkheden 3.Promotie en communicatie 4.Regio-overleg
9
1. Infomomenten - studiedagen Onvoldoende kennis over specifieke thema’s Mogelijke onderwerpen infomomenten Brandveiligheid/hygiëne Huurovereenkomsten, clausules voor onderverhuur etc. Verantwoordelijkheden / afspraken / huishoudreglementen Zonering lokalen (zonevreemd of niet, kan hier iets aan gedaan worden? etc.) Fondsenwerving Promotie van de jeugdverblijven en hun accommodatie Best practices etc.
10
2. Subsidiemogelijkheden Jeugdverblijven: verhuurders die willen evolueren naar erkenning type A verhuurders die willen evolueren van type A naar type B niet-erkende en A: meest ondersteuning nodig Jeugdlokalen: verenigingen die lokalen inrichten voor multifunctioneel gebruik Meer info na de workshops
11
3. Promotie en communicatie Betere accommodatie = meer gebruik = inkomsten Hoe? Infomomenten Digitale communicatie eigen website, www.jeugdverblijven.be, CJT, regiowebsite info streekproducten + interessante locaties Gedrukte communicatie + ev. wegwijzers Ook voor multifunctioneel gebruik Te bespreken met verblijfsaanbieders en jeugdverenigingen
12
4. Regio-overleg Samenwerking in regio bevorderen gezamenlijk bestaande toestand in kaart brengen peilen naar verwachtingen doelgroepen lokalen Als basis van deze informatie lijst opstellen met werk- en aandachtspunten binnen de Pajottenlandse/Hagelandse jeugdverblijven. gezamenlijk promotie uitwerken, waarbij we inspelen op de verwachtingen van de doelgroepen en partners plaatsen van toeristische aanwijsborden (Pajots/Hagelands jeugdverblijf) ervaringen uitwisselen, o.m. over verbetering accommodatie
13
Tijdslijn Projectoproep + verspreiden subsidiereglement: lente 2011 (P+) : Info inwinnen + indienen eerste idee (A4) : lente 2011 Voorstel bespreken + indienen aanvraagformulier : zomer 2011 Projectvoorstel verwerken + goedkeuring door PG : herfst 2011 Uitvoering project : tot eind 2012 Infomoment communicatie/promotie : herfst 2012 Afwerking promotie : lente 2013 Persvoorstelling promotie : lente 2013 Slotmoment : zomer 2013
14
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven ‘workshops’
15
Workshops Subsidiekanalen en erkenning Bevriend met de buren Keuken in het jeugdverblijf : waar let ik op? Aansluitend: 11.00u. : koffiepauze 11.15u. : deel 2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.