Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHans Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Professionals als sleutel tot succes
2
Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament van een leergemeenschap Discussie Welke sleutels nemen we mee
3
Opening en kennismaking Wat is jouw sleutel tot succes?
4
Tinten Welzijnsgroep
5
Context: wat speelt er? Decentralisatie Jeugdzorg AWBZ-begeleiding naar WMO Passend onderwijs Participatiewet Participatiemaatschappij
6
Uitgangspunten De wijk is van iedereen: kinderen, volwassenen, ouderen Benutten eigen kracht Eigen verantwoordelijkheid Vitale buurt: goed voor burgers, maatschappelijke instellingen en overheid
7
Oefening veranderen Hoe vond je om deze oefening te doen?
8
6-6-6 Vul de eenheid in: Bestuurder voorbereiden verandering 6……. Manager bijpraten teamleider 6…… Medewerkers informeren 6 …….
9
Werkbare elementen Veranderen
10
Wat vragen we van de nieuwe professional Vaardigheden Attitude Kennis Aanpak Tinten Signs of Wellbeing
11
Wat is Signs of Wellbeing (SoW)? Vragende benadering Manier om te praten over dingen die moeilijk zijn Praktiserend vanuit een houding van bescheidenheid over wat we denken te weten> cliënt = expert Gebouwd op praktische principes Ondersteund door een basis van vaardigheden
13
Basisprincipes SoW Respecteer een ieder als iemand die het waard is om mee te werken Werk samen met de persoon niet met het probleem Besef dat samenwerken ook mogelijk is wanneer dwang vereist is Erken dat in elke situatie positieve aspecten aanwezig zijn Blijf welbevinden centraal stellen Ga na wat de klant/doelgroep/medewerker wil en kan
14
Regels SoW Als het niet stuk is, ga het dan niet repareren Als je weet wat werkt, doe dat dan vaker Als het niet werkt, doe het dan niet nog een keer, doe wat nieuws
15
Little Ray goes blind: http://www.youtube.com/watch?v=ayl2X5zfUAk
16
Oefening Krachten-interview Tweetal: interviewer – ander vertelt: 2 x 3 minuten Bedenk waar je het meest trots op bent in je werk De ander vraagt door, tot detail, op wat hij/zij gedaan heeft (gedrag) en blijft vasthoudend Als hij/zij over minder goede dingen begint: Ga terug naar krachten Afrondende vraag: Als ik aan … zou vragen wat hij vindt dat je goed gedaan hebt, wat zou hij/zij dan zeggen?
17
Werkbare elementen Signs of Wellbeing: Discussievragen
18
Wat vragen we van de nieuwe professional Vaardigheden Attitude Kennis Aanpak Tinten leergemeenschap
19
‘Big Five’ Jeugd decentralisatie jeugdzorg AWBZLVG ParticipatieWerk en inkomen WMOOuderen, welbevinden centraal GGZOverheveling naar WMO
21
Opleiden I Vaardigheden: gespreksvoering (vraagverheldering, confrontatie), eigen kracht. Ook aandacht voor privacy en veiligheid. II Kennis: Jeugd, Ouderen, Participatie (kennisgebieden van huidige organisaties in ST, aangevuld met VKB), GGZ, AWBZ (LVG zorgzwaarte 1 en 2). Drie niveau’s: (1) basis, (2) specifiek, (3) diepgaand II I
22
Opleiding teamleden Uitgangspunten voor leden Sociaal Team Maatwerk Afhankelijk van wijkprofiel wordt maatwerk geleverd: opleidingsniveau 2 en 3 worden aanvullend ingezet. 321321
23
Samenwerken aan ontwikkeling Ontwikkeling basis- en verdiepingstrainingen: Hanze Hogeschool Groningen NJI Lentis MEE CMO
24
Werkbare elementen Het fundament van een leergemeenschap: Discussievragen
25
Van plan naar uitvoering Hoe neem je medewerkers mee in deze nieuwe beweging?
26
Kortom: wat hebben we gedaan? Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament van een leergemeenschap Welke sleutels nemen we mee
27
Welke sleutels neem je mee naar je eigen organisatie?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.